וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: נוגדנים נגד קורונה עוברים בחלב אם

חוקרים אמריקנים ניתחו דגימות חלב של 15 אמהות, ומצאו בהן נוגדנים חשובים נגד קורונה. אז האם הנקה יכולה להגן על תינוקות מקורונה? הנה כל הפרטים

בווידאו: אש מעריך שנגיף הקורונה יישאר כאן בשנה הקרובה/צילום: יותם רונן

כל אימא יודעת שכדאי לה להניק את ילדיה (או לפחות לנסות), משום שחלב אם מכיל נוגדנים שמגנים על התינוק בחודשי חייו הראשונים. כעת מחקר חדש מגלה כי היתרונות המגנים של הנקה נכונים, ככל הנראה, גם נגד נגיף הקורונה.

לפי מחקר חדש שפורסם ב-iScience, חלב האם של נשים שחלו בקורונה והחלימו מכיל נוגדנים נגד הנגיף. המחקר, שנערך על ידי בית הספר אייקן לרפואה בבית החולים הר סיני, מצא תגובה נוגדנית חזקה בחלב האם של 15 משתתפות המחקר. איתור נוגדנים בחלב אם מעיד על כך שאמהות עשויות להעביר חסינות נגד קורונה לתינוקות שלהן.

מתחילת המגיפה היו דיונים בדבר השאלה האם תינוק יכול להידבק בקורונה מאמו דרך הנקה. למרות מספר מקרים בודדים של הדבקה, מומחים סבורים כי הנקה היא בחירה בטוחה ומומלצת גם בתקופת מגיפה. אבל בזמן שהשאלות על הדבקה מחלב אם צצו שוב ושוב, "התגובה החיסונית של SARS-CoV-2 בחלב אם לא נבדקה עד כה, אף שהגנה על תינוקות וילדים צעירים מ-Covid-19 היא קריטית להגבלת ההידבקויות בקהילה ולמניעת מקרים של מחלה קשה או מוות", כתבו המחברים במחקר.

כדי לבחון אם אמהות יוכלו להעביר חסינות לילדיהן באמצעות חלב אם, החוקרים בדקו דגימות חלב של 8 אימהות שהחלימו מ-covid-18 ושל 7 אמהות שנחשדו ב-covid-19 אך לא אומתו, 3-4 ימים לאחר שתסמיני המחלה חלפו. לאחר מכן השווה הצוות את הדגימות לדגימות של אמהות מניקות שונות שנצברו לפני תחילת המגיפה, תוך הערכה ראשונית לנוכחות נוגדנים. לאחר מכן נבדקה יכולתם של כל הנוגדנים שנמצאו להיקשר לחלבון הדוקרן - בו משתמש נגיף הקורונה בכדי להיכנס לתאים.

אילוסטרציה של תא חיסון מסוג B מייצר נוגדנים. ShutterStock
אילוסטרציה של תא חיסון מסוג B מייצר נוגדנים/ShutterStock

גוף האדם מייצר סוגים רבים ושונים של נוגדנים בנוכחות חיידקים או זיהום נגיפי. אצל אנשים שנדבקו ב-SARS-CoV-2 נמצא בדרך כלל אימונוגלובולין A (בקיצור IgA) ואימונוגלובולין M (או IgM) - נוגדנים שהגוף מייצר כאשר הוא נלחם בזיהום חדש. נוגדני IgA משמשים כקו ההגנה הראשון, והם נמצאים בריר שבדרכי הנשימה כדי להילחם מיד בכל פתוגן פולש. לעומת זאת, IgM נמצא בדם, והוא הנוגדן הראשון שנוצר בתגובה לזיהום.

מתוך 15 הדגימות שנבדקו במחקר, 80 אחוזים הציגו תגובת נגד חזקה ל-SARS-CoV-2 מסוג IgA. תופעה זו לא הפתיעה את החוקרים כיוון שנוגדני IgA הם הנוגדן הנפוץ ביותר שעובר דרך חלב אם. לצד אלה, 67 אחוז מהדגימות הכילו גם נוגדני IgM. כל הנוגדנים שנמצאו בדגימות קשורים ישירות לחלבון הספייק של SARS-CoV-2, הדרוש להפסקת ההדבקה בזיהום.

"בסך הכל, נתונים אלה מצביעים על כך שיש לצפות לתגובת SARS-CoV-2 Ab חזקה בחלב האם לאחר ההדבקה אצל רוב הנשים", סיכמו החוקרים.

מה השלב הבא?

למרות התוצאות המעודדות, למחקר יש מגבלות מסוימות. המחברים מציינים כי לא כל המשתתפות עברו בדיקת קורונה, ולכן הם לא יכולים להיות בטוחים לחלוטין שהן נדבקו בנגיף. בנוסף, המגבלה העיקרית של המחקר היא שאין וודאות שנוגדנים שנבלעים דרך הפה אכן מספקים הגנה מפני הדבקה.

אישה מניקה תינוק על ספסל ציבורי. ShutterStock
עדיין לא ברור מספיק אם נוגדנים שנבלעים דרך הפה אכן מספקים הגנה. אישה מניקה/ShutterStock

כעת, על החוקרים לבצע מחקר נוסף על גודל מדגם גדול בהרבה, בתקווה לגלות אם נוגדנים אלו מסוגלים לספק הגנה מפני הנגיף, והאם נוגדנים המופקים מחלב אם יכולים לשמש כטיפול מגן כלשהו.

אם מחקר כזה אכן ישא פירות, החוקרים סבורים כי נוגדנים בחלב אם עשויים להועיל יותר מהגנה על תינוקות מפני הנגיף. נוגדנים המופקים מחלב - בניגוד לנוהג הנוכחי של שימוש בפלזמת דם של מחלימים - יכולים לשמש גם כתרופות לטיפול ב-COVID-19. עם זאת, "אנשים מטילים ספק בכך שזה משהו שיכול באמת לקרות", אומרת מחברת המחקר רבקה פאוול, אימונולוגית בבית הספר לרפואה של אייקן. לדבריה, מכיוון שאין הבנה רחבה יותר ליתרונות החיסוניים של חלב אם, הרעיון לא תפס בתחום פיתוח תרופות אנטי-ויראליות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully