וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה רשמי: ה-FDA מזהיר שהומאופתיה עלולה לגרום נזק תמידי

בשנים האחרונות נעשו לא מעט מחקרים על מוצרים צמחיים שמתגאים ביכולת לרפא את רוב מכאובינו, והתוצאות לא החמיאו לאותן תרופות פלא, בלשון המעטה. כעת מפרסם הארגון הבריאותי החשוב ביותר בעולם הצהרה לפיה רבות מהמרקחות ההומאופתיות מסוכנות לנו

בקבוקים של תרופות הומאופתיות עם תוויות. ShutterStock
לפי ה-FDA, התערובות מכילות גם רעלים ידועים. בקבוקי תרופות הומאופתיות/ShutterStock

מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) הנחית מהלומה על תעשיית התרופות הצמחיות, שערכן עומד על מיליארדי דולרים ורק ממשיך לעלות. בארגון פרסמו הנחיות מעודכנות כדי להזהיר את הצרכנים מהסכנות של אותן תערובות המכונות "הומאופתיות" שמתיימרות לרפא שלל מחלות. על פי ה-FDA, אותן תרופות "מיוצרות ממגוון רחב של חומרים, כולל מרכיבים שמקורם בצמחים, ממקורות בעלי חיים או אנוש בריאים או חולים, מינרלים וכימיקלים, כולל רעלים ידועים. למוצרים אלה פוטנציאל לגרום נזק משמעותי ואף קבוע, אם הם מיוצרים בצורה לא טובה או אם הם משווקים כטיפולים תחליפיים למחלות ומצבים חמורים או מסכני חיים".

הומאופתיה היא גישה ברפואה אלטרנטיבית לפיה ניתן לטפל באדם חולה באמצעות חומר - כמו צמחים או רקמות מן החי - שעבר דילול סדרתי שמצד אחד מסלק את האפקט הרעיל של החומר, ומצד שני משאיר את תכונתיו המרפאות וכך מעודד את הגוף לרפא את עצמו. בהתאם למצבו הגופני והנפשי של המטופל תופק עבורו התרופה. לרוב משווקים מוצרים אלה כתרופות פלא והן זמינות לרכישה בחנויות בריאות וברשת.

על פי כמה הערכות, שליש מהמבוגרים ולמעלה מ-11 אחוזים מהילדים בארצות הברית משתמשים במה שנקרא "גישות בריאות משלימות" (למשל כטיפול באוטיזם), ובערך 10 אחוזים מהבריטים. ההומאופתיה היא ענף שמוערך במחזור של 1.2 מיליארד דולר בארה"ב. בשנת 2012 המרכזים לבקרת מחלות ומניעה בארה"ב (CDC) ניתחו מדגם של כמעט 89,000 מבוגרים. הם גילו כי למעלה מ-40,000 מתוכם נטלו "תוספי תזונה שאינם ויטמינים או מינרלים", וכי מעל 5,000 השתמשו בטיפולים הומאופתיים. ככל שיותר ויותר אנשים רוכשים ממוצרים אלה, עולה גם הסיכון שמוצרים לא בטוחים יגיעו לצרכנים.

זו בהחלט לא הפעם הראשונה שגופי וארגוני בריאות מביעים ספקנות כלפי הומאופתיה. בשנת 2015 פורסם מחקר חסר תקדים בהיקפו על ידי המועצה הלאומית לבריאות ומחקר רפואי של ממשלת אוסטרליה, שקבע בצורה חד משמעית שהומאופתיה אינה יעילה כטיפול רפואי. המחקר אף הזהיר שאנשים שבוחרים בהומאופתיה כטיפול יחיד עלולים לסכן את בריאותם.

במחקר שפורסם ב-2017 בדקו חוקרים מאוניברסיטת ייל את תיקיהם הרפואיים של 280 חולים שאובחנו בסרטן בשנת 2004, פנו לרפואה אלטרנטיבית וויתרו על טיפול ברפואה קונבנציונאלית. קבוצת הביקורת שלהם כללה חולים שאובחנו גם הם בסרטן אבל טופלו בכימותרפיה, שיטות ניתוחיות ועוד. החוקרים גילו כי לאחר חמש שנים מרגע הגילוי, 78.3 אחוזים מהאנשים שפנו לטיפול רפואי קונבנציונאלי נותרו בחיים. למרבה הצער, רק 54.7 אחוזים מהאנשים שפנו לתרופות הומאופתיות היו בחיים.

תרופות הומאופתיות. ShutterStock
מעתה יידרשו יצרנים להציג סימוכין מדעיים אמינים לתועלות הבריאותיות של המוצר. תרופות הומאופתיות במבחנות/ShutterStock

באותה שנה (2017) החליטה ממשלת ארצות הברית לפעול בנחישות נגד הטיפולים הללו, באמצעות מדיניות חדשה של הוועדה הפדרלית למסחר, ה-FTC. בהצהרה שפורסמה נכתב כי מעתה יידרשו יצרנים של מוצרים ותכשירים הומאופתיים להציג סימוכין מדעיים אמינים לתועלות הבריאותיות המיוחסות למוצריהם, אם ברצונם לשווק אותם בשוק האמריקאי. כיוון שהומאופתיה אינה מדע, מציאת סימוכין שכאלה עשויה להתברר כבלתי אפשרית. גם ה- FDA פעל בנושא והוציא ב-2017 טיוטה למסמך הדרכה המסביר כיצד מעריך הארגון את הסיכונים של מוצרים הומיאופתיים.

עם זאת, השוק המשיך לגדול בחמישית בכל שנה, והרגולטור הרגיש שיש צורך לעדכן את ההנחיות. ההצהרה הנוכחית מפרטת אילו קטגוריות של מוצרים הומאופתיים מהווים סיכון גבוה יותר לבריאות הציבור, אילו מרכיבים ושיטות צריכה עשויים לגרום נזק. האזהרות כוללות תרופות המכילות פתוגנים (מחוללי מחלה כמו חיידק או טפיל) או כימיקלים רעילים ותרופות שמוזרקות לגוף, מכיוון שהם "עוקפים את מערכת ההגנה הטבעית של הגוף". ה- FDA מזהיר גם מפני תרופות שמתיימרות לטפל במחלות קשות או מסכנות חיים, כמו סרטן, ומייעץ במיוחד לאנשים פגיעים, למשל ילדים וקשישים, להתרחק מהתרופות הללו כיוון שמערכת החיסון שלהם עלולה להיות חלשה מכדי להגן עליהם מכל המרכיבים המזיקים שהן מכילות.

שני צעדים משמעותיים: עדכון הטיוטה, ביטול התנאים

כעת פונה ה-FDA לציבור בבקשה לתת משוב על הנוסח החדש של ההצהרה: "אנו מעודדים את הציבור לבחון את טיוטת ההנחיות המתוקנת הזו ולהוסיף לה הערות לפני שהיא תושלם. נשקול משוב שנאסף במהלך תקופת ההערות החדשה, יותר מ-4,500 הערות בעלי העניין שהוגשו על טיוטת ההנחיה המקורית לשנת 2017, ומידע שנאסף מהדיון הציבורי ב-2015 על השימוש הנוכחי בהומאופתיה. הגרסה הסופית תספק שקיפות ביחס לקטגוריות של התרופות שהארגון מתכוון לתעדף".

כצעד נוסף, ה-FDA ביטל גם את המדריך שלו משנת 1988 שכותרתו "תנאים שבהם ניתן לשווק תרופות הומיאופתיות", כיוון שהמדיניות המוצגת בו כבר לא משקפת את חשיבתם הנוכחית. הסיבה לכך היא מספר מצבים בהם התרופות ההומיאופתיות היוו סיכון משמעותי לבריאות האדם, על אף העובדה שעמדו בתנאים המתוארים במדריך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully