וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל עוד מתלבטים, אבל בארה"ב הרשויות קוראות לחסן ילדים

עודכן לאחרונה: 6.6.2021 / 11:44

בשולי החדשות של מדינה שלא מפסיקה לייצר כאלה, נמצא היום חיסון הקורונה לבני נוער וילדים בגילאי 12-15. בעוד שבישראל מתנהל ויכוח חשוב האם לחסן את הילדים נגד קורונה או לא, בארה"ב דוחקים בהורים לחסן את ילדיהם

היום (ראשון) מתחילים לחסן בישראל ילדים בגילאי 12-15 נגד קורונה. הדעות למהלך הזה הן חצויות, ובעוד חלק מהמומחים ממליצים לחסן, אחרים דווקא קוראים להמתין קצת עד לקבלת מידע נוסף, מחשש, בין היתר, שהחיסון עלול לייצר דלקת בשריר הלב. מי שמטה את הכף לטובת אלו הממהרים להתחסן היא רושל וולנסקי, מנהלת המרכז האמריקני למניעת מחלות (CDC) שציינה את שיעורי האשפוז המוגברים אצל בני נוער עם covid-19 בחודשים מרץ ואפריל, והפצירה בהורים לחסן את בני הנוער שלהם כדי להגן עליהם מפני מחלה שעלולה להיות קשה אפילו בקרב צעירים.

"אני מודאגת עמוקות ממספר המתבגרים המאושפזים, ועצובה לראות את מספר המתבגרים שזקוקים לטיפול ביחידות לטיפול נמרץ או נזקקו למכונות הנשמה", אמר וולנסקי בהצהרה שפורסמה בסוף השבוע לצד מחקר חדש שבחן מגמות באשפוז בקרב מתבגרים עם קורונה. "ניתן למנוע הרבה מהסבל הזה", הוסיפה וולנסקי, וקראה ל"הורים, קרובי משפחה וחברים קרובים להצטרף אלי ולדבר עם בני נוער על חשיבותן של אסטרטגיות מניעה ולעודד חיסון".

המחקר הראה שכמעט שליש מאותם בני נוער המאושפזים עם covid-19 במעין נחשול של מקרים בתחילת השנה נזקקו לטיפול נמרץ, וחמישה אחוזים נזקקו למכונות הנשמה. בעוד שרוב האשפוזים ב-covid-19 מתרחשים אצל מבוגרים יותר, הוכח כי מחלה קשה הדורשת אשפוז מתרחשת בכל קבוצות הגיל. הדוח הראה כי שיעורי האשפוז של חולי קורונה בקרב מתבגרים ירדו בחודשים ינואר ופברואר, אך הם גדלו במהלך מרץ ואפריל, גם כאשר שיעורי האשפוז התייצבו בקרב בני 65 ומעלה, כנראה בגלל שיעורי החיסון הגבוהים באוכלוסיה זו.

מתחם חיסונים של קופת חולים כללית, פתח תקווה, 15 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
בישראל מתנהל ויכוח מהותי על חיסון או אי חיסון ילדים נגד קורונה. נערה מתחסנת/ראובן קסטרו

חוקרים מציעים כי האשפוז המוגבר בקרב מתבגרים בחודשים מרץ ואפריל עשוי להיות קשור למספר גורמים, כולל וריאציות נגיף מועברות יותר ומסוכנות יותר, מספר גדול יותר של צעירים שחוזרים לבית הספר ושינויים בהתנהגויות כמו שמירת מרחק, עטיית מסיכות ועוד.

עוד בוואלה!

האם זה באמת בטוח לחסן ילדים נגד קורונה?

לכתבה המלאה

אף על פי שהמחקר נערך על קבוצה קטנה של מתבגרים, אנשי ה-CDC ומומחים אחרים הביעו חשש מהפוטנציאל למחלות קשות והדגישו את החשיבות לא רק של חיסון אלא גם של המשך עטיית מסיכות והתנהגויות מניעה אחרות עד לחיסון מלא.

"חיסון הוא דרכנו לצאת מהמגיפה הזו", אמרה וולנסקי, "אני ממשיכה לראות סימנים מבטיחים בנתוני ה-CDC לכך שאנחנו קרובים לסוף המגיפה הזו בארה"ב, עם זאת, כולנו צריכים לעשות את חלקנו ולהתחסן כדי לעבור את קו הסיום".

המחקר החדש מבוסס על נתונים מרשת המעקב הקשורה ל-CDC שנערכה במעבדות ב-99 מחוזות ב-14 מדינות, המכסה כ-10 אחוזים מאוכלוסיית ארה"ב. במחקר נבדקו 376 מתבגרים בגילאי 12 עד 17 שאושפזו בין התאריכים 1 בינואר עד 31 במרץ ונבדקו חיוביים לנגיף הקורונה. מתוך כלל המאושפזים, 204 צעירים אושפזו, כאשר 31 אחוזים אושפזו ביחידה לטיפול נמרץ ו-5 אחוזים נזקקו למכונת הנשמה. איש מבני הנוער לא מת. בדוח נאמר שייתכן ש-172 הצעירים המאושפזים האחרים אושפזו מסיבות שאינן קשורות ישירות לקורונה.

התחלת החיסונים של פייזר בניו יורק, ארה"ב  14 בדצמבר 2020. רויטרס
מבקשים מהורים וילדיהם להתחסן. מבצע החיסונים בארה"ב/רויטרס

כ-70 אחוזים מ-204 המתבגרים שאושפזו בגלל קורונה היו עם מחלת רקע אחת לפחות - השכיחה ביותר היה השמנת יתר. עם זאת, כמעט 30 אחוזים לא דיווחו על מחלת רקע, כך עולה כי מתבגרים בריאים נמצאים גם בסיכון למחלה קשה הקשורה לקורונה

החוקרים אמרו כי שיעורי האשפוז המצטברים של covid-19 בקרב מתבגרים החל מ-1 באוקטובר 2020, עד 24 באפריל 2021, היו גבוהים פי 2.5 עד שלוש משיעורי האשפוז של השפעת העונתית במהלך שלוש עונות השפעת האחרונות.

"שפעת לעיתים רחוקות מאוד גורמת לתסמינים ארוכי טווח ולנזק לאיברים, בניגוד ל-covid-19", אמר פרופסור אנדרו פאוויה, מומחה לרפואת ילדים ומחלות זיהומיות באוניברסיטת יוטה, "למתבגרים יש סיבות רבות להתחסן בהקדם האפשרי, כולל בריאותם שלהם, היכולת לסייע בשליטה בקורונה בקרב קבוצות חלשות יותר ויכולת לחזור לחיים הרגילים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully