וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלית שקיוותה לנצח את הסרטן בלי תרופות הלכה לעולמה

13.8.2018 / 13:04

בשבוע שעבר הלכה לעולמה זהר גלס, צעירה אמיצה שהתפרסמה כמי שניצחה את הסרטן בעזרת חשיבה חיובית ואורח חיים בריא. זה מה שאנחנו צריכים לקחת מהמקרה הטרגי הזה, ואלה הדברים שפשוט חייבים לזנוח

בשבוע שעבר הלכה לעולמה זהר גלס, צעירה אמיצה בת 31 שהתמודדה בשנים האחרונות עם סרטן שד גרורתי. הטיפולים הקונבנציונליים לא סייעו לגלס, ולאחר הבשורה שהסרטן שלה סופני היא החליטה "להילחם" בו באמצעים טבעיים. גלס סיפרה בראיונות רבים לתקשורת ובהרצאות שערכה כי הצליחה להחלים לחלוטין באמצעות חשיבה חיובית, תזונה בריאה וטבעונית, כושר ומדיטציה. אף שהמקרה שלה צבר כותרות מסוג "הצליחה לנצח את הסרטן באמצעות אורח חיים בריא" - הגידולים של גלס שבו, וכאמור, בשבוע שעבר שהיא הלכה לעולמה.

סיפורה של גלס שובר לב במיוחד, שכן היא היוותה השראה להמון חולי סרטן, שקיוו שאורח חיים בריא וטיפולים אלטרנטיביים יוכלו להיטיב את מצבם. ואולם, מבחן המציאות מוכיח פעם אחר פעם שסרטן היא מחלה קשה, שיש לטפל בה בכל הכלים שעומדים לרשות הרפואה המערבית. זה נכון שתזונה בריאה, כושר וחשיבה חיובית יכולים לסייע במקביל לטיפול הקונבנציונליים אבל הם לא יכולים להחליף אותם. אף פעם.

עוד בנושא:
1-4: מה אומרים השלבים השונים של מחלת הסרטן?
סרט מלחמה: יומן הסרטן של טל פיטל

אחד מתוך הרבה ראיונות עם גלס:

המקרה של גלס אינו המקרה היחיד שבו המאבק בסרטן באמצעים טבעיים נכשל. בשנת 2012 פורסם בחדשות 2 כי ראש העיר אריאל רון נחמן והמחזאית ענת גוב - שניהם חולים אז בסרטן המעי הגס, נעזרים בכישוריו של מרפא בצמחים שרקח תרופה שאמורה "לעצור את הסרטן". הכתבה הסתיימה באופטימיות במילים "כנראה שבאמת תיתכן תרופה גם לסרטן האלים", אולם נחמן וגוב הלכו לעולמם כתוצאה מהמחלה.

גם היום שיטוט קצר בפייסבוק מעלה לא מעט "תרופות טבעיות" לסרטן, כמובן לא מוכחות, שנוטעות תקווה בלבם של חולים רבים ובני משפחותיהם. בקבוצת הפייסבוק שמן ריק סימפסון, לדוגמה, נכתב בתמונת הקאבר של הקבוצה "אלפי אנשים ברחבי העולם מעידים: שמן ריק סימפסון מרפא סרטן". בתיאור הקבוצה מוסיפים כי "בשנים האחרונות התפרסם ריק סימפסון ברחבי העולם בעקבות ההצלחות הרבות של חולים אשר עשו שימוש בשמן הקנאביס שהכינו לבדם על פי סרטון ההדרכה שהעלה לרשת, אלו העידו כי השמן נמצא יעיל בטיפול כנגד מגוון רחב של מחלות חשוכות מרפא ואף ריפא אותם ממחלת הסרטן". את העובדה שאין מחקרים קליניים שמוכיחים את יעילות התרופה הם מסבירים בכך ש"חברות מסחריות כאלו ואחרות למנוע את העניין ולשמור את כוחן בענף התרופות".

עוד באותו נושא

חולי סרטן שפונים להומאופתיה בסיכון מוגבר פי 2.5 למות

לכתבה המלאה
תרופות הומאופתיות. ShutterStock
לצערנו, אין תרופת פלא לסרטן. תרופות הומאופתיות/ShutterStock

כל הפרסומים הללו כמובן לא מגובים בשום עדות מדעית. למעשה, העדות המדעית בנושא קובעת נחרצות כי מדובר במקסמי שווא. מחקר שנערך באוניברסיטת ייל בשנת 2017 קבע כי חולי סרטן שמפנים עורף לרפואה הקונבנציונאלית ומשתמשים ברפואה אלטרנטיבית בלבד, בעצם חורצים על עצמם גזר דין מוות.

החוקרים עברו על בסיס המידע של האגודה הלאומית לחקר הסרטן בארה"ב שכוללת את תיקיהם הרפואיים של למעלה מ-34 מיליון חולי סרטן, הטיפולים שעברו ושיעורי ההישרדות שלהם. מתוך המידע הזה הם עקבו אחרי 280 חולים שאובחנו עם סרטן בשנת 2004 ופנו לרפואה אלטרנטיבית וויתרו על רפואה קונבנציונאלית. קבוצת הביקורת שלהם כללה 560 חולים שאובחנו גם הם בסרטן אבל טופלו בכימותרפיה, שיטות ניתוחיות ועוד. הם גילו כי לאחר חמש שנים מרגע הגילוי 78.3 אחוזים מהאנשים שפנו לטיפול רפואי קונבנציונאלי נותרו בחיים. למרבה הצער, רק 54.7 אחוזים מהאנשים שפנו לתרופות הומאופתיות היו בחיים.

בשנת 2015 פורסם מחקר חסר תקדים בהיקפו על ידי המועצה הלאומית לבריאות ומחקר רפואי של ממשלת אוסטרליה שקבע בצורה חד משמעית כי הומאופתיה אינה יעילה כטיפול רפואי. המחקר הזהיר כי אנשים שבוחרים בהומאופתיה כטיפול יחיד עלולים לסכן את בריאותם אם הם נמנעים או מעכבים טיפול קונבנציונלי.

אילוסטרציה. ShutterStock
מחלה קשה שיש לטפל בה בכל הכלים שעומדים לרשות הרפואה המערבית/ShutterStock

חשוב להבהיר, רפואה אלטרנטיבית עשויה לסייע במידה מסוימת במקביל לטיפולי כימותרפיה, הקרנות או ניתוחים במידת הצורך, אך היא לא יכולה להחליף אותם. כנ"ל לגבי חשיבה חיובית, תזונה בריאה או כל דבר אחר. באתר האגודה למלחמה בסרטן נכתב בפירוש: "הרפואה האלטרנטיבית, כשהיא ניתנת כחלופה (אלטרנטיבה) לרפואה המקובלת (הקונבנציונלית), אינה יכולה לרפא סרטן. לכן, אין להשתמש בה במקום הטיפול המקובל. המאבק במחלה הינו הקרב של חייך. הסתמכות על מקסמי שווא עלולה להתגלות כטעות קשה".

לסיום חשוב להדגיש כי הרצאות של גלס "ממלחמה להחלמה" והראיונות שנתנה לכלי תקשורת שונים, נתנו תקווה להמון חולי סרטן, חלקם סופניים, והתקווה הזו חשובה מאוד, בהארכת חיים במקרים קשים ובמתן חוסן נפשי במקרים בהם צריך להתמודד עם טיפולים קשים, ואת התקווה הזו חשוב לשמר. את הרעיון של "ריפוי עצמי", מנגד, הגיעה העת לזנוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully