וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנה בבריכות השחייה: הטפיל המזיק שהכלור לא יכול לחסל

24.5.2017 / 7:01

אנחנו חושבים שהכלור בבריכות השחייה מחסל את רוב הזיהומים, אבל אחד מהם חסין לכמויות הרגילות של הכלור והוא כבר גרם להתפשטות מחלות במערכת העיכול בארה"ב. אז איך בכל זאת ניתן להתגונן מפניו?

אישה שוחה בבריכה. ShutterStock
מסתבר שהכלור לא מחסל את כל הזיהומים/ShutterStock

חשבתם שהכלור שבבריכות השחייה יכול להשמיד את כל הזיהומים שבמים? מתברר שהאמונה הרווחת הזאת לא לגמרי מדויקת. בארצות הברית נרשמה בשנים האחרונות עלייה במקרי הזיהומים במערכת העיכול, שעל פי דו"ח שפורסם באחרונה על ידי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), נובעת מהתפשטות טפיל שלדבריהם "לא מושמד משימוש בכמויות רגילות של כלור".

עוד בנושא:
לא לבעלי לב חלש: אלו היצורים הכי דוחים שחיים לכם על הפנים
חשבתם שמדוזות זה דוחה? הכירו את כיני הים
5 כללים שיעזרו לכם להימנע מזיהום מסוכן בבית החולים

הטפיל הידוע לשמצה זכה לשם הקליט קריפטוספורידיום, וידוע יותר בכינויו הקצר קריפטו. הוא יכול לגרום לתסמינים כגון שלשולים, התכווצויות בבטן, בחילות, הקאות ואפילו התייבשות. על פי ה-CDC, בשנת 2016 נרשמו 32 התפרצויות של הטפיל בבריכות שחייה בארה"ב, שעל פי ההערכות גרמו להדבקת אלפי בני אדם. מומחים מסבירים כי בעוד שבמים המטופלים כראוי עם כלור, רוב החיידקים והטפילים נהרגים תוך דקות בודדות, הקריפטו יכול לשרוד עד עשרה ימים.

קריפטוספורידיום. ShutterStock
גורם לתסמינים לא נעימים, אולם הם חולפים גם ללא תרופות, טפיל הקריפטו/ShutterStock

המגפה לא פסחה גם על מדינות אחרות ברחבי העולם. על פי הודעה של ארגון הבריאות העולמי (WHO), התפשטות הטפיל, שעלול להימצא גם במזון, נמצאת בעלייה בשנים האחרונות. הטפיל יכול להימצא במקרים רבים בחלב ובבשר לא מעובד, בסלטים ובירקות טריים. הקריפטו הוא אחד הגורמים העיקריים לשלשולים ומחלות בקיבה בקרב פעוטות בשבע מדינות באפריקה ובאסיה, ועלול גם להיות מסכן חיים בהיעדר טיפול מתאים. במדינות מתפתחות, הוא גם מחמיר מצבים של שלשול כרוני בקרב נשאי HIV, מה שמסכן עוד יותר את מצבם הבריאותי.

הקריפטו מתפשט באזורים עם מים עומדים או במגע עם מזון בקצב מעורר דאגה. מומחים מעריכים כי בפעילות מעיים אחת של בני אדם שהוא מצוי בגופם, משתחררים מיליוני טפילים כאלו. מכאן עולה הסכנה כי אנשים שנושאים אותו בגופם יפיצו אותו בקלות במקורות המים בעונת הקיץ ויגרמו להתפשטותו ברחבי העולם. עם זאת, יש גם חדשות מרגיעות – אנשים עם מערכת חיסון תקינה יחלימו מהתסמינים הלא נעימים גם ללא טיפול תרופתי.

עוד באותו נושא

פחות נעים להכיר: המחלות שאתם עלולים לחטוף בבריכה

לכתבה המלאה

אז איך אפשר להתגונן מפני הטפיל?

מטבע הדברים, כולנו סומכים על החברות שמפעילות את בריכות השחייה שידאגו להיגיינה ולניקיון שלהן. עם זאת, גם לכולנו כמתרחצים יש אחריות לשמור על הבריכות נקיות וסטריליות, ולעשות את מרב המאמצים כדי לא לעזור לטפילים ולזיהומים השונים להתפשט. כדי לעשות זאת גיבשו ב-CDC המלצות לשמירת ההיגיינה בבריכות:

• אל תשחו בבריכה אם אתם סובלים משלשול, ואל תתנו לילדים שלכם לשחות במים במצב כזה.

• אם רופא אבחן שהשלשול נגרם כתוצאה מטפיל הקריפטו, חכו לפחות שבועיים לאחר שהתסמינים חולפים לפני שחייה בבריכה.

החלפת חיתול לתינוק. ShutterStock
חיתולים מחליפים בעמדת ההחתלה ולא בקרבת המים/ShutterStock

• אל תבלעו מים במהלך השחייה והקפידו להסביר זאת גם לילדיכם.

• לפני השחייה, שטפו את הגוף במקלחת כדי להסיר ממנו חיידקים או זיהומים שונים שעלולים להתפשט במים.

• ודאו שהילדים עושים את צרכיהם בשירותים ולא בבריכה.

• הקפידו להחליף חיתולים לילדיכם בשירותים או בעמדת ההחתלה – ולא בסמוך לבריכת השחייה.

ההנחיות האלה אולי נשמעות לכם מובנות מאליהן, אבל כדאי שתדעו שהרבה מאוד אנשים מתעלמים מכללי ההיגיינה הפשוטים האלה. סקר מטריד שנערך באחרונה בארה"ב על ידי המועצה לבריאות ואיכות המים (Water Quality and Health Council), גילה כי אחד מכל ארבעה אנשים אמר שישחה בבריכה כשעה לאחר ששלשל, ויותר מחצי מהנשאלים לא נוהגים להתקלח לפני השחייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully