וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורונה והנקה: האם הווירוס יכול לעבור לתינוק דרך החלב?

המגיפה העולמית המשתוללת מביאה עמה סיבות חדשות לדאגה עבור נשים הרות ומיניקות. לרגל שבוע המודעות להנקה, פנינו ליועצת הנקה עם כמה מהשאלות הבוערות ביותר של נשים מניקות

צילום: מייקי לרר, עריכה: עמית שמחה

בסרטון: חולת קורונה ילדה תינוק בביה"ח פוריה בטבריה

השבוע מציינים ברחבי העולם את שבוע המודעות ועידוד ההנקה וזה זמן מצוין לענות על כמה מהשאלות הבוערות שנשים מניקות מתמודדות איתן בימים משונים אלה של מגיפת הקורונה העולמית. האם הנגיף יכול לעבור לתינוק דרך חלב האם? האם צריך לחטא את השד לפני הנקה? ומה לגבי הסטרס הכללי שכולנו חוות וחווים בימים המדאיגים האלה - האם הוא עלול לפגוע בהנקה או בייצור החלב באופן כלשהו?

כדי לעשות סדר בכל התהיות הללו פנינו לאסתר סויסה, יועצת הנקה מבית החולים לנשים בבילינסון, כדי לקבל תשובות מקיפות ומקצועיות:

האם covid-19 עובר בחלב אם?
עולם הרפואה לומד עדיין את וירוס הקורונה ובכל יום מופיעים מחקרים חדשים בנושא. עד כה, לא נמצאו ראיות שהווירוס נמצא בחלב אם, ולכן הוא ככל הנראה לא מועבר בהנקה. עם זאת, הנקה היא מגע קרוב שעלול להעביר את הנגיף בחשיפה להפרשות מדרכי הנשימה או במגע.

על פי הנחיות משרד הבריאות, אישה יכולה להמשיך להניק את תינוקה כל עוד לא מופיעים תסמינים. יש להקפיד על היגיינת ידיים תכופה, ובמיוחד לפני ההנקה ובכל מגע בתינוק, וכן לעטות מסיכה בזמן ההנקה או השאיבה. על מנת להקטין את הסיכויים של העברת הווירוס בהפרשות הנשימה או במגע. מומלץ גם להקפיד לנקות משטחים וצעצועים הבאים במגע עם התינוק.

עוד בוואלה!

מחקר: אימהות ככל הנראה לא מעבירות את נגיף הקורונה לתינוקות

לכתבה המלאה
אישה מניקה תינוק כשהיא עוטה מסיכה כירורגית. ShutterStock
סטרס עלול להשפיע על זמנית על שחרור החלב. אישה מניקה תינוק כשהיא עוטה מסיכה/ShutterStock

האם סטרס יכול להשפיע על ההנקה ועל תפוקת החלב?
בתקופות של לחץ וחרדה תהליך ייצור החלב אינו נפגע, אולם עלולה להיות השפעה זמנית על שחרור ייצור החלב. השד עלול להפסיק לשחרר חלב בזמן בהלה, אך רק לדקות ספורות. אנחנו ממליצות לנשים לשתף ברגשותיהן, בין אם את הסביבה הקרובה להן ובין אם גורמי מקצוע כמו אחות מעקב הריון המבצעת ביקורי בית לאחר הלידה, שיכולה לתמוך ולהפנות להמשך מעקב במידת הצורך. חשוב שנשים תהיינה מודעות לתסמינים של מצבי לחץ וחרדה כגון יובש בפה, רעד בגוף, הפרעות בשינה ובאכילה, איבוד עניין בפעילויות שהיו אהובות בעבר ושיפנו לעזרה במידת הצורך.

כולם מדברים על היגיינה בתקופה זו, האם יש צורך להכין את השד בצורה מיוחדת להנקה?
היגיינת ידיים ידועה כפעולה החשובה ביותר במניעת הידבקות במחלות שונות ובהעברתן. בהנקה, התינוק מקבל את חלב האם וגם את אוכלוסיית החיידקים הנמצאים על גופה של האם ובעיקר באזור בית החזה. אלו הם חיידקים המהווים חלק מאוכלוסיית המיקרוביום (אוכלוסיית המיקרואורגניזמים הנמצאים בגוף). לחיידקים ייחודיים אלו תרומה חשובה במניעת מחלות ולהגברת החסינות של התינוק היונק. כך שאין צורך להכין את השד להנקה, או לשטוף אותו לפני ההנקה. מומלץ לשמור על היגיינה בסיסית של גופנו ולהימנע משימוש בקרם גוף או סבון ישירות על הפטמה בתקופה הראשונה להנקה.

נוזל לניקוי וחיטוי הידיים בבקבוק קטן. ShutterStock
כשאין אפשרות לשטוף ידיים במים וסבון, חיטוי בעזרת אלכוג'ל הוא פיתרון מצוין ואינו מפריע להנקה. אישה מחטאת ידיים עם ג'ל אלכוהול/ShutterStock

אני מנקה את הידיים באמצעות אלכוג'ל לפני הנקה, האם זה בטיחותי לתינוק?
אלכוג'ל כמו תכשירים רבים ודומים המכילים אלכוהול הינו תכשיר לניקוי וחיטוי הידיים ללא מים. אין מניעה לאישה המניקה בשימוש בתכשיר אלכוהול לחיטוי מהיר של הידיים. כאשר הדבר מתאפשר, מומלץ לשטוף את הידיים עם מים וסבון להסרת לכלוך, אך כאשר אין בקרבתנו אפשרות לרחצת ידיים תכשירי חיטוי אלכוהוליים שונים הם פתרון מעולה לחיטוי וסילוק מחוללי זיהום מהידיים. ריחו של האלכוג'ל לא מפריע לתינוק.

האם מותר לצבוע את השיער או לעשות החלקת שיער בזמן הנקה?
כיועצת הנקה אני שומעת סיפורים רבים מנשים שנמנעות מצביעת השיער בזמן ההיריון מחשש לחשיפת העובר לחומרים מזיקים וכימיים הנמצאים בחומרי הצביעה לשיער. הצביעה הינה חיצונית, מיעוט מוחלט מהכימיקלים נספג אם בכלל, ואין מניעה מצביעת השיער בהיריון, מה גם שהיום צבעי השיער השונים מאפשרים צביעה בטוחה. לגבי החלקות - הנחיות משרד הבריאות אומרות כי כל עוד החומרים הם חומרים המאושרים על ידם ,ומכון היופי/ מספרה הינו מכון מוכר וידוע בשימוש עם חומרים מאושרים, אין מניעה מהחלקת שיער בהנקה . אם טיפוח גורם לך לסיפוק והנאה המשיכי בו.

אישה מניקה תינוק על ספסל ציבורי. ShutterStock
גם החום של אוגוסט בישראל לא יכול לגרום לחלב אם להחמיץ, כל עוד הוא בתוך הגוף. אישה מניקה על ספסל/ShutterStock

האם יום חם יכול לגרום לחלב להתקלקל?
אני נשאלת לא פעם בימים חמים אלו האם ישנה בעייתיות בהנקה בימים חמים כמו באוגוסט בישראל. חלב האם מיוצר ומותאם ליילוד בצורה מושלמת, וגם ביום חם ובחודש אוגוסט לח כמו היום, אין פגיעה באיכות החלב ומרכיביו. ניתן להניק ללא כל מניעה. עם זאת, מומלץ לאם המניקה להקפיד על שתייה מרובה עד לרוויה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully