תענית כפולה: זה מה שאתם צריכים כדי לשרוד את ט' באב השנה

צום זה עסק לא פשוט, והוא הופך להיות מאתגר אפילו יותר כשאנחנו בעיצומו של גל חום עיקש, וכאשר למרות הצום אנחנו נדרשים לעטות מסיכות במקומות סגורים. כך תכינו את הגוף שלכם לאתגר

16/07/2021

החום והלחות של יולי, מסיכות אף ופה, ו-24 שעות בלי מים ומזון - נשמע לכם קשה בטירוף? ובכן, צום תשעה באב השנה באמת צפוי להיות אתגר לא פשוט עבור הגוף שלכם. הבשורות הטובות - עם הכנה נכונה והיצמדות לכמה כללי מפתח פשוטים, אתם תעברו אותו מבלי לפגוע בבריאות שלכם.

עוד בוואלה!

מבחן הטיקטוק שיבדוק אם אתם מיובשים ב-3 שניות בלבד

לכתבה המלאה

לפני שנגיע לאתגרי הצום, או התענית - אם להיות מדויקים יותר, נתחיל בעובדה הפשוטה שנגיף הקורונה לא נעלם גם בימים מיוחדים, ולכן למרות הקושי הניכר - כאשר אתם בבית כנסת או במקום סגור אחר שאינו ביתכם, חשוב מאוד לעטות מסיכה.

הסכנה הכי גדולה: התייבשות

האתגר הגדול ביותר לגוף בצום ט' באב הוא המחסור בנוזלים. כדי להישמר מפני ההתייבשות חשוב להכין את הגוף לצום מבעוד מועד. הדרך הנכונה ביותר לעשות את זה היא להרבות בשתיית נוזלים, בצורה מדורגת, על פני כל היום. יש לשתות לפחות שני ליטר ביממה שלקראת הצום, ולהימנע ממשקאות שמגבירים אובדן נוזלים בשתן כמו אלכוהול ומשקאות המכילים קפאין. גם ממשקאות ממותקים מוטב להימנע, שכן הם מעלים את רמת האינסולין בדם, מצב שיכול לגרום לתחושת עייפות, לצימאון ולהגברת הצורך למתוק במשך הצום.

הישארו במזגן כמה שיותר. מתפללים עם מסיכות(צילום: פלאש 90, יונתן זינדל)

גם אם הרוויתם את גופכם במים ב-24 השעות שלפני הצום, חשוב לזכור כי אנחנו בשיא הקיץ ולהתנהל בהתאם. רצוי להימנע ככל האפשר משהייה בחום ומחשיפה לקרני השמש. חשיפה כזו עלולה להגביר אובדן נוזלים דרך הזעה, ובכך להחמיר את ההתייבשות. נסו להימנע מכל פעילות פיזית מאומצת במהלך הצום, ולהישאר ככל המאפשר במקומות ממוזגים כדי להוריד את הסכנה של פגיעות חום.

מה לאכול לפני הצום?

צום תשעה באב מתחיל מחר (שבת) עם שקיעת השמש, בסביבות השעה 19:45. הסעודה המפסקת מתקיימת בשבת (סעודה שלישית עבור דתיים), לפני תפילת ערבית. אבל עוד לפני הארוחה המפסקת, חשוב להכין את הגוף תזונתית לאורך כל היום. בשעות שלקראת הצום רצוי לאכול במנות קטנות ולהקפיד לצרוך את כל אבות המזון באופן מאוזן.

נסו להקפיד שהפחמימות בארוחות שלכם יהיו מורכבות - כמו קטניות, פסטה מלאה או אורז מלא - שכן הן יספקו לכם אנרגיה לזמן ארוך יותר לעומת פחמימות פשוטות. מומלץ גם לאכול יותר פחמימות מהרגיל, ובמקביל לא לוותר על מקורות איכותיים לחלבון כמו טופו או חזה עוף. מומלץ גם להרבות באכילת ירקות בסמוך לצום. מלבד ויטמינים ומינרלים, הירקות עשירים גם בסיבים תזונתיים התורמים להארכת תחושת השובע.

פחמימה, אבל מורכבת. בטטה(צילום: ShutterStock)

בארוחה שלפני הצום הימנעו ממזונות מטוגנים, משום שארוחה עשירה בשומנים מקשה על העיכול ועלולה לגרום לתחושת אי נוחות. נסו להימנע גם מאכילת מזונות חריפים, מלוחים ומתובלים מדי, שעלולים לגרום לתחושת צמא במהלך הצום.

מה לאכול בצאת הצום?

אחרי הצום חשוב להתחיל לאכול באופן הדרגתי. התחילו משתייה מעט ממותקת כמו תה או מיץ לצד עוגה או פרוסת לחם עם ממרח, בכדי להעלות את רמות הסוכר בדם באופן מהיר יחסית. אחרי ההתאוששות הראשונית חשוב לאכול ארוחה מאוזנת ועשירה באנרגיה, כדי להקטין את הסיכון להרגשה רעה ביום שאחרי. ואם אתם לא מסוגלים לחשוב על אוכל, קערת מרק מזין תעשה את העבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully