וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסון מותאם אישית לסרטן מראה תוצאות מבטיחות

עודכן לאחרונה: 14.4.2021 / 7:22

חיסון לקורונה כבר הצליחו למצוא, אבל מה עם חיסון נגד סרטן? חוקרים שעומלים לילות כימים על מציאת תרופה למחלה ערכו ניסוי קטן שמראה תוצאות מבטיחות

סרטן. Giphy
כל סרטן הוא שונה. תאי סרטן/Giphy

אמנם הקורונה קצת דחקה את הסרטן הצדה בשנה החולפת, אבל במקביל לפיתוח חיסון למגיפה, מומחים עדיין מחפשים תרופות וחיסונים שיתאימו לחולי סרטן, כשההבנה היא שמדובר בטיפולים מותאמים אישית ולא בכאלה שמתאימים לכל החולים ולכל סוגי הסרטן.

לפי מחקר חדש, חיסון מותאם אישית נגד סרטן לא העלה שום חשש בטיחותי והראה תועלת פוטנציאלית לחולים עם סוגי סרטן שונים, כולל סרטן ריאות ושלפוחית השתן. התוצאות של המחקר שנערכו בניסוי קליני שלב 1 הוצגו על ידי החוקרים במהלך האסיפה השנתית של האגודה האמריקנית לחקר הסרטן (AACR) 2021, המתקיימת בימים אלה.

"בעוד שאימונותרפיה חוללה מהפכה בטיפול בסרטן, הרוב המכריע של המטופלים אינם חווים תגובה קלינית משמעותית בטיפולים כאלה", אמר מחבר המחקר, ד"ר תומאס מרון, ממכון Tisch Cancer Institute הנמצא בבית החולים הר סיני בניו יורק, בהצהרה. "חיסונים לסרטן משלבים בדרך כלל מטרות ספציפיות לגידול שמערכת החיסון יכולה ללמוד לזהות ולתקוף כדי למנוע הישנות של סרטן. החיסון מכיל גם חומר אדג'ובנט - חומר שמוסיפים לתרכיב החיסון על מנת ליצור תגובה חיסונית מקסימלית".

בניסוי הנוכחי 13 חולים קיבלו את החיסון המותאם אישית; 10 חולים סבלו מגידולים מקומיים, בעוד שלשלושה הייתה מיאלומה נפוצה שמתבטאת בתאי סרטן בדם. צוותו של מארון פיתח את החיסון על ידי ריצוף גנטי ספציפי של כל מטופל. לאחר מכן, החוקרים זיהו מטרות ספציפיות על גבי הגידול, מה שעזר להם לחזות האם מערכת החיסון של המטופל תזהה את יעדי החיסון. לשם הזיהוי החוקרים השתמשו במערכת חישובית בשם OpenVax שעזרה לצמצם אלו מהיעדים יהיו אפשריים לשלב בחיסון מותאם אישית.

אישה עם השמנת יתר מקבל חיסון. ShutterStock
בקרוב יהיה חיסון לסרטן? אישה מקבלת חיסון/ShutterStock

"רוב החיסונים המותאמים אישית נגד סרטן ניתנים במסגרת של מחלה גרורתית, אך מחקרים קודמים מראים כי טיפול חיסוני דווקא נוטה להיות יעיל יותר בקרב חולים עם פחות התפשטות סרטנית", אמרה כותבת המחקר נינה בהרדוויג, גם היא מהמכון לסרטן בהר סיני. "פיתחנו חיסון נגד ניאו-אנטיגנים (סמנים שמופיעים בתאים פגומים שהפכו סרטניים) שנעשה לאחר טיפול משלים סטנדרטי לסרטן, כגון ניתוח בגידולים והשתלת מח עצם במיאלומה נפוצה, כאשר חולים סובלים ממחלה מינימלית - בדרך כלל מיקרוסקופית", הוסיפה.

למרות שהמוקד העיקרי של ניסוי שלב 1 הוא לבדוק את בטיחות החיסון, הניסוי הראה גם תוצאות מעודדות לגבי השפעות ארוכות טווח אצל חלק מהחולים. חשוב לציין עם זאת כי מוקדם מדי להסיק מסקנות נחרצות מכיוון שקבוצת המחקר בניסוי שלב 1 היא קטנה, ולכן לא נבדקו אוכלוסיות מגוונת ושונות. "התוצאות שלנו מדגימות כי צינור ה-OpenVax הוא גישה ברת קיימא ליצירת חיסון מותאם אישית נגד סרטן, שעשוי לשמש לטיפול במגוון סוגי גידולים", אמרו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully