שוחים כל הקיץ? יש כמה סכנות שאתם צריכים להכיר

    אנחנו כותבות כאן לא מעט על פציעות ספורט, אבל שחייה איכשהו אף פעם לא נכנסה לרשימת הפעילויות שעלולות לסכן אותנו. ובכן, מסתבר שטעינו. מומחה בכירורגיה אורתופדית מסביר מהן הסכנות הצפויות לנו בבריכה

    מערכת וואלה! בריאות
    השחיינית פו יואנהוי שברה טאבו של שנים (מערכת סיפור בדקה)

    שחייה היא ספורט אדיר, כזה שמתאים גם לאנשים ששונאים פעילות גופנית. היא משפיעה באופן חיובי על לחץ הדם, הכולסטרול, מערכת העצבים, ביצועי הלב, מסת השריר, כימיית הדם ועוד, והיא אפילו שורפת לא מעט קלוריות (180-488 קלוריות בחצי שעה, תלוי בסגנון שתבחרו). אבל כמו בכל דבר שקשור לעולמות הבריאות - היא עלולה גם להזיק, אם לא עושים אותה נכון.

    עוד בוואלה!

    הטריק של הספורטאים לאכילת פחמימות מבלי להשמין

    לכתבה המלאה

    לדברי ד"ר רוברט לוי, מומחה בכירורגיה אורתופדית שעוסק בעיקר בתחום של פציעות ספורט, כתף, מרפק וברך, הבעיות מתחילות בדרך כלל כשמזנקים למים חדורי מוטיבציה לאחר שנים של הימנעות משחייה, מבלי לקחת שיעורי ריענון או הדרכה ודיוק הסגנון. הנה כל הכאבים שעלולים להופיע אחרי שחייה לא נכונה, והדרכים להתמודד איתם.

    רבים שוחים כדי להתמודד עם כאבי גב או כשהם סובלים מפציעות ספורט, אבל שחייה - גם בקרב שחיינים חובבים וגם בקרב המקצוענים - עלולה לגרום לכאבים שלא בהכרח היו קודם. "אם לא שוחים נכון חזה - עלולים לפתח כאבים בצוואר ובגב, שחייה ממושכת בסגנון חזה עם ראש מחוץ למים עלולה לגרום לכאבי צוואר וגב ואף לפציעות", אומר ד"ר לוי. לדבריו, מי שבוחר לשחות חזה חייב לדייק בתנועות ולשים דגש על נשימה נכונה.

    הסיכון הגבוה ביותר לפציעות כתף. שחייה בסגנון חתירה (צילום: Giphy)

    גם בקרב שחיינים מקצועיים אנו עדים לפציעות, מדווח ד"ר לוי, בעיקר בכתפיים, שנובעות מדלקת גידים, תופעה שנקראת תסמונת הצביטה, או פגיעה ברצועות הכתף. "כאבים בכתפיים שכיחים ונפוצים יותר בשחייה מהירה ובשחייה מאומצת למרחקים ארוכים ויומיומית. סגנון השחייה בו רמת הסיכון לפציעות כתף גבוהה יותר הוא בעיקר סגנון חתירה חופשי.

    "80 עד 90 אחוזים מהשחיינים התחרותיים מתלוננים על כאבים בכתף. הם מאמצים את הגוף שלהם באופן קבוע וזה יכול לגרום דלקת גידים. חשוב לזכור כי גם בתוך המים יש מאמץ משמעותי לגוף, ומה שקובע את הופעת התלונות בשחייה חופשית זה הווליום, העצימות וגם הסגנון", מסביר ד"ר לוי, "שחיין לא מאומן מתאמץ יותר בגלל שהסגנון שלו פחות טוב, שחיין מאומן מגיע עם סגנון טוב אבל יכול לסבול מכאבים בגלל העומס הגדול".

    מה עושים במקרה של "פציעת שחייה"?

    הצעד הראשון הוא פיזותרפיה אצל איש מקצוע מנוסה, ורצוי כזה שעובד עם שחיינים. פיזיותרפיסט מנוסה בתחום יבדוק את טווחי התנועות בכיוונים השונים, יבדוק את כוח השרירים בקדמת הכתף וצד האחורי של הכתף.

    "לעתים קרובות הסיבה להופעת כאבים אצל שחיינים היא חוסר איזון בין השרירים החזקים לבין השרירים החלשים - בין שרירי הכתף הקדמיים לשרירים האחוריים", מסביר ד"ר לוי, "לעתים ניתן לזהות אצל שחיינים כוח יתר בשרירים של החזה (בקדמת הכתף) וחולשה בשרירי השכמות (בגב העליון), מה שמוביל לכתפיים שמוטות קדימה. מנח זה של הכתפיים יכול לגרום לכאב כתפיים".

    הפיזיותרפיסט יכול לעזור לספורטאי לחזק את השרירים הנכונים, למתוח את השרירים המכווצים ובכך לאזן את הכתפיים. תוך כמה חודשי פיזיותרפיה ניתן לצפות לשיפור משמעותי. מאמני שחייה יכולים לזהות האם הסגנון פוגע בגוף של השחיין, האם הוא מפעיל בצורה לא נכונה את הכתף בשחייה ואף לשפר את הסגנון.

    יעזור לחזק את השרירים הנכונים. טיפול אצל פיזתרפיסט (צילום: ShutterStock)

    אם הטיפול אצל פיוזוטרפיסט לא עוזר, יש ללכת לאורתופד. לאחר תהליך אבחון, הטיפול תחיל בדרך כלל בכדורים נגד דלקת לפי הצורך. ניתן להיעזר גם בזריקות בכתף של סטרואידים, פתרון יותר אגרסיבי ומהיר שמייעל את עבודת הפיזיותרפיסט.

    במקרים שלא מגיבים לטיפול שמרני, הרופא ישקול טיפול ניתוחי. כיום, הניתוחים מבוצעים בשיטת ארטרוסקופיה, מדובר בהליך המבוצע על ידי החדרת סיב אופטי, דרך חורים קטנים - נכנסים ורואים את חלל הכתף על מסך גדול, מסביר ד"ר לוי. "דרך פתחים נוספים מכניסים כלים על מנת לשייף את העצם, לתקן רצועות, או לתקן גידים, בהתאם לממצאים, דרך 3-4 פתחים. הניתוח אורכו בין שעה לשעה וחצי והפציינט נשאר להשגחה ללילה אחד. למחרת כבר מתחילה מלאכת הפיזיותרפיה במטרה לשפר את טווח התנועה, את כוח השרירים, ליצור איזון שרירים ואחרי 3 עד 6 חודשים עוברים לפעילות ספורטיבית מלאה.

    לסיכום מזכיר ד"ר לוי כי אם אתם מתחילים או חוזרים לשחות באופן קבוע, עשו זאת עם ליווי מקצועי. התחילו במספר שיעורי לימוד או תרגול עם מאמן מוסמך, שילמד אתכם טכניקה נכונה של שחיית בריאה ואפקטיבית בה תוכלו להתמיד לאורך שנים.

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully