וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכי חשובה ביום? יכול להיות שארוחת הבוקר פוגעת לכם במצב הרוח

למה שאנחנו אוכלים יש השפעה אדירה עלינו, לטוב ולרע, אבל אנחנו לא תמיד מבינים עד הסוף איך ההשפעה הזאת עובדת. ארוחת בוקר לדוגמא משפיעה על מפלס החרדה שלנו לאורך היום - אבל כשמבינים את זה - די פשוט לייצר גם השפעה הפוכה ומיטיבה

ארוחת בוקר. ShutterStock
הארוחה הכי חשובה ביום? ארוחת בוקר מפוארת/ShutterStock

הרבה דברים כבר נאמרו על ארוחות בוקר - יש מומחים שמדגישים כמה הן חשובות לתפקוד, בעוד שאחרים דווקא טוענים שניתן לוותר עליהן. יש מחקרים שמראים כי ארוחת בוקר גדולה תתרום לבריאות ולגזרה, וגם כאלו שהגיעו למסקנה ההפוכה. אבל נראה כי מעט מאוד מדובר על ההיבט הנפשי של ארוחת הבוקר - כלומר האופן שבו היא משפיעה על מצב הרוח והתפקוד לאורך היום.

אם אתם מוצאים את עצמכם לחוצים מאוד לאורך היום - גם כשאין סיבה ממשית לכך - כדאי לבחון כל מיני דברים בשגרה שלכם כדי לבדוק אם הם תורמים להגברת מפלס הלחץ והחרדה. אחד הדברים הבולטים שיש לבחון בהקשר הזה הוא ארוחת הבוקר שלכם - כי מתברר שבעבור רבים מאיתנו - היא מגבירה מאוד את הלחץ.

אז מתי ארוחת הבוקר עלולה להזיק לכם? בעיקר אם אתם נוטים לאכול ארוחה עתירת פחמימות, כלומר סוכרים, בשעות הראשונות של היום. ארוחה שכוללת המון דגני בוקר ממותקים, שוקולדים, מאפים ומיצים אמנם ממלאת אותנו באנרגיות ועוזרת לחדד את החושים בשעות שבהן אנחנו כל כך זקוקים לדחיפה הזאת - אך זו גם חרב פיפיות שעלולות להיות לה השלכות שליליות בשלב מאוחר יותר של היום.

צריכה מוגברת של פחמימות - בייחוד פחמימות פשוטות כמו סוכר לבן - מעלה מן הסתם את רמת הסוכר בדם ובסופו של דבר גורמת לצניחה פתאומית שלו לאחר כמה שעות. זה בא לידי ביטוי ברעידות, עייפות פתאומית, ערפול במוח וגם, כפי שעולה ממחקרים בנושא, עלייה ברמות הסטרס והחרדה. בנוסף, זה מערפל את שיקול הדעת ואת קבלת ההחלטות.

דוד לאור הקונדיטוריה. דרור עינב, דרור עינב
כדאי לוותר על הפחמימות הפשוטות. אישה אוכלת קרואסון/דרור עינב, דרור עינב

הסיבה לכך, טמונה בעבודה שכשרמות הסוכר בדם צונחות בפתאומיות, הגוף מייצר יותר קורטיזול, המכונה גם הורמון הסטרס. ואם זה לא מספיק, אם אתם, כמו רובנו המוחלט, אוהבים לשתות כוס או כמה כוסות של קפה עם ארוחת הבוקר שלכם - ההשפעה הזאת מן הסתם מתעצמת עוד יותר. גם הקפאין מגביר את הייצור של הורמון זה, שההשפעה שלו באה לידי ביטוי גם בעצבנות, קשיי ריכוז ובאופן די אירוני - רצון לצרוך עוד סוכרים וחומרים אחרים שמזיקים לנו.

אז איך הופכים את ארוחת הבוקר למרגיעה יותר?

אם אתם חובבי מאפים ומתוקים - לא פשוט להוציא אותם לחלוטין מארוחת הבוקר שלכם, אך אם אתם מרגישים את ההשפעות השליליות האלו שהזכרנו כאן, אולי כדאי לחכות עם המתוקים לשלב מאוחר יותר ביום, כשבאמת תרגישו שהאנרגיות נמוכות ואתם זקוקים לדחיפה הזאת.

ובמקומם, בארוחת הבוקר, כדאי שתוודאו שאתם מכניסים לגופכם כמה מרכיבים שהוכחו במחקרים ככאלו שמרגיעים, מווסתים את מצב הרוח ומגבירים את היציבות הרגשית. הנה כמה מאכלים כאלו שבהחלט יכולים לעשות את העבודה:

1. ויטמינים מקבוצת B - ויטמין B על סוגיו השונים עוזר בין היתר לייצר שינויים במערכת העצבים המרכזית שמרגיעים ומפקסים אותנו. המוח גם משתמש בוויטמינים האלו כדי לייצר מוליכים עצביים שעוזרים לשפר את מצב הרוח ולהרשות עלינו תחושה נעימה ומרגיעה. כדי להשלים את מכסת הוויטמינים האלו בבוקר כדאי להכניס לארוחה ביצים, קטניות, אגוזים, זרעים ועלים ירוקים.

חופן אגוזים. ShutterStock
מושלם לבוקר. אגוזים/ShutterStock

2. חיידקים טובים - כיום אנחנו יודעים שחיידקים פרוביוטיים עשויים להשפיע על שורה של תהליכים חיוניים בגופנו, בהם גם מצב הרוח וההתמודדות עם סטרס. המאכל שהכי מזוהה עם חיידקים פרוביוטיים הוא כמובן יוגורט - אבל הוא ממש לא היחיד. גם מלפפונים חמוצים מכילים כמות יפה של חיידקים טובים והאמיצים שבכם יוכלו להוסיף לארוחה גם חומץ תפוחים או כרוב כבוש.

3. מגנזיום - המינרל הזה הוא ללא ספק אחד הלהיטים הגדולים בתחום התזונה הבריאה בשנים האחרונות - ויש הרבה סיבות לכך. מגנזיום משפיע על העצמות, הלב, השרירים וגם, אולי חשוב מכל, על פעילות המוח. מחקרים מראים כי צריכת מגנזיום במידה מספקת מגבירה את יכולות הקשב והריכוז, מחזקת את היכולות הקוגניטיביות וגם עוזרת לווסת את רמות הלחץ. רבים בוחרים לקחת תוספים שמכילים את המינרל הזה, אך ניתן למצוא אותו באופן טבעי גם בשורה של מאכלים טעימים כמו אגוזי קשיו, פקאן וברזיל, אורז חום, כוסמת, נבט חיטה, ערמונים, מוצרי סויה ועלים ירוקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully