וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיער שיבה יכול לקבל את צבעו בחזרה

חוקרים שאספו דגימות שיער שהלבין הופתעו לגלות בהן גם שיערות שחזרו לצבען המקורי. ניתוח מדוקדק הוביל לגילוי שירידה משמעותית בסטרס, כמו זו שאתם חווים בחופשה למשל, יכולה להשיב לשיערות שיבה את צבען

צלמים זמניים מורשים

בסרטון: 50 שנה של עיצוב שיער

סימני הגיל וההזדקנות הם דבר שלא לכולם קל לקבל ולאהוב. שיערות השיבה הן לפעמים הסימן הראשון שמאותת על דעיכת הנעורים, אבל מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה מצביע על כך שייתכן שהכסף שכבר נזרק בשערכם אינו בהכרח בלתי הפיך, וכי שיערות שהלבינו יכולות לחזור לצבען המקורי, אם רמות הסטרס יורדות.

לצורך מחקרם, אספו החוקרים שיערות מ-14 מתנדבים ממוצאים אתניים שונים. הם חיפשו בדגימותיהם שיערות שהיו בעלות צבע בקצה הרחוק מהשורש ולבנות בקצה שקרוב לשורש - דבר שמעיד על כך שהן באמצע תהליך ההלבנה שלהן. אולם במהלך המיון של השיערות מהדגימות הופתעו החוקרים לגלות גם שיערות שמצבן היה הפוך, כלומר הן היו בעלות צבע בחלק שקרוב לשורש, והלבינו לקראת הקצה השני, דבר שמצביע על כך שהשיערות הללו הצליחו באופן כלשהו לחזור לצבען המקורי.

החוקרים החליטו לבצע ניתוח חלבוני לדגימות השיער כדי להבחין בין הפרופיל החלבוני של שיערות שיבה ושיערות עם צבע (טבעי). התוצאות הראו ששיערות שיבה הכילו כמות גדולה של חלבונים מיטוכונדריאליים שמעורבים בדרך כלל בתהליכי מטבוליזם של אנרגיה. רבים מהחלבונים הללו ידועים ככאלה שייצורם מוגבר בתגובה לסטרס, ונקשרו בעבר למאפייני גיל נוספים כמו הידלדלות דנ"א. ורבים מהם ניתן לעצור ואף להפוך בעזרת שינויים בתזונה ובאורח החיים.

עוד בוואלה!

מנגו זה פרי הקיץ המושלם. הנה כל הסיבות

לכתבה המלאה
שיער שיבה. ShutterStock
החוקרים הצליחו להתאים בין מקטעי שיערה ובין אירועי חיים ספציפיים של הנבדקים. אישה עם שיער שיבה/ShutterStock

בעקבות חשדם של החוקרים שרמות הסטרס מילאו תפקיד כלשהו בצביעתן מחדש של שיערות שהלבינו, החוקרים ביקשו מהמתנדבים שסיפקו את הדגימות לתאר את החוויות הכי מלחיצות והכי פחות מלחיצות שהם חוו ב-12 החודשים שקדמו לנטילת הדגימות ולספק תאריכים מדוייקים שבהם החוויות הללו התרחשו. בהתבסס על ההנחה ששיער גדל בקצב של כסנטימטר בחודש, החוקרים הצליחו להתאים בין מקטעי שיערה ובין אירועי חיים ספציפיים של הנבדקים.

החוקרים מצאו קורלציה בין הפיכת תהליך ההלבנה של השיערות ובין תקופות שבהן רמות הסטרס של הנבדקים היו נמוכות במיוחד. הדוגמה המובהקת ביותר היתה של אישה בת 30 ממוצא אסיאתי, שבשיערה נמצא מקטע בן 2 סנטימטרים של צבע לבן, שתחתיו חזרה השיערה לצבעה הכהה המקורי. בבירור שערכו החוקרים נמצא שמקטע השיבה התאים במדוייק לתקופה בת חודשיים שבה חוותה רמות סטרס גבוהות עקב פרידה מבעלה.

יאיר לפיד בהשבעת הממשלה ה-35, 17 במאי 2020. דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום, אתר רשמי
לפעמים זה לוק שעובד. ח"כ יאיר לפיד/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום

במקרה של משתתף אחר במחקר, התברר ששיערו חזר לצבעו המקורי במהלך חופשה בת שבועיים - דבר שמצביע על המהירות שבה התהליך הזה יכול להתהפך. למעשה, החוקרים מצאו הוכחות לכך ששיערה יכולה להלבין לחלוטין או להשיב לעצמה את צבעה המקורי בזמן קצר ביותר של פחות מארבעה ימים (3.7 ימים). אם כי, לרוב התהליכים הללו לוקחים 3 חודשים בממוצע.

החוקרים אמרו כי הממצאים שלהם מראים כי "ההזדקנות האנושית אינה תהליך ביולוגי ליניארי בלתי הפיך, וייתכן שניתן לא רק להאט אותו אלא גם להפוך את כיוון התקדמותו". סביר להניח שיהיה קשה מאוד להגיע לשיחזור מקיף של צבע שיער שהלבין ללא תרופות ממוקדות, אולם כעת משידועים לחוקרים מהם החלבונים הספציפיים שאחראים לכך ייתכן שניתן כבר להתחיל בתהליכי הפיתוח של תכשירים תרופתיים למטרה זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully