וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד כמה החלקת שיער מסוכנת לבריאות?

עודכן לאחרונה: 19.4.2021 / 19:44

החלקות שיער מבטיחות שיער חלק ונעים למגע, אבל הן גם עלולות להכיל חומרים מסוכנים שפוגעים בבריאות שלנו. בעקבות המקרה של הצעירה שאושפזה לאחר שעברה החלקת שיער, רופאת עור מסבירה על כל הסיכונים

החלקת שיער. ShutterStock
כמה אתם מוכנים לסכן את עצמכם בשביל שיער חלק? החלקת שיער/ShutterStock

אישה בת 32 אושפזה אתמול (שני) בבית החולים ברזילי בעקבות אי-ספיקת כליות קשה, לאחר שעברה החלקת שיער הודית. על פי טענת רופאיה, כבר בזמן ההחלקה החלה האישה לחוש ברע. היא הקיאה, ובהמשך הועברה לבית החולים, וכעת היא מטופלת במחלקת טיפול נמרץ, בין היתר בדיאליזה.

פרופ' מיגל גלטשטיין יועץ טוקסיקולוגי למרכז הרפואי ברזילי, הסביר לאחר המקרה כי החומר המעורב החשוד הוא אתילן גליקול - נוזל רעיל שמשמש לרוב כמונע קפיאה וכחומר גלם לייצור פולימרים, וכאשר בא במגע עם הגוף הוא מתחמצן ועלול לפגוע במערכת העצבים, בלב או בכליות. אף שמדובר במקרה נדיר מאוד, ביקשנו מד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור, להסביר לנו אילו סיכונים נוספים יש בתכשירי ההחלקה, ממה צריך להיזהר ולמי ממש לא מומלץ לנסות את התכשירים?

מה יש בתכשירים האלה?

ראשית, מומלץ לשאול את מעצב השיער שאצלו בחרתן לבצע את ההחלקה מה בדיוק יש בחומרים בהם הוא משתמש. מקום מקצועי מייד ידע לענות על השאלה וישלוט בכל הרכיבים. שנית, אם לא כתוב על המוצר שיש לו אישור של משרד הבריאות, ואם מעצב השיער לא מוכן לפתוח את הבקבוק מולכן - פשוט קחו את הרגליים ולכו.

ישנן החלקות אגרסיביות יותר שממש משנות את מבנה השיערה (ולפעמים בעלות פוטנציאל להזיק לשיער) ויש החלקות עדינות יותר שלא ממש פוגמות במבנה השיערה אלא עוטפות אותה במעטפת חומר. ככלל, ככל שההחלקה חזקה יותר - כך היא מכילה חומרים כימיים שעלולים לגרום לנזק רב יותר.

אחד החומרים שנותנים להחלקה עמידות לאורך זמן הוא פורמלין, בגרסאות שונות. חומר זה ונגזרותיו אסורים לשימוש על ידי משרד הבריאות, שכן מדובר בחומר עם הכי הרבה סיכונים מקומיים וסיסטמיים.

יש לציין כי כל המוצרים המאושרים לשיווק ולשימוש מצויים במאגר התמרוקים באתר משרד הבריאות. במאגר זה ניתן לבדוק האם יש למוצר ההחלקה רישיון, ומה מטרת השימוש שאושרה לו.

מה צריך לבדוק אם עושים החלקת שיער?

באופן כללי כרופאת עור אני ממליצה מאד להימנע מהחלקות מכל סוג שהוא. כל החלקה היא תהליך חזק שמופעל על השיערה, וגם להחלקה טובה ונכונה יכולות להיות תופעות לוואי. אם כבר עושים החלקה, אז רק במקום מאושר ומוסמך, אל תחפשו את המקום הכי זול (חומרים איכותיים עולים בהתאם). ודאו שהתכשיר נפתח לנגד עיניכן, ובקשו לראות שהחומר מאושר על ידי משרד הבריאות.

שיער דבש. ShutterStock
גם החלקה "טובה" עלולה לפגוע בשיער. שיער גלי/ShutterStock

איזה חומרים בהחלקה מסוכנים לעור?

בהחלקות יש המון חומרים שעלולים לגרות את העור. גם חומר מאושר יכול לגרום לנזק לעור כמו כוויה. אך הבולט והעיקרי הוא פורמלין.

ההחלקות המבוקשות בשוק היום הן החלקות קרטין והחלקות אורגניות. השמות המפתים האלה מבטיחים שימוש בחומרים טבעיים ומשקמי שיער, אבל בפועל מעצבי שיער רבים משתמשים בחומרים המכילים את רכיב הפורמלין, בשל יעילותו בהשוואה לחומרים הטבעיים. שימוש בפורמלין משיג תוצאות טובות יותר למשך זמן רב יותר, אך כאמור מדובר בחומר כימי אולי הכי מסוכן שקיים היום, המוכר לנו גם כמסרטן.

איך מזהים תגובה לא טובה ותוך כמה זמן היא מופיעה?

אם מופיע סימפטום של צריבה, גרד, גירוי או כאב במהלך ההחלקה או בסמוך לה, ייתכן ומשהו לא תקין ודורש התערבות טיפולית. אם עדיין יש חומר על העור יש לשטוף אותו מייד ולפנות לרופא.

האם יש אנשים מסויימים שאסור להם לעשות החלקה?

אני מאוד לא ממליצה לאנשים עם שיער דליל ודק לעשות החלקה. ההחלקה תמיד יכולה לשבור שיערות ובשיער דק ודליל זה יהיה ניכר יותר. בנוסף, גם אנשים עם רגישות עורית באופן שוטף מכל סיבה שהיא, צריכים לדעת שההרפתקה הזו לא עבורם. אבל הדבר החשוב ביותר הוא שאצל אנשים הנוטים למחלות בקרקפת כמו פסוריאזיס או סבוריאה זה יכול להחמיר את הגירוי של העור ואת המחלה בקרקפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully