וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים לתאומיקס? אתם חייבים לקרוא את הכתבה הזו

מחקר נורבגי רחב היקף בדק כיצד השתייכות לצמד תאומים שאינם מאותו המין משפיעה על בנים ובנות והממצאים שלו מאוד מעניינים - במיוחד עבור הבת בחבילה. מה ההשפעה העתידית שנמצאה והאם מדובר בביולוגיה נטו או בנטיות חברתיות?

צילום מסך

בווידאו: התאומים שחולקים שק הריון אחד

אם הסיפור של גידול תאומים נראה לכם מסובך, מסתבר שהוא יכול להיות מסובך משחשבתם. חוקרים מנורבגיה עקבו אחרי למעלה מעשרת אלפים זוגות "תאומיקס" - המורכבים מבן ובת, ומצאו כי השותפות של השניים ברחם הייתה בעלת השפעות בריאותיות וחברתיות, אבל רק על התאומה.

המחקר שנערך על ידי חוקרים נורבגים בשיתוף אוניברסיטת נורת'ווסטרן בחן 13,717 זוגות תאומים שנולדו בנורבגיה בין השנים 1967 ל-1978. שאלת המחקר של החוקרים התבססה על מחקרים של בעלי חיים, בהם נמצא כי נקבות שחלקו רחם עם זכרים הושפעו מנוכחותם והראו שינויים בהשוואה לנקבות אחרות. עם המידע הזה הם יצאו לדרך.

ממצאי המחקר שהתבססו כאמור על כר נתונים רחב הראו כי תאומות נקבות עם תאום זכר היו בעלות סיכויים נמוכים יותר לסיים תיכון ואוניברסיטה, הרוויחו פחות בשנות ה-30 שלהן והולידו פחות ילדים מתאומות נקבות שחלקו רחם עם תאומה בת מינן. השוני הסטטיסטי אומנם לא היה גדול מאוד אך נותר משמעותי וקבוע.

עוד בנושא:
סיפור בדקה: תאומים זהים בנים הפכו לאח ואחות
מדהים: אישה מטקסס ילדה שישיה בפחות מעשר דקות
סיפור בדקה: תאומים, אבל משני אבות שונים

אילוסטרציה. ShutterStock
הבת משלמת את המחיר/ShutterStock

השאלה שעלתה כעת הייתה האם ההשפעה היא מעצם הגדילה לצד בן באותו הגיל או שמא מדובר בהשפעת הורמונים שנחלקו ברחם? לשם כך בחנו החוקרים נתונים מזוגות תאומים בהם הבן מת מסיבה כלשהי בזמן הילדות. הממצאים הראו לחוקרים באופן וודאי כי השהיה ברחם לצד זכר היא שהייתה בעלת השפעה על הנקבה. לעומת זאת למשקל הילודים לא הייתה השפעה כלל - מה שסותר תיאוריות קיימות שטוענות כי השוני נובע בשל כך שהתאום הזכר גוזל מהנקבה רכיבי תזונה חיוניים.

"זה המחקר הראשון בו עוקבים אחרי זוגות תאומים במשך שלושים שנה - מהלידה ועד הגעתם לבתי ספר ולבגרות, שהראה כי לשהייה ברחם עם עובר ממין זכר יש השפעה על התאומה, שכוללת השכלה, משכורת ואפילו פוריות", אמרו החוקרים. מחקר אחר שנערך בשנת 2007 על ידי אוניברסיטת שפילד באנגליה, מצא כי לבנות עם אח תאום היה סיכוי נמוך ברבע ללדת ילדים בהמשך החיים. האשם כך העריכו החוקרים היה הורמון הטסטוסטרון שחלקו ברחם.

מספרם של התאומים בעולם נמצא בעליה מתמדת זאת הודות להפריות חוץ גופיות שהופכות יותר ויותר שכיחות, לכן למחקרים מהסוג הזה ישנה חשיבות רבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully