וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחשבון שמראה איך הרגלי האכילה שלכם הורסים את הסביבה

כולכם ראיתם את התמונות של הקוואלות והזלתם דמעה, אבל מרביתכם עדיין לא עשיתם שום שינוי בצלחת שלכם. כלי חדש יראה לכם איך הרגלי האכילה שלכם (רמז: בשר) הורסים את כדור הארץ

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

אנחנו לא צריכים להזכיר לכם מה מתרחש באוסטרליה בחודשים האחרונים, ואת שינויי האקלים שבאים לידי ביטוי גם אצלנו החורף הזה. ובכל זאת, נדמה שמרביתנו עדיין נותרנו אדישים. כעת, מחשבון חדש המחשב את השפעת הרגלי האכילה שלנו על הסביבה, גילה שאם כולנו היינו אוכלים כמו האנשים בארה"ב, היינו כבר צריכים לעבור לכוכב לכת אחר.

האנה פאמולה, סטודנטית לתואר שלישי מפולין בחנה את התוצאות של למעלה מ- 1,500 מחקרים בנושא חקלאות, ייצור מזון ושימוש במים כדי ליצור את הכלי המקוון. המחשבון, הוא חלק מפרויקט פולני שבוחן את ההשפעה של צריכת בשר על שימוש בקרקע, מים וזיהום אוויר.

נכון לעכשיו 50 אחוז מאדמת כדור הארץ מועברת לייצור מזון, אך זה יכול לרדת ל-12 אחוזים אם כולם יהפכו לטבעוניים, כך לפי הפרויקט. המפתחים אף אמרו כי הם רוצים להוכיח שאפילו ירידה קטנה בצריכת בשר עשויה לעשות את ההבדל לסביבה.

כחלק מהמחקר החוקרים גילו כי אכילת מנה אחת בלבד של עוף, חזיר, בקר, כבש או דגים בשבוע יכולה להיות בעלת "השפעה הרסנית" על טביעת הרגל הפחמנית שלנו. "איננו זקוקים לקומץ אנשים שמבצעים הפחתת בשר בצורה מושלמת, על ידי מעבר לתזונה טבעונית או צמחונית", אמרו המפתחים. "אנו זקוקים למיליוני אנשים שעושים זאת בצורה לא מושלמת ומצמצמים ככל האפשר את צריכת הבשר".

אכילת חמש מנות בשר בשבוע כמוה כשתיית מים של 13 אנשים בשנה - כ-3,159 ליטרים. בנוסף, המפתחים מצאו כי נדרשים 31 עצים כדי לספוג את כמות פליטת הפחמן הדו חמצני שהופק על ידי אכילת חמש מנות בשר בשבוע במהלך חודש. זוהי המקבילה האנרגטית של נסיעה של 226 אלף קילומטר במכונית ממוצעת או טעינת סמארטפון 7,320 פעמים.

בשר מעושן. ShutterStock, ShutterStock
בשר זה רצח. של כולנו. סטייק/ShutterStock, ShutterStock

פרויקט מחשבון OMNI תוכנן על ידי צוות רופאים, מדענים וכלכלנים כדי לייצר 'עדות עובדתית העומדת מאחורי הנושאים היומיומיים'. החוקרים מציינים כי חקלאות בעלי חיים היא המקור השני בגודלו לפליטת גזי חממה, האחראי לכ-13-18 אחוז מהפליטות העולמיות. על פי הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה, כל החקלאות מהווה 24 אחוזים, שנייה רק לייצור חשמל וחום שעומדים על 25 אחוזים.

על פי צוות המחקר, כמות המים המשמשת לייצור בשר היא 'מקור הדאגה העיקרי'. "צריכת הבשר עלתה לאחרונה, ככל שמדינות רבות יותר מתחילות להתפתח והחברה הגלובלית מתעשרת", אמרה פמולה. בחמישים השנים האחרונות כמות הבשר שנאכלת ברחבי העולם היא פי ארבעה מבעבר והיא עומדת על 320 מיליון טון בשנה. "למרבה הצער, בשר הוא מזון לא מאוד יעיל אם לוקחים בחשבון את המשאבים הדרושים לייצור שלו ואת כמות החלבון המתקבלת מאכילתו".

מחשבון Omni. omnicalculator, צילום מסך
ככה זה נראה. מחשבון Omni/צילום מסך, omnicalculator

המחקר מצא כי ייצור בשר בקר דורש את הכמות הגדולה ביותר של מים, בסביבות 15,141 ליטרים, בכדי לייצר פחות מקילוגרם של בשר - מה שהופך אותו ל"חלבון העשיר ביותר במים. "כבש הוא קצת פחות 'חמדן' (10,400 ליטר לקילו), וייצור עופות לוקח 4,300 ליטר מים לקילו בשר", אמרה פמולה והוסיפה כי "זה די הרבה, במיוחד בהשוואה למה שאנחנו שותים על בסיס יומי". החוקרים בפרויקט גם מצאו כי בשר תופס הרבה יותר אדמה מגידול ירקות, כאשר ייצור בקר דורש פי 22 יותר אדמה מייצור אפונה למשל.

אם כל אדם בעולם היה צריך את צריכת הבשר בבריטניה ואת התזונה הממוצעת שלו, 95 אחוזים מהשטח המאוכלס בעולם היה נחוץ לחקלאות, מצא הצוות. "תוצאות מפחידות עוד יותר מופיעות אם כל העולם יבחר בתזונה הממוצעת של ארה"ב - שימוש ב-138 אחוזים משטחי המחיה והמגורים בעולם", אמרה פמולה. "לצערנו, איננו יכולים לעשות זאת - אין לנו כוכב לכת אחר".

הצד החיובי לעובדה זו הוא שאם כולם היו עוברים לתזונה טבעונית אז כמות האדמה המשמשת לייצור מזון תרד ביותר מ-75 אחוזים, אמרה פמולה. "עם האוכלוסייה האנושית שתצמח במהירות, נצטרך עוד ועוד אדמות למחייה, אך גם לייצור מזון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully