וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוכרים שהיתה לכם פעם שגרת בוקר? עוד מעט היא חוזרת

חן כ"ץ, מאמר אורח

30.8.2020 / 7:58

ימי קורונה זלגו אל תוך החופש הגדול והשגרה היא זיכרון עמום, אבל ה-1 בספטמבר מנצנץ באופק וכולנו נצטרך לחזור לבקרים של התארגנויות לחוצות. איך אפשר להפוך את הבקרים לנעימים ומאורגנים יותר?

אמא וילד יוצאים מהבית בבוקר. ShutterStock
האתגר שביציאה מהבית כל בוקר לא יחלוף. אימא ובת יוצאות מהבית לעבודה וללימודים/ShutterStock

שגרת בוקר היא האתגר היומיומי שלא פוסח על אף משפחה. השילוב בין התארגנות שלנו, של הילדים, הלחץ להספיק ולהגיע למסגרות (ובל נשכח את הסנדוויצ'ים והצהרות הבריאות), כל אלו מעמיסים על המערכת המשפחתית ולעיתים גם משאירים טעם רע. על אחת כמה וכמה כשהילדים עדיין קטנים.

האתגר שביציאה מהבית מדי בוקר לא יחלוף, הוא קיים והופך מורכב ומשמעותי יותר ככל שיש יותר ילדים. המפתח ליציאה טובה ליום טמון כמו תמיד ביכולת שלנו להיות סבלניים. נסו לחשוב אם אתם באמת מצליחים להתארגן בזמן שהקצבתם לעצמכם? האם אתם יוצאים מהבית כל בוקר עם הלשון בחוץ? במידה שכן, עצרו וחשבו על שגרת הבוקר שלכם מחדש. האם הכל מתנהל כמו שצריך? האם כל אחד מבני הבית יודע מה עליו לעשות?

הבנה עמוקה יותר של המצב ותכנון נכון יקלו על כולם לצאת באווירה טובה ולהתחיל את היום עם אנרגיות טובות יותר.

איך אפשר לשפר ולו במקצת את שגרת הבוקר בגיל הרך?

אמא מנסה להעיר ילדה ישנה בבוקר. ShutterStock
בדיוק כמוכם, גם להם לפעמים קשה להתעורר בבוקר. ילדה מסרבת לקום מהמיטה/ShutterStock

התעוררנו - כמה קשה לנו לשמוע בבוקר את השעון המעורר ולצאת מהמיטה. תחשבו כמה זה קשה לילדים קטנים. מעברים דורשים יכולת ויסות והסתגלות גבוהה, במיוחד המעבר מלילה ליום. ילדים בכלל וילדים עם קשיי ויסות בפרט יתקשו במעבר הזה עוד יותר. בכדי לשפר את הבקרים חשוב שתבינו ותקבלו את הקשיים של ילדיכם. כל אחד ואחד מהם. ראשית, התבוננו בקימה שלהם בבוקר: האם המעבר קל להם והם קמים כמו שדים מהמיטה ב 06:00 בבוקר? או שהמעבר יותר מאתגר עבורם? נסו להבין מה בדיוק קשה להם - ההסתגלות לאור? לרעש? אולי הם זקוקים לכמה דקות במיטה לפני התחלת היום?

הבנה של המצב תקל עליכם להחליט מתי ואיך להעיר ולהתאים לכל ילד את ההשכמה הנכונה לו. ההבדל בין בוקר נעים לבוקר מתוח יכולה בהחלט להתחיל בהבנה שלכם את הקושי, תמלול הקושי ומתן כלים כיצד להתעורר באופן הדרגתי ונעים יותר.

חלוקת עבודה - כמעט בכל זוג הורים יש אחד שקם מהר, יעיל, מהיר ומצליח לתפקד באופן מיטבי. מנגד, יש את ההורה שכמו הילדים, גם אותו צריך להעיר כמה וכמה פעמים עד שיצליח לגרד את עצמו מהמיטה. ניסיונות לשנות את בן/בת הזוג שלנו יובילו בעיקר למתיחות. צרו חלוקת עבודה ביניכם שתקל על המצב ובעיקר תהיה קבועה וברורה. נהלו משא ומתן ביניכם והגיעו להסכמות שכל אחד תורם בהתאם למה שהוא מסוגל לעמוד בו, ווודאו שזה לא בא על חשבון השני. חשבו על זמן ההתארגנויות של כל אחד, ארגון הילדים, הכריכים ומי לוקח את הילדים בדרך לעבודה.

אמא מכניסה ארוחת עשר לתיק של הילד שלה. ShutterStock
חלקו את המשימות ביניכם לבין בן/בת הזוג בצורה קבועה וברורה. אימא אורזת ארוחת עשר לילד/ShutterStock

אם אתם מרגישים שחלוקת התפקידים לא עובדת ומישהו מרגיש מקופח, דברו על זה וצרו חלוקה חדשה ונכונה יותר לכם. חוזה זוגי משתנה כל הזמן, ובמיוחד עם כל ילד שמצטרף למשפחה. דברו על החוזה ההורי שלכם ועל מה כל אחד זקוק מהשני וכך תוכלו להגיע למקום בריא יותר בזוגיות ובהורות שלכם בכלל, ובבקרים בפרט.

שיתוף הילדים - העריכו את הציפיות שיש לכם מהילדים - עד כמה אתם נותנים להם אחריות על עצמם ועל ההתארגנות של כלל חברי המשפחה. זכרו שחלק מהתפקיד שלכם הוא ללמד אותם הרגלים לחיים. אל תתנו לחשש שלכם לתת להם להתמודד עם אתגר או לפחד מאי עמידה בזמנים למנוע מהם הזדמנויות ללמידה בגיל צעיר, ותנו להם מטלות תואמות גיל. בימים הראשונים העירו אותם מעט מוקדם יותר, כדי להתמודד עם התנגדויות וקשיים ללא חשש כי תאחרו לעבודה.

המטלות יכולות להשתנות בהתאם לגיל וליכולות של כל ילד. לדוגמא: בגיל שנתיים אפשר לבקש מהילד להביא נעליים, חולצה או להוציא צלחת מהארון (אל תשכחו לשבח אותו על כך ולעודד אותו). ילד בן 4-5 יכול בהחלט ללבוש מכנסיים לבד ולפעמים גם חולצה. עדיף שאתם תניחו את הבגדים על המיטה באופן שיצליחו ללבוש אותם מאשר שתעשו זאת עבורם. נסו בגילאים הצעירים לקנות נעליים ללא שרוכים ובגדים נוחים, שיאפשרו להם להצליח לעשות כמה שיותר מטלות בעצמם. התחושה של ההצלחה מאוד מעצימה ומאפשרת לכם להתפנות להתארגנות שלכם. כמובן שבחו אותם על הצלחות וגם על ניסיון. ברגע שהצליחו פעם אחת - האחריות עוברת אליהם, אל תמהרו לקחת אותה חזרה ברגעים של אתגר.

ילדה מצחצחת שיניים. ShutterStock
אם העברתם אליהם את האחריות למטלה כלשהי, אל תמהרו לקחת אותה אליכם ברגעי אתגר. פעוטה מצחצחת שיניים לבד/ShutterStock

דברו אליהם בשפה שהם מבינים - החשיבה הילדית שונה מאיך שאנחנו המבוגרים חושבים. אם אתם רוצים שילדיכם יהיו שותפים פעילים בהתארגנות בוקר דברו אליהם בשפה שהם יבינו. תשאלו אותם אלו מטלות הם צריכים לעשות בבוקר. תמספרו את המטלות עבורם ותסבירו להם את ההבדל בין 'צריך לעשות' ל'רוצה לעשות'. היכולת שלנו ליצירתיות ומשחקיות בשלב הזה היא משמעותית ובעיקר תסייע לנו להניע אותם לפעולה - הכנת לוח משימות, ניסיון לצלוח את ה"מטלות" עם זמן של שיר אהוב וכו'... יאפשרו להם ולכם לדעת שהם מסוגלים להתמודד עם המשימה. חשוב שיבינו שברגע שהם יסיימו את המטלות שלהם יהיה להם זמן לעבור לרצונות שלהם. וכמובן ככל שיסיימו מהר זה ישרת אותם. אל תכעסו עליהם אם עשו את הדברים לאט, אלא הסבירו שבפעם הבאה יוכלו להספיק לעשות עוד דברים בבוקר, אם יסיימו מהר יותר את המטלות שלהם.

פרידה - על אף ששגרת הבוקר יכולה להיות מאוד מתוחה ומתסכלת זו בחירה שלנו כמבוגרים אם להתעצבן. גם אם הילדים בודקים אותנו וגם אם קשה לנו והדברים לא התנהלו כמו שרצינו, עדיין יש לנו את הבחירה להגיב באופן אסרטיבי מבלי לאבד שליטה. ולכן אם הבוקר לא התנהל כמו שרצינו אפשר להשתמש בזה ולנהל על כך שיחה עם הילדים אחר הצהריים. לחשוב יחד איתם איך אפשר להשתפר כמשפחה. חשוב להראות להם שגם אנחנו יודעים להתנצל על הווליום שלנו במידה שהגזמנו, ועדיין אפשר להסביר מה גרם לנו להתעצבן. כעס ומתיחות הם חלק בלתי נמנע בקשר שבין הורים וילדים, אך הם גם אלה שמאפשרים את הקרבה והשיח החשוב וההדדי. אל תוותרו על השיח הזה, וכך גם ילדיכם ילמדו את חשיבותו וכמובן כמה חשוב להתנצל כשאנחנו מגזימים או מתפרצים.

הכותבת היא עובדת סוציאלית, MSW - מומחית בהורות ושינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully