וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים ילד עצמאי? 5 עקרונות שאתם חייבים ליישם

לאה שטרן, מאמר אורח

28.4.2020 / 7:15

את עצמאות המדינה אנחנו חוגגים יום אחד בשנה, אבל הדרך לילדים עצמאיים דורשת מאיתנו עבודה בכל יום ובכל שנה. הנה 5 דברים שאתם חייבים להבין כדי שהילד שלכם ירגיש שהוא יכול לבד

ילדה לומדת דרך המחשב. ShutterStock
ילד עצמאי יכול לתפעל לבד את הלמידה מרחוק. ילדה מול שיעור בלפטופ/ShutterStock

נגיף הקורונה שיבש גם את חגיגות יום העצמאות, והן תתקיימנה במתכונת משפחתית מצומצמת. עם זאת, גם השנה את עצמאות המדינה נציין למשך יום אחד, אבל את העצמאות של ילדינו עלינו לפתח מדי יום, כל שנה ושנה.

משבר הקורונה הנוכחי ממחיש לנו בין השאר עד כמה עצמאות של ילד יכולה לסייע לו בהתמודדות עם המציאות החדשה. ילד עצמאי יכול לתפעל לבד את הלמידה מרחוק, להעסיק את עצמו, לסייע במטלות הבית ועוד.

אם נסתכל על התפקיד ההורי שלנו, הרי שלגדל ילד עצמאי זו אחת המשימות המשמעותיות שלנו. ככל שהילד שלנו ילמד להיות עצמאי, בהתאם כמובן לגילו וליכולותיו, כך הוא יהיה מוכן להתמודד בהצלחה עם משימות החיים השונות כילד וכבוגר.

ילד מנקה. ShutterStock
כל בני הבית שותפים למטלות שכרוכות בניהול הבית. ילד מנקה/ShutterStock

אין ספק, שעצמאות היא יכולת נרכשת משמעותית, אז כיצד נוכל לסייע לילד שלנו לרכוש מיומנות זו?

אני יכול - עלינו לשנות את זווית הראייה ולהבין שככל שהילד שלנו מצליח להתנהל בצורה עצמאית, כך הוא מרגיש טוב יותר עם עצמו. הרי כבר מגיל צעיר מסתכל עלינו הילד בהערצה ורוצה להידמות לנו: להיות גדול, להיות מסוגל, לתרום ולסייע "כמו הגדולים". לכן, ככל שנאפשר לילד להיות עצמאי, הוא יאמין ביכולותיו והביטחון העצמי שלו יגדל. הביטחון העצמי של הילד מתפתח לאורך כל חייו. ככל שניטיב לאפשר לילד לפתח עצמאות, תשרת אותו יכולת זו הן בהווה כילד, והן כבוגר.

משימה מותאמת גיל ויכולת - כבר מגיל צעיר, לומד הילד כישורי חיים בסיסיים המאפשרים לו להתנהל בעצמאות. לכן, נלמד את הילד לצחצח שיניים, להתקלח, להעסיק את עצמו ובהמשך גם לקחת אחריות אישית על שיעורי הבית והלמידה. ככל שהילד ידע למלא בכוחות עצמו משימות פשוטות, כך הוא יאמין ביכולות שלו ויעז להתנסות במשימות מורכבות יותר.

פינוק מונע עצמאות - מתוך כוונה טובה להקל על הילד ולפעמים מתוך הרצון "לתקתק" דברים, אנחנו מוצאים את עצמנו מבצעים עבור הילד פעולות שהוא יכול לבצע בעצמו. כך למשל נלביש ילד שכבר יודע להתלבש, נסדר את הצעצועים, נפנה את כליו מהשולחן לאחר הארוחה וכדומה. כשנבין שרק התנסות של הילד תייצר את תחושת העצמאות שלו, יהיה לנו קל יותר לקחת צעד אחורה ולאפשר לילד לעשות לבד את הפעולות המתאימות לו. ילדים מגיל צעיר מאד יכולים לתרום: ילד שלמד ללכת יכול לזרוק חיתול מלוכלך לפח, ילד בן 3 יכול לנגב את השולחן, לסדר זוגות של גרביים ועוד. עלינו להתבונן בילד הפרטי שלנו ולאפשר לו להתנסות בפעולות ההולמות את יכולותיו, כך שלילד תהיה תחושה טובה של הצלחה במשימה.

ילדה קושרת שרוכים לבד. ShutterStock
אל תעשו במקומם דברים שהם יכולים לבד, גם אם זה יקח יותר זמן. ילדה קושרת שרוכים/ShutterStock

"תודה שעזרת!" - ילדים תופסים את היכולת שלהם בהתאם לפעולות שהם מצליחים לעשות לבד, ללא עזרה, ובהתאם ליחס הסביבה המשקפת להם את יכולותיהם. לכן, בכל פעם שהילד ביצע משימה, חשוב שנשקף לו את הכוחות והיכולות שלו. משפטים כמו: "תודה שעזרת לי", "כיף לראות שאתה עושה זאת לבד", או "זה מאד אחראי שלא שכחת גם היום לעשות...", ימחישו לילד שאנו מעריכים את עזרתו ורואים את שלל הכישורים והמיומנויות שלו. אגב, גם אם הילד לא הצליח במשימה, חשוב שנשקף לו את הרצון לעזור, את היכולות את הניסיון או את ההצלחה החלקית במשימה. כך הילד יאזור אומץ ויבצע אותה שוב ושוב עד שיצליח.

כל בני המשפחה משתתפים במטלות הבית - כל בני הבית שותפים לניהולו של הבית, ולכן גם הילדים, מסייעים במטלות הבית השונות. רצוי לרשום טבלה עם תפקידים ולקבוע מתי תיעשה כל פעולה. אמנם עלולים להישמע קיטורים מצד הילדים, אך במקביל, כהורים, נעריך את תחושת העצמאות והיכולת שהם יחושו כשותפים מלאים להתנהלות הבית.

לאה שטרן היא מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully