וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה דווקא באפריקה נולדים כל כך הרבה תאומים?

כ-1.6 מיליון תאומים נולדים בכל שנה ברחבי העולם, 80 אחוזים מהם נולדים באפריקה ובאסיה. כעת, כשהעולם נמצא בשיא של ילודת תאומים, מה שמדאיג חוקרים הוא סיכויי ההישרדות הנמוכים שלהם

מרים נבטנזי האישה הפוריה ביותר בעולם ילדה 44 ילדים לפני גיל 40/REUTERS

אומנם הקורונה הביאה לירידה בשיעור הילודה בעולם, (לא בישראל, לא לדאוג) אך חוקרים אומרים כי דווקא זוגות תאומים נולדים יותר מאי פעם, והסיבה, תתפלאו, היא לאו דווקא רק שימוש בהפריה חוץ גופית.

כ-1.6 מיליון תאומים נולדים בכל שנה ברחבי העולם, כאשר אחד מכל 42 ילדים נולד תאום. היריונות מאוחרים וטכניקות רפואיות כמו הפריה חוץ גופית גרמו לשיעור לידות התאומים לעלות בשליש מאז שנות השמונים. על פי סקירה עולמית בכתב העת Human Reproduction, השיא הגיע בגלל עלייה גדולה בשיעורי התאומים בכל האזורים בעולם במשך 30 שנה - מעלייה של 32 אחוזים באסיה לעלייה של 71 אחוזים בצפון אמריקה.

החוקרים שערכו את הסקירה אספו מידע על שיעורי לידות התאומים ב-165 מדינות בשנים 2010 עד 2015, והשוו אותם עם שיעורי ילודת התאומים בנשים 1980-1985. מספר התאומים שנולדו לאלף לידות גבוה כעת במיוחד באירופה ובצפון אמריקה - ובעולם הוא עבר מתשע לכל אלף לידות ל-12. מפתיע לגלות ששיעורי התאומים באפריקה תמיד היו גבוהים ולא השתנו הרבה במהלך 30 השנים האחרונות, מה שיכול להיות בגלל גידול האוכלוסייה. למעשה, אפריקה ואסיה מהוות כיום 80 אחוזים מכלל לידות התאומים בעולם.

פרופ' כריסטיאן מונדן, מחבר המחקר מאוניברסיטת אוקספורד, אמר ל-BBC שיש סיבה לכך: "שיעור התאומים באפריקה כה גבוה בגלל המספר הגבוה של תאומים דיזיגוטיים - תאומים שנולדו משתי ביציות נפרדות - שנולדו שם", אמר. "ככל הנראה הסיבה לכך היא הבדלים גנטיים בין האוכלוסייה האפריקאית לאוכלוסיות אחרות".

אילוסטרציה תאומים הריון אולטראסאונד. ShutterStock
לידות תאומים קשורות לאחוזי תמותה גבוהים יותר בקרב תינוקות וילדים. אולטרסאונד היריון תאומים/ShutterStock

שיעורי התאומים באירופה וצפון אמריקה הדביקו את אלה של אפריקה ואסיה - והשימוש הגובר בסיוע רפואי מאז שנות השבעים - כמו הפריה חוץ גופית, הזרעה מלאכותית וגירוי שחלות - היו הסיבה העיקרית לכך. טכניקות אלו מגדילות את הסבירות ללידה מרובת עוברים.

למרבה הצער, לידות תאומים קשורות לאחוזי תמותה גבוהים יותר בקרב תינוקות וילדים, ולסיבוכים רבים יותר לאימהות ולילדים במהלך ההיריון, במהלך הלידה ולאחריה. לתאומים יש יותר סיבוכים בלידה, לעיתים קרובות הם נולדים פגים, עם משקל נמוך ובלידות כאלה יש גם יותר לידות שקטות. בבדיקה נמצא שגורל התאומים במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית היה יותר מדאיג. במיוחד באפריקה שמדרום לסהרה, שם תאומים רבים יאבדו את התאום שלהם בשנת חייהם הראשונה - יותר מ -200,000 בכל שנה.

החוקרים אומרים כי הודו וסין ימלאו תפקיד מרכזי בשיעורי התאומים העתידיים. ירידה בפריון, אימהות מבוגרות יותר בלידה וטכניקות כמו הפריה חוץ גופית ישפיעו על מספר התאומים בשנים הבאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully