וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר ענק גילה: הומיאופתיה פשוט לא יעילה

12.3.2015 / 11:37

מחקר חסר תקדים בהיקפו שפורסם על ידי המועצה הלאומית לבריאות באוסטרליה קובע בצורה חד משמעית שהומיאופתיה אינה יעילה כטיפול רפואי ואף מזהיר כי אנשים שבוחרים בטיפול עלולים לסכן את בריאותם

אילוסטרציה. ShutterStock
לא מסייע בשום בעייה רפואית/ShutterStock

הומיאופתיה היא אחד מהטיפולים המשלימים הנפוצים ביותר, אולם מחקר חדש וחסר תקדים בהיקפו שפורסם על ידי המועצה הלאומית לבריאות ומחקר רפואי של ממשלת אוסטרליה קובע בצורה חד משמעית כי הומאופתיה אינה יעילה כטיפול רפואי, ואף מזהיר כי אנשים שבוחרים בהומאופתיה כטיפול יחיד עלולים לסכן את בריאותם אם הם נמנעים או מעכבים טיפול קונבנציונלי.

הומיאופתיה היא סוג של רפואה אלטרנטיבית שמשמש מיליוני אנשים ברחבי העולם, וגם בישראל. ההומאופתיה מבוססת על שתי הנחות עיקריות. הראשונה היא כי חומרים שעלולים לגרום למחלה או לתסמינים באדם בריא יכולים, במנות קטנות מאוד, לשמש כטיפול רפואי באנשים שסובלים מבעיות רפואיות, והשנייה היא כי חומרים מדוללים מאוד יכולים לשמור על "הזיכרון" של החומר המקורי, אשר מוביל לתהליך של ריפוי בגוף.

טענות אלה הופרכו כבר באופן נרחב על ידי מחקרים רבים, אבל המועצה הלאומית לבריאות והמחקר רפואי (NHMRC) של ממשלת אוסטרליה פרסמה השבוע בפעם הראשונה ביקורת יסודית שסקרה מאות מחקרים על הומיאופתיה, ועל סמך הממצאים הכוללים פרסמה הצהרה ודו"ח מפורט לידיעת הציבור הכללי והממסד הרפואי.

בעוד שחלק מהמחקרים שנכללו במחקר טענו כי נמצא שהומיאופתיה הייתה טיפול יעיל, ניתוח מדוקדק של הנתונים שלהם מגלה כי המחקרים הללו כללו מעט מדי משתתפים, בוצעו באופן לקוי, או דווחו באופן לא מדויק. כך או כך, הסיקו החוקרים כי התוצאות החיוביות לכאורה אינן מספקות כדי לתמוך בשימוש בהומאופתיה כטיפול רפואי מקובל.

החוקרים מבקשים: אל תוותרו על הטיפול השמרני

"אין מניעה מביצוע טיפולים אלטרנטיביים כל עוד הם באמת משלימים את הטיפול הרפואי הסטנדרטי ולא מחליפים אותו, וכל עוד הדבר מבוצע בתיאום ובידיעת הרופא המטפל"

החוקרים קבעו לאור סקירת המחקרים כי לא נמצאו בעיות בריאות שלגביהן קיימות ראיות מהימנות ליעילות הטיפול של הומאופתיה. המועצה הלאומית האוסטרלית גם הוסיפה במסקנותיה, אותן הפנתה לכלל הציבור האוסטרלי, כי אין להשתמש בהומיאופתיה לטיפול במצבים בריאותיים כרוניים שהם מסכני חיים או בעלי פוטנציאלי מסוכן אם לא מטופלים באופן מסודר ברפואה הקונבנציונלית.

לטענת החוקרים, הבחירה בטיפולים משלימים עשויה לסכן את הבריאות אם היא גורמת לדחייה או לעיכוב במתן טיפולים מתאימים שנמצאו והוכחו כיעילים ובטוחים לשימוש. בכל מקרה, אין שום מניעה מביצוע טיפולים אלטרנטיביים כל עוד הם באמת משלימים את הטיפול הרפואי הסטנדרטי ולא מחליפים אותו, וכל עוד הדבר מבוצע בתיאום ובידיעת הרופא המטפל.

יש לציין כי בבריטניה יצא כבר לפני כחמש שנים דו"ח מקיף של בית הנבחרים אשר מצא כי הטיפולים ההומאופתיים אינם יעילים. מאז פרסומו חלה ירידה בשימוש בהומיאופתיה בבריטניה. איך אם כן אפשר להסביר כי הרבה מאוד אנשים מדווחים על שיפור אחרי טיפול שהוכח מחקרית כלא יעיל? התשובה היא פשוטה - אפקט הפלצבו, או בעברית אינבו.

אילוסטרציה. ShutterStock
לא מחליף פנייה לרופא/ShutterStock

תעשייה ללא פיקוח

תכשירים הומיאופתיים כוללים כדורים שנלקחים תחת הלשון, טבליות, נוזלים, משחות ותרסיסים. ההכנה של תכשירים הומיאופתיים כוללת שימוש בחומר מסויים שמיוחסים לו יתרונות רפואיים כלשהם, כדוגמת צמחים או חומרים מהחי, אשר עובר תהליך של דילול במים או באלכוהול. המיכל שמכיל את התערובת נחבט כנגד משטח או באמצעות היד בתהליך המכונה "הגברה" או "דינמיזציה". תהליך זה חוזר על עצמו מספר פעמים.

גם המקטרגים הגדולים של תעשיית התרופות מודעים לכך שתהליך הרישום והאישור שעוברות תרופות מן המניין עד לקבלת אישור לשיווקן הוא ארוך ומורכב. התהליך מחייב את יצרניות התרופות להדגים לא רק את יעילות הטיפול אלא גם את בטיחותו. הידע על כל טיפול תרופתי ממשיך להיאגר גם שנים לאחר יציאת התרופות לשוק ולא פעם תרופות שגם לאחר שנים נתגלו בהן ליקויים הוסרו מהשוק ונאסרו לשימוש. מנגד, בעולם הטיפולים האלטרנטיביים אין באמת דרך מסודרת ואמינה לפקח על אותם חומרים, לבקר את האיכות שלהם, את האינטראקציות שלהם עם תרופות אחרות ואת ההשפעות ארוכות הטווח שלהם.

האם קיימים סיכונים בשימוש במוצרים הומאופתיים?

בציבור הרחב קיימת לעיתים התפיסה השגויה שתרופות "טבעיות" הן בטוחות ואין להם תופעות לוואי. ואולם, גם תרופות "טבעיות" יכולות לגרום להרעלה. למעשה, חלק גדול מאוד מהתרופות שבהן נעשה שימוש ברפואה המודרנית הקונבנציונלית מקורן בצמחים, גם אם כיום הן מופקות במעבדה. התרופה דיגוקסין, למשל, שניתנת לחולים עם אי ספיקת לב, מקורה בצמח הדיגיטליס. התרופה אטרופין שמוכרת היטב לאזרחי ישראל מימי מלחמת המפרץ מקורה בצמח הרעיל Atropa belladonna. גם התרופה L-dopa שמשמשת מליוני חולי פרקינסון ברחבי העולם מקורה בתרמילים של שעועית קטיפתית. פקליטקסל שהיא אחת מהתרופות הכימותרפיות השכיחות ביותר לטיפול בסרטן השד, הריאות והשחלות ממשפחת הטקסול הופקה במקור מעצי אורן.

אבל למרות שעולם הצמחים קיים גם בתעשיית התרופות, הבטיחות של שילוב בין תרופות טבעיות לטיפול רפואי קונבנציונלי לא נחקר היטב. הספרות הרפואית מדווחת על אירועים שכללו תופעות לוואי לתרופות צמחיות. תגובות אלרגיות לתה קמומיל המשמש לטיפול בכאבים בטן דווחו בתיאורי מקרה רבים. דווח גם על נזק לתינוקות ואף תמותה לאחר שתייה תה טבעי המכיל אלקלואידים, כמו פירוליזידין ממקור צמחי. בספרות הרפואית יש דיווחים על עלייה מסוכנת בלחץ הדם, נדודי שינה ופריחות עוריות לאחר שימוש בג'ינסנג, וגם אינטראקציה מסוכנת של ג'ינסנג עם תרופות כמו קומדין ודיגוקסין.

חשוב מאוד לעדכן את הרופא המטפל בכל מקרה של צריכה של מוצרים או תרופות טבעיות מכל סוג. מומלץ ליטול רק תכשירים אשר קיים עליהם סימון מסודר וברור לגבי ההרכב, המינון והתוויות הנגד שלהם. מומלץ תמיד לבדוק האם החומרים נבדקו במחקרים קודמים והאם דווח על תופעות לוואי או תגובות בין תרופתיות שחשוב לדעת. בכל מקרה שבו מופיעות תופעות לוואי כדי להפסיק מייד את הטיפול ולפנות לבדיקת רופא.

עוד באותו נושא

מחקר גילה את הסכנה שבמשככי כאבים

לכתבה המלאה

"עשרות מיליוני חולים מטופלים בהומאופתיה בהצלחה רבה"

"הטיפול ההומאופתי בטוח למבוגרים, לילדים ואף לתינוקות ולנשים בהיריון. ולראייה, ניתן לראות עלייה בביקוש ההולך וגובר לטיפולים בהומאופתיה קלאסית"

מההאגודה הישראלית להומאופתיה קלאסית נמסר בתגובה לפרסום כי "הניסיון לקבוע שהטיפול ההומאופתי איננו אפקטיבי אינו עולה בקנה אחד עם מחקרים כפולי סמיות שפורסמו במגזינים רפואיים יוקרתיים בעולם. יתר על כן, הומאופתיה הנה השיטה השנייה בגודלה מבחינת הפופולריות שלה לאחר הרפואה הקונבנציונאלית (World Health Organization). עשרות מיליוני חולים ברחבי העולם מטופלים בהומאופתיה בהצלחה רבה".

עוד נמסר כי "המחקר האוסטרלי מזהיר כי אנשים שבוחרים בהומאופתיה כטיפול יחיד עלולים לסכן את בריאותם אם הם נמנעים או מעכבים טיפול קונבנציונלי נחוץ. באגודה מדגישים, כי המטפל ההומאופתי לעולם לא ימליץ לוותר על טיפול קונבנציונלי, אם המטופל זקוק לכך. מטופלים שנמצאים בטיפול קונבנציונאלי או לוקחים תרופות על בסיס קבוע, יישארו בקשר מתמיד עם הרופא המטפל וכל שינוי בטיפול התרופתי ייעשה על דעתו והסכמתו. כשמדובר בתרופות הומאופתיות (רמדיס), יש לציין כי התרופות נטולות חומרים כימיים והן מפוקחות על ידי משרד הבריאות. הטיפול ההומאופתי בטוח למבוגרים, לילדים ואף לתינוקות ולנשים בהיריון. ולראייה, ניתן לראות עלייה בביקוש ההולך וגובר לטיפולים בהומאופתיה קלאסית הניתנים על ידי חברי האגודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully