20 ארוחות בוקר בריאות שאפשר להכין לילדים לפני בית ספר

      למה חשוב לאכול גם לפני יום לימודים בזום? מה צריכה לכלול ארוחת בוקר מזינה לילדים? והאם היא יכולה להיות גם מתוקה? דיאטנית קלינית עם כל התשובות ו-20 הצעות לארוחות שבריא לפתוח איתן את הבוקר

      יעל דרור, מאמר אורח
      גם אם השיעור בזום, עדיין חשוב לאכול ארוחה טובה לפני. ביצת עין בצורת שמש וענן (אילוסטרציה: shutterstock)

      שנת הלימודים החדשה שונה משנים קודמות, כי הקורונה מכתיבה לנו שגרת לימודים שונה ומאתגרת. אבל לא משנה אם הילדים קמים בבוקר כדי להגיע לבית הספר בקפסולות או מתיישבים מול המחשב לשיעור בזום, ארוחת בוקר חשובה מאד לפני כל סוג של יום לימודים.

      ארוחת הבוקר חשובה מאד עבור כולם, אך חשובה במיוחד עבור הילדים כי היא עוזרת להם להתעורר, להתרכז ואף מסייעת בשיפור מצב הרוח. בין אם הולכים לבית הספר או מתיישבים מול המחשב בבית, חשוב להקפיד על קימה של 45 דקות לפני השיעור הראשון או היציאה מהבית. זמן זה יאפשר התארגנות וישאיר לפחות 10-15 דקות לאכילה בנחת.

      עוד בוואלה! NEWS

      הקאות והתייבשות: מחלות קיץ בילדים שדורשות הגעה למיון

      לכתבה המלאה

      חשוב לדעת איך לבנות ארוחת בוקר מזינה לילדים ואפשר אפילו לעשות את זה בלי לוותר על "משהו מתוק" שהילדים תמיד רוצים. הנה 20 רעיונות לארוחות בוקר שיעזרו לילדים בגילאי בית הספר להתחיל נכון את היום.

      חשוב מאוד שארוחת הבוקר תכיל את אבות המזון החשובים לגדילה. ילד אוכל פרוסה עם גבינה לבנה (אילוסטרציה: shutterstock)

      מה חשוב שיהיה בארוחת הבוקר?

      ארוחת הבוקר היא הארוחה הראשונה אחרי שנת הלילה. במשך הלילה הגוף היה בצום שעות רבות ולמזון ולשתיה יש חשיבות גדולה באספקת אנרגיה להתעוררות הגוף ולהעלאת המטבוליזם. מבחינת השעון הביולוגי של הילדים, שנת הלילה היא תקופת זמן של צמיחה וגדילה, ולכן חשוב מאד לספק את אבות המזון החיוניים לגדילה בארוחת הבוקר. אילו אבות מזון חשוב לשלב בארוחה? חלבון, פחמימות, סידן וכמובן לא לשכוח שתיה. שילוב של ירק טרי או פרי יספקו גם סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים חיוניים.

      אפשר דוגמא בבקשה?

      חלבון - ביצה, טונה, סרדינים, גבינה לבנה, לאבנה, קוטג', גבינה צהובה, גבינות קשות, טופו, חלב, גרגירי חומוס, עדשים, שעועית, אגוזים, גרעינים.

      פחמימות - לחם מלא, לחם שיפון, לחם כוסמין, דגני בוקר עשירים בסיבים, פיתה קלה מלאה (שוות ערך לפרוסת לחם מלא), קרקרים מלאים/דגנים, דייסת שיבולת שועל, גרנולה.

      סידן - מוצרי חלב ובמיוחד גבינות קשות, גבינה צהובה, ריקוטה, חלב, משקאות חלב סויה אם הועשרו בסידן, סרדינים (כאשר אוכלים עם העצמות), ביצה, תרד (אפשר להוסיף למשל לחביתת ירק), גבינות טופו/סויה מועשרות בסידן, טחינה מלאה.

      שתיה - מים, תה, חלב, חלב סויה, חלב שקדים, שוקו בהכנה ביתית (שליטה בסוכר).

      אפשר לשתות שוקו, רק שימו לב שההמתקה מתונה. כוס שוקו עם קשית אדומה (אילוסטרציה: shuttersock)

      דוגמאות לארוחות בוקר:

      • כריך לחם מלא עם גבינה/קוטג' + ירק טרי, כוס שתיה
      • חביתה, ירק חתוך, 1-2 כפות גבינה/קוטג' + פרוסת לחם מלא, כוס שתיה
      • 3-4 קרקרים מלאים/דגנים + 2 כפות גבינה/קוטג' + ירק טרי, כוס שתיה
      • כריך מלא עם טונה/סרדינים + עגבניה/מלפפון + חסה, כוס שתיה
      • טוסט לחם מלא/פיתה קלה מלאה עם גבינה צהובה + 5 זיתים, כף רסק עגבניות, אפשר לשלב גם פרוסות של עגבניה, כוס שתיה
      • סלט ירקות קטן עם קוביות של גבינה בולגרית + ביצה קשה + 2 קרקרים עם טחינה/חומוס, כוס שתיה
      • כוס דגני בוקר עשירים בסיבים ודלים בסוכר + כוס חלב/יוגורט
      • סלט טונה עם ביצה קשה, סלט ירקות קטן, 1-2 פרוסת לחם מלא עם טחינה, כוס שתיה
      • 3-4 פריכיות אורז/תירס + גבינת לאבנה וזעתר, פרוסות ירק טרי, כוס שתיה
      • טורטייה מקמח מלא מגולגלת עם ביצה מקושקשת/טונה, רצועות של מלפפון ומריחה של אבוקדו/טחינה/חומוס. אפשר להוסיף ירקות נוספים כמו חסה, עגבניות שרי, מקלות גמבה
      יש גם מתוק בריא. פרוסות לחם עם ממרחים ופירות בצורת חיות (אילוסטרציה: shutterstock)

      ארוחות בוקר מתוקה - אפשרי?

      • יש הרבה אפשריות טעימות שישתלבו נהדר בארוחת הבוקר שיהיו גם מתוקות וגם בריאות, בין היתר, שילובים עם תמרים או צימוקים או דבש. הנה עוד כמה דוגמאות לארוחת בוקר מתוקה ומזינה:
      • יוגורט טבעי + כפית דבש/סילאן. אפשר לשלב פרי טרי חתוך/2 כפות גרנולה, כוס שתיה
      • שייק ביתי - כוס חלב/יוגורט + 2 תמרים + 1 פרי טרי + 2-3 כפות שיבולת שועל
      • פרוסת לחם מלא/פיתה קלה מלאה + ריבה/סילאן/דבש, כוס שתיה
      • פרוסת לחם מלא/פיתה קלה מלאה + ממרח חלבה/חמאת בוטנים + ריבה/ ממרח שקדיה עם כפית סילאן. כוס שתיה
      • קערה קטנה של דייסת קוואקר + כף צימוקים/חמוציות + כפית דבש/סילאן + קינמון, כוס שתיה
      • כוס שוקו ביתי (כוס חלב + כפית קקאו והמתקה מתונה) + 2 עוגיות גרנולה ביתיות
      • כוס חלב + 2 תמרים, שבכל אחד יש אגוז מלך בפנים
      • פודינג מזרעי צ'יה בחלב/חלב-סויה (להשרות ערב קודם) + פרי טרי חתוך, קינמון, כפית סילאן/דבש, כוס שתיה
      • 2-3 פנקייקים על בסיס חלב וקמח מלא + מייפל טבעי/סילאן/דבש/ריבה, כוס שתיה
      • 2-3 בלינצ'ס ממולאים גבינה לבנה עם המתקה של ריבה או חתיכות תמר או צימוקים /חמוציות (אפשר להכין יום קודם), כוס שתיה
      לא צריך להעמיס עליהם מזון, רק לוודא שיש להם התחלה טובה ליום. ילד שותה מיץ תפוזים ואוכל דגני בוקר (אילוסטרציה: shutterstock)

      הערה חשובה: התאימו את הכמות לילד

      הכמות של כל אחד מהמזונות בארוחות הבוקר תלויה בגיל ובגודלו של הילד. אם הילד שלכם בכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי, נפח המזון שהוא זקוק לו בבוקר יהיה נמוך בהרבה בהשוואה לנער שלומד בתיכון. לכן, כל הורה צריך להתאים את הכמות לילד שלו. הכוונה אינה להעמיס על הילד כמות גדולה של מזון על הבוקר, אלא לוודא שיקבל מזון שיספק לו ערכים תזונתיים טובים להתחיל את היום ולהכין אותו לקראת הלימודים. הדבר החשוב ביותר הוא ליצור הרגל של אכילה לפני שמתחילים את הלימודים ולא לאפשר יציאה מהמיטה 5 דקות לפני ההסעה/תחילת השיעור בזום.

      הכותבת היא דיאטנית קלינית ופיזיולוגית

      טרם התפרסמו תגובות

      הוסף תגובה חדשה

      בשליחת תגובה אני מסכים/ה
        לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

        התרעות פיקוד העורף

          walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully