וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנוסעת השמינית: תינוקת נולדה כשאחותה התאומה חיה בתוכה

התינוקת נולדה כאשר התאומה הלא-מפותחת שלה חיה וצומחת בתוך חלל הבטן שלה ומחוברת לחבל הטבור שלה. מדובר במקרה נדיר ביותר, שפחות מ-100 כמותו נראו אי פעם

אילוסטרציה. ShutterStock
עובר בתוך עובר - יש דבר כזה. הריון תאומים/ShutterStock

אישה בקולומביה ילדה תינוקת, שנשאה בתוך בטנה את התאומה של עצמה. קחו רגע ותקראו את המשפט הזה שוב, כי הוא מבלבל: בתוך בטנה של התינוקת שזה עתה נולדה גילו הרופאים את העוברית שהיתה אמורה להיות התאומה שלה, חיה בתוכה.

המקרה הזה הוא מופע נדיר של תופעה המכונה fetus-in-fetus, או עובר בתוך עובר. היו עוד מקרים כאלה בעבר, אך בספרות הרפואית המתועדת ישנם פחות מ-100 תיאורים כאלה, כך שבהחלט ניתן לקבוע שזה לא עניין שכיח.

עוד בנושא:
מדהים: אישה מטקסס ילדה שישיה בפחות מעשר דקות
נכנסה להריון פעמיים בהפרש של 10 ימים - וילדה שתי בנות
האם אפשר להיכנס להריון בזמן ההריון?

התינוקת, ששמה איצמרה, נולדה בעיר הנמל ברקילה בקולומביה לא מזמן. בעיתון המקומי אל הראלדו דווח כי הרופאים הבחינו במצבה החריג עוד בטרם נולדה, בבדיקות שנערכו לתינוקת בזמן ששהתה ברחם אמה מוניקה וגה. גם זה אינו שכיח במיוחד, שכן לרוב מצבים של עובר בתוך עובר מאובחנים בדיעבד במהלך שנות הילדות. היה אפילו מקרה אחד של אבחון מאוחר מאוד שבו הרופאים איבחנו לראשונה מקרה של עובר בתוך עובר בגבר בן 47.

אולטרסאונד הריון. ShutterStock
הרופאים איבחנו את המצב הנדיר עוד לפני הלידה, בשבוע ה-35 להריון. בדיקת אולטרסאונד/ShutterStock

במקרה הנוכחי, הרופאים גילו בבדיקת אולטרסאונד שנערכה לאם בשבוע ה-35 להריונה שנראה שלעוברית שברחמה יש ציסטה כלשהי. בדיקה נוספת העלתה שלא מדובר בציסטה, אלא בעובר נוסף שנמצא בתוך בטנה של העוברית.

"זה אחד הדברים המרתקים ביותר שאפשר לראות ברפואת אם ועובר", אמר לאל הראלדו ד"ר מיגל אנטוניו פרה סאוודרה, ממרפאת לה מרסד בברנקילה, שטיפל במקרה הייחודי. התינוקת איצמרה נולדה בניתוח קיסרי בשבוע ה-37 להריון במשקל בריא של 3.2 קילוגרם. יום אחד בלבד לאחר לידתה הרופאים ביצעו בגופה ניתוח להסרת התאומה שלה מבטנה. על אף שהעוברית השנייה היתה מאוד לא מפותחת, היא המשיכה לקבל אספקה של דם וחומרים מזינים מגופה של התינוקת, ולכן המשיכה לגדול.

"הסברנו לאם את המצב ואמרנו לה שמדובר במקרה מאוד נדיר, היא כמובן מעולם לא שמעה על תרחיש כזה. למעשה, רוב האנשים לא מודעים לכך שזה תרחיש אפשרי בבני אדם", אמר ד"ר פרה סאוודרה.

עוד באותו נושא

הורים לתאומיקס? אתם חייבים לקרוא את הכתבה הזו

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
העוברית הטפילה היתה ללא לב או מוח, אך היתה מחוברת לאספקת הדם של התינוקת בחבל הטבור/ShutterStock

העוברית התאומה היתה באורך של 14 מילימטרים בלבד, לא היו לה לב או מוח והגפיים שלה היו ראשוניות בלבד. לאחר שהרופאים ניתקו את חבל הטבור שחיבר בין התאומות, העוברית מתה.

מדענים לא יודעים להסביר בדיוק מדוע מתרחשים מקרים של עובר בתוך עובר, אך הסברה היא שזה קורה במהלך השבועות הראשונים להריון תאומים, כאשר תאום אחד עוטף את התאום השני ולמעשה "בולע" אותו לתוכו. התאום שנבלע הופך למעין "טפיל" בתוך גופו של התאום הראשון, ונסמך על אספקת הדם של התאום הפונדקאי.

לעתים מצבים של עובר בתוך עובר מאובחנים בצורה שגויה כטרטומה - גידול מתאים חיידקיים שמורכב מכמה סוגים של רקמות כמו שיער, שריר, ציפורניים ועצמות. טרטומה מפותחת במיוחד עשויה להראות לעתים כמו עובר לא מפותח.

באשר לתינוקת איצמרה - הרופאים דיווחו כי היא במצב בריאותי טוב וצפויה להחלים החלמה מהירה ומלאה מהניתוח שעברה. "יש לה צלקת קטנה בבטן, אבל היא תינוקת נורמלית לחלוטין כעת, פרט לעובדה שכל העולם מדווח על המקרה שלה", אמר ד"ר פרה סאוודרה לניו יורק טיימס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully