וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבוריאה: מחלת העור שעלולה להתפרץ דווקא בעונת מעבר

7.11.2017 / 6:38

כולם מאוד אוהבים לאהוב את הסתיו, אבל אם נהיה כנים הוא מביא איתו גם כמה תחלואים מציקים, ואחד הקורבנות שלו הוא העור שלנו. ביקשנו מחוה זינגבוים שתסביר לנו למה סבוריאה מתפרצת דווקא בעונות מעבר, ואיך אפשר לטפל בה

גבר שסובל מסבוריאה. ShutterStock
פעילות מוגברת של בלוטות החלב . סבוריאה/ShutterStock

עונות מעבר וחילופי מזג אוויר נקשרים אצל רובנו לאלרגיות ולהתקררויות, אבל האמת היא שיש עוד חלק בגוף שלנו שפחות רגוע בסתיו - העור. בעונות הסתיו והחורף יש נטייה להחרפה ולהתפרצות של בעיות עור שונות, ואחת המציקות ביותר בהן היא סבוריאה.

עוד בנושא:
שאלנו 5 רופאי עור מה הסוד שלהם לעור פנים צעיר ובריא
זו הסיבה שאתם חייבים להפסיק להוציא שחורים מהאף
מעייפות לנשירת שיער: כך תתגברו על הבעיות הכי נפוצות של הסתיו
סתיו ישראלי: 6 ירקות ופירות שכדאי לאכול דווקא עכשיו

סבוריאה (או דהנת בעברית) היא מחלת עור כרונית שמופיעה באזורים בעור שעשירים בבלוטות חלב, במיוחד בפנים, בקרקפת, בבתי השחי ובמפשעות. סבוריאה אצל כ-15 אחוזים מהאוכלוסייה, והיא נפוצה יותר אצל גברים. אצל כ-5 אחוזים מהאוכלוסייה היא מתפרצת באופן חמור. סבוריאה נגרמת בשל פעילות מוגברת של בלוטות החלב ועודף יצירת סבום (שומן על עורי), המוביל לנשירה תכופה יותר של תאי עור המתבטאת בקשקשת.

ביקשנו מחוה זינגבוים, הבעלים של תאגיד קוסמטיקה הנושא את שמה, להסביר לנו מה הגורמים לסבוריאה, ואיך מתמודדים אותה כשהיא מופיעה. הנה התשובות שלה.

איך נראית סבוריאה?
סבוריאה מתבטאת בעור אדמדם-ורדרד ומבריק עם קשקשת עדינה, והפרשת חלב (סבום, שומן על עורי) מוגברת. לפעמים המחלה מלווה גם בתחושת גרד. בהעדר טיפול הקשקשים יתעבו ויקבלו גוון צהבהב.

איפה היא מופיעה בדרך כלל?
בפנים, בקרקפת, בצוואר, בבית השחי ובמפשעות.

למה זה קורה?
יש כמה גורמים לסבוריאה: תורשה, בעיות הורמונליות, סטרס, שינויי מזג אוויר ולחות. גם לתזונה יש השפעה על המחלה - יש מזונות שמחמירים את המצב, וגם מחסור בוויטמין B12 ו-B6 עלול לעודד התפרצות של סבוריאה. בנוסף, יש הנחה שסוג מסוים של פטריית שמר מתרבה על השומן של העור ומייצר חומרים המגרים את העור באותם אזורים.

האם יש רק סוג אחד של סבוריאה?
סבוריאה אולאוזה - סבוריאה שמנה - היא הסוג הנפוץ יותר. היא מתבטאת בקשקשת שמנונית המתלווה לעור שמן, באזורים העשירים בבלוטות חלב. העור שמנוני, מבריק, חם, והנקבוביות פעורות.

סבוריאה סיקה - סבוריאה יבשה - מתלווה לעור יבש ונורמלי. שכיחה מסביב לפה ובלחיים. העור אדמדם ומתקלף אך אינו מבריק. סבוריאה סיקה שכיחה בעונות המעבר.

אישה מורחת קרם. Giphy
חומרים מרגיעים וחומרי לחות על בסיס מים. אישה מורחת קרם/Giphy

סבוריאה דרמטיטיס - סבוריאה דלקתית - סבוריאה עם תהליך דלקתי מזיהום של חיידק הסטפילוקוקוס. היא מתאפיינת בעור שומני, אדום, קשקשת עבה, בצקת, העור מפריש הפרשה מוגלתית ונוצרים גלדים. במקרים כאלה, העור מגורה, מגרד וצורב.

איך אפשר לטפל בזה?
ראשית, חשוב להימנע מאלכוהול, שמנים, פילינגים אגרסיביים וגירוי יתר של העור.

כדי לטפל בעור מומלץ להשתמש בחומרים מרגיעים וחומרי לחות על בסיס מים. כמו כן כדאי להשתמש בתכשירים המכילים אנטי אוקסידנטים, תמצית אנגוסטופוליאום אפילוביאום, אלנטואין, אלוורה ותמצית קמומילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully