וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאומים זהים ערכו ניסוי: תפריט טבעוני לאחד ובשרי לאחר. כך הם נראים היום

8.6.2020 / 0:03

תאומים זהים השוו בין תזונה טבעונית לתזונה עתירת בשר ומצאו שהתזונה הטבעונית הובילה להורדת אחוזי שומן ולעלייה באנרגיה. עם זאת, האח הטבעוני החל לסבול מבעיה מפתיעה אחרת

האתגר הסודי: האיש שהפך לצמחוני מבלי לדעת/מערכת "סיפור בדקה"

התאומים הזהים הוגו ורוס טרנר עלו על רעיון מבריק: לבצע מחקר בו שניהם משנים את התפריט היומי שלהם באופן קיצוני כדי לבדוק את השפעותיו על הגוף שלהם. מאחר שהם זהים מבחינה גופנית ונהנים מאותו תפריט יומי, הם האמינו שכל שינוי שייראה על גופם יהיה בעקבות השינוי התזונתי שלהם. האחים טרנר קיבלו השראה מהפופולריות הגוברת של תזונה טבעונית לספורטאים, הזוכה לסיקור בסרטים תיעודיים כמו "כוח טבעי" של נטפליקס. הם החליטו להשוות בין תזונה טבעונית לתזונה בשרית אצל אנשים בעלי מטען גנטי זהה.

"רצינו להתעלם מהטיות וחוות דעת קודמות ולגשת הישר את הרמה הגנטית", אמר רוס ל-INSIDER, "אנחנו יכולים לבסס את זה מדעית מכיוון שאנחנו תאומים וזהים גנטית. אנחנו יכולים לערוך השוואה בינינו בסביבות קיצוניות". הטרנרים אימצו לעצמם תפריט חדש והמשיכו להתמיד באימוני כושר במשך 12 שבועות, מינואר עד מרץ השנה.

הצמד דיווח על הרגשותיהם במהלך הניסוי ועמם עקבו גם חוקרים מקינגס קולג', אשר בדקו להם מדדי בריאות בסיסיים כמו משקל, כולסטרול ומסת שריר ושומן. התאומים הקפידו על אימוני סיבולת בחדר הכושר חמש עד שש פעמים בשבוע, באמצעות תכנית שתוכננה בידי מאמן אישי. הם גם אכלו מספר כמעט זהה של קלוריות בארוחות שהוכנו על ידי שירות המשלוחים Mindful Chef. בסוף התהליך הם הבחינו בכמה הבדלים גדולים הן במסת השריר, הן בשומן והן במערכת העיכול.

האחים טרנר בניסוי תזונתי מסקרן. INSIDER, אתר רשמי
האחים טרנר, רוס מימין והוגו משמאל, לפני שפצחו בניסוי התזונתי המסקרן שלהם/אתר רשמי, INSIDER

הוגו הטבעוני איבד שומן והעיד על אנרגיה גבוהה יותר

לפני שוויתר על מוצרים מן החי לצורך הניסוי, שקל הוגו כ-84 ק"ג ונרשמו לו 13% שומן בגוף. לאחר כחודש בתזונה הטבעונית, הוא סיפר שירד במשקל בכמעט 4 קילוגרמים. כמעט כל המשקל שאיבד היה מסת שומן, כאשר הרכב השומן הכולל שלו ירד בנקודת אחוז מלאה ל -12%. גם רמות הכולסטרול שלו ירדו. מעבר לכך, רמת האנרגיה שלו הפתיעה אותו. הוגו העיד שהוא חש ערני באופן משמעותי יותר במהלך מפגשי הכושר שלו בצהריים, בהשוואה לשגרת חייו הקודמים, "לא היו לי ירידות אנרגיה פתאומיות באמצע היום והרגשתי טעון יותר", הוא העיד. לדבריו, סיבה אחת הגיונית לכך היא השינוי בהרגלי הנשנושים שלו. מכיוון שהרבה חטיפים אינם טבעוניים, הוא עבר בעיקר לתזונה של פירות ואגוזים.

הוגו הבחין בדבר חריג אחד ןדי בעייתי הקשור לרמות האנרגיה הגבוהות שלו - הליבידו שלו, שלדבריו צנח בחדות. "פשוט איבדתי את זה - אני באמת לא יודע מה קרה", אמר והוסיף כי ייתכן שהחוויה האישית שלו אינה נכונה לכל אחד.

רוס צבר יותר מסה בסה"כ

רוס תמיד היה הגדול מבין האחים - והדבר הוחמר בעקבות הניסוי. הוא התחיל עם כ-13% שומן בגוף ובעקבות התזונה האומניבורית שלו הוא עלה ב-4.5 ק"ג של שריר וקצת יותר משני קילו שומן. זה העלה את אחוז השומן הכולל בגופו ל-15% ובשקלול הסופי שלו, הוא הגיע למשקל של כמעט 86 קילוגרמים. רמות הכולסטרול שלו נשארו עקביות לאורך כל 12 השבועות. רוס אמר שהתפריט היה מעט מגוון יותר מהתזונה האופיינית לו ומאוזן ביותר מבחינת גיוון בחומרי מזון הכוללים עוף, דגים, בשר אדום, ירקות, חלב ודגנים.

לפני כן, יום אכילה טיפוסי לתאומים כלל טוסט או דייסה לארוחת בוקר, כריכים לארוחת צהריים ועוף, ירקות או פסטה לארוחת ערב.

ירקות נגד בשר:

התזונה הטבעונית גרמה לשינויים משמעותיים במיקרוביום של הבטן

אצל הוגו השינוי התזונתי היה משמעותי עוד יותר, מכיוון שהחלבון הרגיל שלו שהיה על בסיס בעלי חיים הוחלף בחומרי מזון כמו טופו, טמפה (פולי סויה מותססים) ופרי הג'ק. "בתזונה טבעונית, אתה צריך לפצות יותר על הגיוון, אז אכלתי אוכל שלא הייתי רגיל אליו", אמר הוגו. כתוצאה מכך, המיקרוביוטה במעיים שלו - אוכלוסיות החיידקים הטובים החיים במערכת העיכול האנושית - השתנתה גם היא בדרכים מעניינות, וזאת על סמך דגימות צואתיות שנותחו לפני ואחרי הניסוי.

השינויים עשויים לשפר את חוסנו של הוגו לסוגים מסוימים של מחלות כרוניות, על פי ניתוח הממצאים. אלה מורידים את הסיכון שלו להשמנה ולסוכרת מסוג 2. ממצא זה תומך במחקרים קודמים הטוענים שתזונה מבוססת ירקות עשויה להפחית את הסיכון למחלות אלה בעזרת שיפור המיקרוביוטה.

אולם להפתעתם, האחים ראו ירידה במגוון החיידקים שלהם - או במספר מיני החיידקים השונים המצויים במעיים שלהם. בדרך כלל הדבר מתקשר לעמידות נמוכה יותר נגד סוגים מסוימים של מחלות כרוניות, כמו מחלת קרוהן. למרות שהמיקרוביום של רוס השתנה מעט, הוא נותר הרבה יותר עקבי מזה של אחיו. לא ברור מדוע התרחשו שינויים אלה, למרות שהטרנרים העלו השערה כי ייתכן שהמעבר הפתאומי לתזונה טבעונית והזמן הקצר יחסית של הניסוי היו הגורמים לכך.

הטרנרים טוענים ש-12 שבועות אינם מהווים מספיק זמן למחקר תזונתי טיפוסי ושעדיף היה לערוך את הניסוי במשך חצי שנה עד שנה כדי להגיע לנתונים מהימנים יותר. בעקבות הניסוי, האחים מתכננים לשלב תפריט המבוסס יותר על ירקות באורח החיים שלהם, אם כי אין בכוונתם לוותר לגמרי על המזון מן החי. "לדיאטה טבעונית יש יתרונות וכך גם לאכילת בשר. אני לא חושב שאף אחד מהם התעלה על השני כאן", אמר רוס, "נעשה שילוב של שניה., נעשה ימים שאינם כוללים בשר ונוסיף מזון טבעוני יותר לתזונה שלנו. נאכל בשר יותר איכותי - אך גם פחות ממנו. נדאג לקחת את המיטב משני העולמות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully