וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצת דרך: חוקרים ישראליים גילו כיצד לעכב התפתחות תאי סרטן

עודכן לאחרונה: 13.6.2021 / 12:17

החוקרים מאוניברסיטת בן גוריון שבנגב הצליחו לפצח את מנגנון התקשורת בין התאים ולהפעיל חלבונים שהורגים תאי סרטן מבלי לפגוע בתאים בריאים. "גילוי המנגנון הזה הוא פריצת דרך משמעותית"

חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב גילו שניתן לעכב חלבונים שגורמים להרג תאי סרטן באמצעות מנגנון תקשורת חדש בין התאים. פריצת הדרך תעכב את התפתחות תאי הסרטן ותאפשר עיכוב בהידרדרות מחלות כגון סכרת נעורים, סרטן השד וסרטן הריאות.

בשנים האחרונות עובדים במעבדה של ד"ר עאיד אגבריה, חוקר מהמחלקה למדעי החיים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, במטרה להבין כיצד אברוני התא השונים בגוף האדם מתקשרים ביניהם במצבי מחלה. התקשורת בין התאים השונים קריטית לתפקוד גוף האדם ומעניין לדעת מה קורה במצבים בהם חלק מהתאים אינם מתפקדים כמצופה.

לאחרונה, גילה ד"ר אגבריה מנגנון בקרה חדש באחד מאברוני התא הנקרא הרשת האינדופלזמתית Endoplasmic Reticulum. הרשת האינדופלזמתית היא מחלקה או אברון מאוד חשוב בתא' שאחראית על קיפול חלבונים והפרשתם החוצה. ניתן לדמות את הרשת ל"משרד החוץ" של התאים - היא אחראית על הקשרים עם תאים אחרים באמצעות קבלת והעברת מסרים חדשים. הרשת חשובה גם בהקשר של מחלות ויראליות כגון COVID-19 כיוון שישנם וירוסים רבים המשתמשים באברון זה כנקודת כניסה לתא וגם מופרשים ממנו החוצה, בדרכם להדביק תאים אחרים.

תאים מסוג T במערכת החיסונית תוקפים תא סרטני. ShutterStock
החוקרים הצליחו לבדל את החלבון הספציפי שפוגע רק בתאי הסרטן ולא בתאים בריאים. תאי סרטן, אילוסטרציה/ShutterStock

מנגנון הבקרה שמצא ד"ר אגבריה אחראי על כך שחלבוני הרשת האינדופלזמתית יוצאים ממקומם הטבעי לציטוזול (מחלקה אחרת בתא) ומשם נקשרים לחלבונים, שתפקידם הרג תאים, ומעכבים פעילותם. מנגנון זה פועל בתאים סרטניים ובגידולים שמקורם בבני אדם בעיקר אצל חולי גליובלסטומה, אחד מסוגי סרטן המוח האגרסיביים ביותר.

לאחר חקירת הנושא, הבינה קבוצת המחקר כי למידת המנגנון יכולה לסייע להם במציאת פתרון לעיכוב תאים סרטניים שעלולים להתפתח ולפגוע בבני אדם, אולם עדיין ישנה בעיה כיוון שאם יעכבו את החלבון בתאים רגילים הם יפגעו בהתפתחות תאים תקינים שאינם סרטניים. לאחר מספר ניסויים בשמרים ובהמשך במעבדה, הצליחה קבוצת המחקר לבדל ולעכב רק את החלבון הספציפי שיוצא לתאי סרטן באמצעות שימוש בחלבון 53-B. משמעות פריצת דרך זו היא שהחוקרים יוכלו לעכב התפתחות תאי סרטן מבלי לפגוע בתאים הרגילים.

עוד בוואלה!

חוקרת ישראלית מצאה חלבון חדש שבולם גרורות סרטניות

לכתבה המלאה
כימותרפיה. ShutterStock
מנגנון התקשורת של החלבונים שנחקרו רלוונטי במיוחד לסוג אגרסיבי במיוחד של סרטן במוח. כימותרפיה/ShutterStock

"גילוי המנגנון הינו פריצת דרך משמעותית שתעזור לנו לחקור ולהבין תוצאות ביולוגיות שנותרו בלתי מוסברות במשך יותר משלושה עשורים. בזכות הגילוי, אנחנו מציעים אסטרטגיות חדשות ומאוד ממוקדות שמטרתן לפגוע בהתפתחות תאי סרטן תוך כדי עיכוב הפונקציות החדשות של חלבוני הרשת האנדופלזמתית בציטוזול (שבעיקר מתרחש בתאים סרטניים) מבלי לפגוע בתפקידם המקורי (שמתרחש גם בתאים נורמליים)", הסביר ד"ר אגבריה. המחקר פורסם ב- PNAS, אחד מכתבי העת המדעיים המובילים בעולם.

את משמעות הגילוי הבינה קבוצת המחקר של ד"ר אגבריה לאחר שבע שנות מחקר של תאים סרטניים. "בהתחלה רצינו לחקור מנגנון אחר של תאים אך לא הבנו למה בכל פעם חלבונים יוצאים מהרשת האינדופלזמתית. בתחילה חשבנו שאנחנו טועים, הרי למה שחלבון מסוים יילך למקום שאינו שייך אליו? אז עשינו כמה וכמה ניסויים עד שהבנו שעלינו פה על משהו חדש. הבנת המשמעות של התקשורת והתנועה בין התאים איפשרה לנו להגיע למנגנון לעיכוב התאים", מספר ד"ר אגבריה.

כעת, ממשיכים החוקרים לחקור עשרות חלבונים שונים היוצאים מתאי סרטן ומנסים להבין כיצד ניתן להשליך את ממצאי המחקר על טיפול ייעודי עבור חולי סרטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully