וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה הגיל שבו נוצרים הזיכרונות הראשונים של הילדים שלכם

עודכן לאחרונה: 29.6.2021 / 7:17

מחקר חדש גילה שהזיכרונות הכי מוקדמים שלנו נוצרים שנה שלמה מוקדם יותר מכפי שסברו עד כה. מאיזה גיל ילדים מתחילים לתעד ולשמור זיכרונות? הפרטים וההסברים בכתבה

זיכרון הוא חלק מהותי בעיצוב האישיות שלנו ומי שאנחנו הופכים להיות בבגרותנו. קשה מאוד לדייק את נקודת הזמן שבה נוצרו הזיכרונות הראשונים שלנו, אבל זה בדיוק מה שניסתה לעשות קבוצת חוקרים, והם סבורים שהם הצליחו.

עד כה הסברה היתה שהזיכרונות המוקדמים ביותר נוצרים בין גיל 3 ל-4, אך מחקר חדש טוען שזיכרונות יכולים להתחיל להיווצר גם שנה קודם לכן, סביב גיל שנתיים וחצי. החוקרים התבססו כאן על נתונים קיימים ממאגרים שונים, וניתחו אותם על פני 21 שנים.

המאמר, שהתפרסם תחת הכותרת: "מה הזיכרון הכי מוקדם שלך? תלוי" מתמקד ביכולתם של ילדים ומבוגרים לחזור לזיכרונותיהם הראשוניים ביותר, ונכתב על ידי חוקרים מאוניברסיטת ממוריאל בניופאונדלנד.

תמונות ישנות. ShutterStock
הזיכרונות אינם סטטיים, הם יותר כמו מטרה נעה. תמונות ישנות/ShutterStock

"כאשר הזיכרון המוקדם ביותר של מישהו נוצר הוא דומה יותר למטרה נעה מאשר לזיכרון סטטי. בהתאם לכך, התשובות שאנשים מספקים לשאלה: 'מה הזיכרון הכי מוקדם שלך?' הוא לא זיכרון תחום עם התחלה וסוף, אלא דומה יותר למעין בריכה של זיכרונות אפשריים שמהם הם דוגמים דבר מה", כתבה ד"ר קרול פיטרסון, החוקרת שהובילה את המחקר ומומחית לאמנזיה (מחלת השכחה) בילדים.

מצד שני, פיטרסון אמרה גם כי היא ועמיתיה סבורים שאנשים זוכרים מגיל שנתיים הרבה יותר מכפי שהם יודעים. הם הציעו גם הסבר אפשרי להיעדר המודעות המלאה לזיכרונות המוקדמים הללו: "ראשית, זה יחסית פשוט לגרום לאנשים להיזכר בזיכרונות מוקדמים. מספיק לשאול אותם 'מה הזיכרון הכי מוקדם שלך?' ואז לבקש מהם להיזכר בעוד כמה... זה גורם להם להיזכר בדברים אפילו יותר מוקדמים - לפעמים אלה דברים שקרו אפילו שנה מוקדם יותר (מהזיכרון שממנו התחילו). זה כמו להפעיל משאבה, אחרי כמה לחיצות היא מתחילה לשאוב מעצמה".

הסיבה השנייה היא שזיכרונות פעמים רבות מתוארכים לא נכון במוח שלנו באופן שיטתי. זה קורה משום שאנשים נוטים לייחס לעצמם בזיכרון גיל מבוגר יותר מהגיל שבו באמת היו.

פעוט הולך. ShutterStock
בזיכרונות המוקדמים שלנו אנחנו נוטים לייחס לעצמנו גיל מבוגר יותר. פעוט הולך/ShutterStock

אפקט הטלסקופ

במחקר הנוכחי החוקרים בדקו זיכרונות של 687 משתתפים שלקחו חלק בניסוי החל משנת 1999, והם תיארו בו תהליך שהם מכנים 'אפקט הטלסקופ'. האפקט גורם לאנשים לחשוב שדבר מה התרחש לפני זמן קצר יותר, והוא גורם לאנשים לשגות במיקום הנכון של אירוע בזיכרונם על ציר הזמן. במילים אחרות האפקט הזה גורם לכם לחשוב שהזיכרונות שלכם יותר טריים מכפי שהם באמת.

"ככל שהזיכרון רחוק יותר, כך האפקט הטלסקופי יגרום לכם לחשוב שהוא קרה מאוחר יותר. מסתבר שאנשים רבים 'מקדמים' את הזיכרונות המוקדמים ביותר שלהם בשנה בערך, לאזור גיל שלוש וחצי. לעומת זאת, גילינו שכשהילד או המבוגר נזכר באירועים שקרו אחרי גיל 4, זה קורה פחות", סיפרה פיטרסון.

לאחר בחינת מחקרים נוספים לצד ממצאי מחקרה שלה ותיאוריית אפקט הטלסקופ, הגיעה ד"ר פיטרסון למסקנה שלאנשים יש יכולת לגשת לזיכרונות מגיל מוקדם יותר מכפי שסברו חוקרים עד כה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully