וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרופה הטבעית הזאת עלולה לגרום לכם לפרכס

עודכן לאחרונה: 2.5.2021 / 16:10

שימוש בשמנים טבעיים, בהם שמן אקליפטוס, עלול לגרום להתקפי פרכוס ולהתקפים אפילפטיים במבוגרים - כך מגלה מחקר חדש. למה זה קורה ולמי זה מסוכן במיוחד?

שמן עץ התה. ShutterStock
שימושים מגוונים ומעט ראיות מדעיות. שמנים אתריים/ShutterStock

שמנים אתריים - שמכילים תמציות צמחים ריחניות, הם עניין מאוד שנוי במחלוקת בתחום הבריאות והרפואה. תחת הכותרת הזאת מתקבצים שמנים רבים ולהם שימושים מגוונים, החל מהקלת סטרס ועד לידות. הם משווקים לעתים תחת הבטחות מפליגות ומרחיקות לכת לגבי היעילות שלהם למגוון רחב של מצבים בריאותיים, פעמים רבות עם מעט מאוד ראיות מבוססות מדעית, אם בכלל.

זה לא אומר שכל השמנים הטבעיים הם מזיקים. ישנם מחקרים (במודלים על בעלי חיים), למשל, שהראו ששמן מנטה עשוי להועיל לעיכול. אבל היעדר רגולציה ופיקוח מספקים מאפשרים ללא מעט שרלטנים להתפרנס מהבטחות שווא שמשווקות יחד עם המוצרים הללו. אלא שלעתים הבטחות שווא להקלה שלא מתממשות הן לא הדבר הכי גרוע שיכול לקרות משימוש בשמנים הללו, ונזק ממשי עלול להיגרם בגללם.

שמנים מסויימים, בהם שמן אקליפטוס ושמן קמפור, מכילים תרכובות צמחיות שעלולות לגרום להתקפי פרכוס. שמנים אלה יכולים לחדור למערכת העצבים ולהשפיע עליה באופן שיגרום לפרכוסים ועוויתות, דבר שעלול להיות מסוכן מאוד במיוחד לאנשים שחולים באפילפסיה. למרות זאת, השמנים הללו מצויים במוצרים טבעיים רבים, שאותם ניתן לקנות ללא מרשם, ושאריזתם אינה מכילה את האזהרות הנדרשות.

נערה מחוסרת הכרה שכובה על הרצפה. ShutterStock
כשהחולים הפסיקו את השימוש בשמנים חל שיפור דרסטי במצבם. התקף אפילפטי/ShutterStock

מחקר חדש שמתפרסם בימים אלה מראה עד כמה מסוכן יכול להיות השימוש במוצרים שמכילים את השמנים הללו. במחקר מתוארים מספר רב של מקרים של אנשים שהתאשפזו בארבעה בתי חולים שונים ברחבי הודו בעקבות התקפי פרכוסים, לאחר שימוש בשמנים האתריים הללו. לאחר שהרופאים הנחו אותם להפסיק את השימוש במוצרים שהכילו את השמנים, חל שיפור דרסטי במצבם של כל החולים.

המחקר הזה, שממצאיו מתפרסמים בכתב העת Epilepsy Research, הוא בין הראשונים שבודק את הקשר בין שמנים אתריים והתקפי פרכוס במבוגרים, ולא רק בילדים (שהיו המוקד של מחקרי עבר בנושא).

כדי לקבוע באופן ודאי שהתקפי הפרכוס נגרמו לחולים באפילפסיה או לסובלים מתסמונות אפילפטיות שונות או בעקבות השימוש בשמנים, פנו החוקרים לארבעה בתי חולים שונים בדרום הודו. במשך תקופה של ארבע שנים החוקרים עקבו אחר מטופלים שאושפזו בבתי החולים הללו בעקבות התקף פרכוסים ראשון או בעקבות התקף חוזר שאירע לאחר פרק זמן ממושך שבו לא סבל המטופל מהתקפים.

המטופלים נשאלו מגוון שאלות, בין השאר הם נשאלו האם השתמשו בשמנים אתריים לאחרונה, התבקשו לתאר את ההתקף שחוו וכן נשאלו לגבי תרופות או תכשירים אחרים שהם נוטלים.

גבר שוכב במיטת בית חולים מחובר לאינפוזיה. ShutterStock
55 ממקרי הפרכוס נגרמו בגלל בליעה, שאיפה או מריחה של שמנים אתריים על העור. גבר מאושפז בבי"ח/ShutterStock

התוצאות הראו שמבין 350 מטופלים, 55 (שהם 15.7 אחוזים) חוו התקפים שנמצאו קשורים לשימוש בשמנים אתריים - בשאיפה, בליעה או מריחה על העור. את ההתקפים שנמצאו קשורים לשימוש בשמנים החוקרים חילקו לתתי-קטגוריות: התקפים ראשוניים שנגרמו בעקבות השימוש בשמנים (22 מקרים), והתקפים חוזרים שנגרמו בעקבות השימוש בשמנים (33 מקרים). השמנים השכיחים ביותר שנמצאו קשורים לגרימת ההתקפים היו שמן אקליפטוס ושמן קמפור.

קורלציה חזקה מאוד

המחקר הנוכחי מספק הוכחה לקורלציה חזקה מאוד בין השימוש בשמנים וגרימת ההתקפים, אך למרות זאת החוקרים קוראים לביצוע מחקרים נוספים ומעמיקים יותר אודות הקשר הזה, כאלה שיוכלו גם להוכיח סיבתיות ישירה ולא רק קורלציה.

"נראה שהשמנים האתריים הם מה שמחולל את ההתקפים הללו, אך כדי לקבוע זאת בוודאות יש להראות ראיות ברורות מניסויים עיוורים ורחבי היקף", כתבו החוקרים. "עם זאת, למרות המגבלות של מחקרנו, הוא עדיין אחד הגדולים שנערכו אודות הקשר בין שמנים אתריים והתקפי פרכוס במבוגרים", ציינו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully