וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לילדים האלה עלול להיות קשה יותר בימי זיכרון, כך תסייעו להם

איילת סלומון ומיטל גורליק

עודכן לאחרונה: 14.4.2021 / 11:57

יום הזיכרון הוא יום מורכב מאוד עבור הורים, שלצד הכאב האישי שלהם גם צריכים למצוא דרך לתווך את המציאות המורכבת הזו לילדים. וזה קשה אף יותר כאשר מדובר בילדים עם צרכים מיוחדים. כך תעשו את זה נכון

ילד עצוב וכועס שם ידיים על האוזניים. ShutterStock
חשוב להכין אותם היטב לצפירה. ילד שם ידיים על האוזניים/ShutterStock

יום הזיכרון הוא תמיד תאריך מורכב, ורוב ההורים מוטרדים מדי שנה מהשאלה איך מתווכים מציאות כל כך מורכבת וכאובה לילדים צעירים. המשימה הזו מורכבת אף יותר כשמדובר בילדים עם צרכים מיוחדים.

בשונה מילדים בחינוך הרגיל, תפיסת המציאות של ילדים עם צרכים מיוחדים אינה תלויה בגיל אלא בהתפתחות שלהם, ולכן תיווך ימי הזיכרון יותר מורכב עבור הוריהם של הילדים המיוחדים. הנה כמה כללים שיעזרו לעשות זאת בצורה נכונה.

באיזה גיל מתחילים לדבר על יום הזיכרון?

כמו שלא נפתח נושאים של מוות ואובדן עם ילדי גן ללא צרכים מיוחדים, כך גם לגבי ילדים עם צרכים מיוחדים. ההמלצה הכוללת היא לדבר על נושאים אלה מעל גיל 5, אבל זו המלצה כללית בלבד, חשוב שכל הורה וכל גננת יהיו קשובים לכל ילד.

עוד בוואלה!

רוצים ילד עצמאי? 5 עקרונות שאתם חייבים ליישם

לכתבה המלאה

חשוב לזכור שיש ילדים עם צרכים מיוחדים שהם מאוד אינטליגנטים, ולכן כשמשוחחים איתם ניתן להרגיש שאפשר לקיים שיח שזהה ברמתו לשיח עם אדם מבוגר. אבל למרות רמת האינטליגנציה המאוד גבוהה, הרגש עדיין עדין, ורמת הוויסות החושי עדיין שונה מאדם בוגר או ילד ללא צרכים מיוחדים, ולכן חשוב שנשים לב ונהיה עוד יותר רגישים בימים כאלה לילדי הצרכים המיוחדים.

איך מדברים על יום הזיכרון עם ילדים שמוכנים לזה?

חשוב לאתר פעילויות ספציפיות באמצעותן ניתן לתווך ימי זיכרון, למצוא כיצד ניתן לדבר בשפה של הילד, דרך אמנות ויצירה למשל. אפשר להביא לידי ביטוי רגשות - לצבוע טנקים ואפילו לייצר "סיפור חברתי", ספר עם הרבה תמונות ומעט מלל שמדמה המחשה חזותית כדי שהילדים יוכלו להתחבר אליו. הורים יכולים לייצר ספר כזה ולהשתמש בו גם עם ילדים ללא צרכים מיוחדים, וכך דרך חיבור לסיפור אחד ניתן לתווך מציאות קצת יותר מורכבת.

ילד בגן ילדים. ShutterStock
"האם אתה עצוב בגלל שכולם עצובים?". ילד עצוב בגן ילדים/ShutterStock

יש ילדים שמסוגלים ורוצים לקיים שיח בנושא, תלוי במסוגלות הרגשית שלהם. במקרים אלה, שאלות פתוחות אך מכוונות כמו: "האם אתה חושב שחברים שלו יתגעגעו אליו?" או "מה עושים כשמתגעגעים או כשמרגישים עצובים?" - יכולות לסייע להם לווסת את רגשותיהם.

שימו לב שיש ילדים שעלולים לחקות את מה שהחברה מכתיבה להם להרגיש באותו יום מבלי באמת להבין את המשמעות של היום, כחלק מהבניה חברתית. ולכן גם שאלות כמו "למה אתה מרגיש עצוב?", או "האם אתה עצוב בגלל שכולם עצובים?" יכולות לפתח שיח רגשי ברמה בה הילד מוכן אליה.

ואם הילד לא מוכן עדיין?

אם אתם מרגישים שהילד שלכם אינו מוכן לעבד את ימי הזיכרון - שדרו עסקים כרגיל. עיבוד של ימי זיכרון זו יכולת קוגניטיבית שלא בהכרח מתפתחת, ותלויה גם במצב הנפשי. אם אתם מרגישים שבעקבות החשיפה לתכני יום הזיכרון תהיה רגרסיה התפתחותית, בחרו בבריאות של ילדיכם.

איך מכינים ילדים עם צרכים מיוחדים לצפירה?

חשוב לספר לילדים לפני שתהיה צפירה ואף מומלץ להשמיע אותה לפני כדי שיהיו ערוכים לכך. עבור ילדים עם צרכים מיוחדים מדובר באירוע של ממש - בגלל שלרובם יש קושי בוויסות החושי. מה שאנחנו נשמע כצפצוף, הם ישמעו כרעש נוראי. לכן חשוב לדבר על זה עם הילדים יום לפני, ובאותו יום להזכיר שתכף תהיה צפירה מרעישה וחשוב שנדע להתמודד איתה. מומלץ גם להכין כרטיסיות מראש עם כל הדברים שאפשר לעשות בצפירה אם היא מפחידה את הילד. למשל: לתת יד למבוגר שנמצא ליד או לשים ידיים על האוזניים ולהיות בשקט.

אמא ובת הולכות יד ביד. ShutterStock
הציעו לילד לתת יד למבוגר שנמצא לידו בזמן הצפירה. ילד אוחז יד של מבוגר/ShutterStock

גם לאחר כל ההכנות חשוב להיות עם היד על הדופק. שימו לב לשינויים במצב הרוח של ילדכם וביכולת שלו לתקשר, אם ילדיכם חברותי בדרך כלל והוא מתכנס לתוך עצמו פתאום, יכול להיות שהוא נחשף לתכנים שהוא לא הצליח לעבד היטב. כמו כן מומלץ מאוד להיות בתקשורת ישירה עם הגננת. שאלו כיצד עבר על הילד שלכם היום, האם היו שינויים משמעותיים, האם הייתה פעילות מיוחדת בגן או התפתח שיח בנושא ימי הזיכרון וכיצד ילדיכם הגיב אליהם.

איילת סלומון היא מנתחת התנהגות ומנהלת גני תקשורת במעון תקשורת ברשת פרח בבאר יעקב משתפת בהמלצות פרקטיות להורים לילדים עם צרכים מיוחדים. מיטל גורליק היא מנהלת מעונות פרח לחינוך מיוחד בחריש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully