וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם תקומו שעה אחת מוקדם יותר בבוקר יקרה הדבר המדהים הזה

עודכן לאחרונה: 2.6.2021 / 7:32

אולי כבר שמעתם על מועדון 5 בבוקר, בו חברים כל מיני מנכ"לי חברות ושועי עולם, אבל האם באמת צריך לקום כל כך מוקדם? מחקר חדש מצא שמספיק שתקומו שעה אחת לפני מה שאתם רגילים כדי ליהנות ממצב רוח טוב יותר. וזה כבר שווה בימים כאלה

אישה מכבה שעון מעורר בשש בבוקר. ShutterStock
לקום שעה מוקדם יותר? באמת? אישה עייפה מתעוררת משעון מעורר/ShutterStock

אנחנו יודעים שהמסקנה של המחקר הזה עשויה להישמע לרבים מכם כמו הזיה, אבל חוקרים מהרווארד מצאו כי התעוררות של שעה אחת בלבד מוקדם יותר מהשעה שאתם רגילים, עשויה להפחית את הסיכון לסבול מדיכאון ב-23 אחוזים.

המחקר של אוניברסיטת קולורדו בולדר, מכון MIT והרווארד שפורסם בכתב העת JAMA Psychiatry בדק 480 אלף אנשים והוא מייצג כמה מהראיות החזקות ביותר עד כה לכך שכרונוטיפ - נטייתו של אדם לישון ולהתעורר בזמן מסוים - משפיע על הסיכון שלו לסבול מדיכאון. זה גם בין המחקרים הראשונים לכמת כמה שינוי נדרש כדי להשפיע על בריאות הנפש.

"ידוע כבר זמן מה שיש קשר בין תזמון השינה למצב הרוח, אך שאלה שאנו שומעים לעיתים קרובות מרופאים היא: כמה זה מוקדם מספיק כדי לראות תועלת?" אמרה עורכת המחקר, פרופסור סלין ווטר, מומחית לפיזיולוגיה אינטגרטיבית באוניברסיטת קולורדו, "גילינו שגם הקדמה של שעה אחת בשעת הקימה קשורה בסיכון נמוך משמעותית לדיכאון".

מחקרים תצפיתיים קודמים הראו כי לאנשים שמכונים "ינשופי לילה" יש סיכוי גדול פי שניים לסבול מדיכאון ומעוד מצבים בריאותיים בהשוואה למשכימי קום, ללא קשר למשך הזמן שהם ישנים. אך מכיוון שהפרעות במצב הרוח עצמן עלולות לשבש את דפוסי השינה, החוקרים התקשו לפענח מה גורם למה.

במחקרים אחרים היו מדגמים קטנים מדי, ובנוסף לכך החוקרים הסתמכו על שאלונים מנקודת זמן אחת, או לא הביאו בחשבון גורמים סביבתיים שיכולים להשפיע על תזמון השינה ועל מצב הרוח, ועלולים לגרום לתוצאות מבלבלות. בשנת 2018 פרסמה ווטר עצמה מחקר גדול וארוך טווח על 32 אלף אחיות שהראה כי משכימי קום היו בסיכון נמוך בכ-27 אחוזים לפתח דיכאון במהלך ארבע שנים, אך הדבר העלה את השאלה: מה המשמעות של להיות משכים קום?

אודרי הפבורן מנמנמת עם חתול. Giphy
קומי! אודרי הפבורן וחתול במיטה/Giphy

במחקר הנוכחי, שהיה גדול כאמור, מצאו החוקרים כי שליש מהנבדקים הזדהו בעצמם כטיפוסי בוקר, 9 אחוזים היו ינשופי לילה והשאר היו באמצע. בסך הכל, ממוצע שעת השינה היה 23:00 ואילו הקימה הייתה בשש בבוקר.

החוקרים מצאו כי כל הקדמה של שעת שינה היתה בהלימה עם סיכון נמוך ב-23 אחוזים להפרעת דיכאון קשה. זה מצביע על כך שאם מישהו שבדרך כלל ילך לישון בשעה 1 בבוקר ילך לישון בחצות במקום, ויישן את אותה כמות זמן, הוא יכול להפחית את הסיכון לדיכאון ב-23 אחוזים.

לא ברור מהמחקר אם מי שהוא כבר משכים קום כול להרוויח מלקום אפילו מוקדם יותר. אך עבור אלו שנמצאים בטווח הביניים או ינשופי לילה, סביר להניח שמעבר לשעת שינה מוקדמת יותר מועילה.
איך הם מסבירים את זה?

כמה מחקרים מצביעים על כך שהשגת חשיפה גדולה יותר לאור במהלך היום, גורמת ללא מעט השפעות הורמונליות שיכולות להשפיע על מצב הרוח. אחרים מציינים כי שעון ביולוגי שונה מזה של הרוב הסובב אותך, יכול לדכא לכשעצמו.

"אנו חיים בחברה המיועדת לאנשי בוקר, ואנשים בערב מרגישים לעתים קרובות כאילו הם נמצאים במצב מתמיד של חוסר התאמה עם השעון של החברה סביבם", אמרו החוקרים. ויש להם המלצה - "קחו את הקפה של הבוקר למרפסת. לכו או סעו על האופניים לעבודה אם אתם יכולים, ועמעמו את כל המסכים בערב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully