וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8 דברים מדהימים שלא ידעתם על זיכרון

19.7.2017 / 16:31

חשבתם שאתם יכולים לשכוח זיכרונות מפעם, תהיתם למה לפעמים אתם שוכחים מילה או שם של אדם? הזיכרון שלנו הוא אחד הדברים המעניינים והמסקרנים - הנה כמה עובדות שאולי לא ידעתם

ShutterStock

בווידיאו: השיטה הפשוטה שתשפר לכם את הזיכרון

זיכרון הוא אחד הדברים הכי מדהימים שהגוף שלנו יודע לעשות. תחשבו על זה - כל יום טומן בחובו מאות ואלפי חלקיקי מידע, פרצופים חדשים, חוויות שאתם יוצרים עם אנשים אחרים וכולם נכנסים ומתמקמים במוח שלנו. איפה הזיכרונות האלה מאוחסנים, האם יש להם תאריך תפוגה, ולמה יש אנשים שזוכרים יותר טוב מאחרים? הנה חלק מהתשובות לשאלות האלה.


עוד בנושא:
הדרך לשיפור הזיכרון שלכם נמצאת בכף ידכם
אוכל למחשבה: מזון שעוזר לזיכרון
6 שאלות שיגלו אם אתם מאבדים את הזיכרון

אנחנו זוכרים דברים שבכלל לא קרו לנו

אנשים נוטים לסמוך על הזיכרון שלהם ולהחשיב אותו כדבר ודאי, אבל מסתבר שזיכרונות שווא מיוצרים על ידי המוח. מאמר שפורסם בשנת 2016 ב-Scientific American ניסה לבדוק לעומק מה קורה במוח כשמחשבת שווא צצה בו לפתע.

במהלך המחקר נערך למשתתפים מבחן שקרוי DRM בו הוצגו להם רשימות של מילים כמו שלג, קרח, חורף וחום, שכולן מתקשרות למילה שנקראת "מילת פיתוי", במקרה הזה "קור". מילת הפיתוי לא הוצגה לפני הנחקרים, אבל הם היו בטוחים פעמים רבות שהם זוכרים את המילה הזה, למרות שהיא לא הוצגה בפניהם אפילו פעם אחת.

הדפוס הזה מספר לנו שזיכרונות הם לא בדיוק מדויקים, או משהו שקרה לנו בעבר, ובהרבה מקרים מדובר שזיכרונות משוערים, יותר מאשר באמת אחת, והם נקראים "זיכרון תמציתי". במקום קידוד כל מילה, אנשים בעצם בונים מושג כולל שאותו הם מאחסנים בזיכרון.

עוד באותו נושא

יש לכם זיכרון טוב? המבחן המאתגר הבא יענה על השאלה הזאת

לכתבה המלאה
זיכרון. ShutterStock
אין גבול לזיכרון שלנו/ShutterStock

זיכרון אינו מתעמעם בהכרח

לכל אחד מאיתנו זה קרה, וגם לא מעט פעמים, כשניסינו להיזכר בפרט מתוך הזיכרון שלנו ולא הצלחנו. זה יכול להיות שם של מקום או מילה, כאלה שיתפסו אותך לא מוכן. העובדה הזו מבהירה לכולנו שטבעם של זיכרונות להעלם. אבל האם כך הדבר?

לטענת חלק חוקרים זה ממש לא נכון. הרעיון שעומד מאחורי הטענה שלהם הוא שאין גבול לזיכרון שלנו, הבעיה היא הגישה אליו. מה זה אומר? שאם אנחנו לא מתאמנים על השריר הזה, הגישה לזיכרון רק תהיה קשה וקשה יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איך ניגשים לזיכרון?/מערכת וואלה!, צילום מסך

שכחה עוזרת לזכור

ואם אנחנו כבר מתעסקים בכמות הזיכרון שהמוח שלנו יכול להכיל, דמיינו מוח שזוכר הכל, ובאופן נגיש וקל. הייתם מנסים להיזכר איפה חניתם את האוטו והמוח שלכם בתמורה היה נזכר בכל החניונים שאי פעם חניתם בהם, כשכל מה שמעניין אתכם הוא החניון האחרון שבו המכונית שלכם נמצאת.

זה בדרך כלל נכון לגבי רוב הזיכרונות שלנו. האירועים האחרונים הם בדרך כלל הרבה יותר חשובים מאלה שקרו לפני זמן רב, כך שהדרך של המוח לנפות אותם היא למעשה השכחה: ככל שמידע רלוונטי פחות הופך לבלתי נגיש, אנו נשארים באופן טבעי עם המידע החשוב ביותר להישרדות היומיומית שלנו.

כל זיכרון אבוד יכול לשוב לחיים

אז על העובדה שזיכרונות לא נעלמים אלא הופכים פחות נגישים כבר דיברנו, כך שמין ההגיון שהם נמצאים אי שם גם אם חשבנו ששכחנו אותם לגמרי. חשבו על כך, זה ממש כמו לרכוב על אופניים. לא תוכלו לשכוח איך לעשות את זה אחרי שכבר למדתם.

רוזמרין יכול לשפר את הזיכרון

כולנו היינו רוצים זיכרון טוב יותר, אבל מסתבר שיש דרך פשוטה מאוד לחדד אותו והיא באמצעות ריח. חוקרים מאוניברסיטת צפון אומבריה באנגליה מצאו כי ריח של רוזמרין מגביר את היכולת שלנו לזכור את אירועי העבר ואף לזכור את מה שתיכננו לעשות בעתיד. לדברי החוקרים הרחה שלו עוזרת למוח בריא להישאר צעיר למשך זמן ארוך יותר.

תומכי הנשיא הנבחר דונלד טראמפ מחוץ למלון טראמפ אינטרנשיונל בעת נאומו במלון בוושינגטון די סי, 19 בינואר 2017. רויטרס
זוכרים את הפנים של כולם/רויטרס

יש אנשים שזוכרים כמעט כל פרצוף שראו

יש אנשים ששייכים לקבוצה מאוד קטנה שמסוגלים לזהות 80 אחוזים מהפרצופים שהם פגשו בעבר. למרות שהתופעה עדיין אינה מוסברת לגמרי, מומחים מאמינים כי אזור הפנים הכישורי, שהוא חלק ממערכת הראייה האנושית, הוא זה שאחראי על היכולות שלנו לזכור פרצופים, ובעוד שאדם רגיל יזכור 20 אחוזים מהפרצופים שראה בעבר, אלה שהם בעלי יכולת נדירה לזיהוי פרצופים יזכרו כמעט את כולם. אגב קבוצה זו מצליחה לזכור פרצופים בלבד ואינה מתמחה בזיכרון של דברים אחרים.

נסו את המבחן הבא לבדוק אם אתם שייכים לאותה קבוצה.

ניתן למחוק זיכרונות רעים

חוקרים מאוניברסיטת טורונטו שבקנדה גילו לאחרונה ממצא בעל משמעות עבור כל אותם אנשים שסובלים מתופעות כמו פוסט טראומה. הם גילו שזיכרונות מסויימים מוצפנים בכמה תאים בודדים במוח, והם סבורים שהם יכולים "לכבות" את התאים הללו באמצעות תרופות. החוקרים, שהצליחו להוכיח שהם מסוגלים לנטרל זיכרונות ספציפיים בעכברים, מקווים שיצליחו לעשות את אותו הדבר במוחות אנושיים.

כאשר קל לזכור, קשה ללמוד

אנחנו מרגישים חכמים כאשר אנחנו נזכרים במשהו באופן מיידי וטיפשים כאשר זה לוקח הרבה זמן. אבל במונחים של למידה, אנחנו צריכים להרגיש בדיוק את ההפך. כאשר משהו עולה בדעתנו במהירות אנחנו לא עושים שום עבודה כדי לזכור את זה ולא מתרחשת למידה. כאשר אנחנו צריכים לעבוד קשה כדי להביא את הזיכרון למודעות, אנחנו לומדים.

כאשר חוקרים בחנו זיכרונות של אנשים הם מצאו כי ככל שהם עושים יותר עבודה כדי לבנות מחדש את זיכרון היעד, כך הזיכרון הופך חזק ומשמעותי יותר. זו הסיבה מדוע טכניקות למידה נכונה תמיד יהיו כרוכות במבחנים, כי רק בהייה במידע אינה מספיק טובה, צריך להתאמץ כדי לזכור.

  • עוד באותו נושא:
  • זיכרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully