וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: אימהות ככל הנראה לא מעבירות את נגיף הקורונה לתינוקות

אומנם אנחנו לא יודעים הכל על הנגיף, אבל התמונה לאט לאט מתבהרת. אחד הנושאים הכי מעניינים הוא ההשפעה של הנגיף על נשים בהיריון וסיכויי ההדבקה של העוברים. מחקר אמריקני חדש מספק תשובה די חד משמעית. לפחות לעכשיו

בווידאו: חיסון הקורונה של חברת "מודרנה" מציג תוצאות מבטיחות/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

בוודיאו: האם יש סיכוי שהחיסון לקורונה קרוב מתמיד?

בשבועות האחרונים מתפרסמים עוד ועוד מחקרים שמנסים לבדוק האם נשים בהיריון שנדבקו בנגיף הקורונה עלולות להעביר את הנגיף לעוברים שלהן. למרות שבתחילת המגיפה פורסמו מחקרים קטנים שהראו שקיימת סבירות גבוהה להעברה, כרגע, ככל שנאסף יותר מידע בנושא, נראה כי התשובה לכך היא - לא.

מחקר חדש שנערך שלושה בתי חולים בניו יורק וכלל 120 תינוקות שנולדו בהם, מצא כי אף אחד מהתינוקות, שנולדו לאימהות חולות ב-Covid-19, לא נדבק בנגיף. התוצאות נשארו זהות גם כשבועיים לאחר מכן, לאחר שחלק מהאימהות הניקו את ילדיהן וכולן חלקו איתם חדר. מומחים אומרים כי תוצאות המחקר שהתפרסם בכתב העת The Lancet Child & Adolescent Health מרגיעות אך יש צורך במחקרים גדולים יותר.

הנתונים על הסיכון להעברת Covid-19 במהלך ההיריון ובעת ההנקה הם עדיין מועטים, ולכן ההמלצות לנשים בהריון ואימהות טריות משתנות תדירות בתקופה האחרונה. כך למשל, בבריטניה, המכללה המלכותית למיילדות וגינקולוגים מציעה כי אמהות צריכות לחלוק חדר עם תינוקותיהן ולהניק אותם במידה וירצו, אך באמצעי זהירות מתאימים. יחד עם ארגון הבריאות העולמי הם אומרים כי היתרונות בהנקה עולים על הסיכון הפוטנציאלי להתפשטות הנגיף. לעומת זאת, המרכז לבקרת מחלות ומניעת מחלות בארה"ב מציע לשקול הפרדה זמנית של הילוד מאם, כדי להפחית את הסיכון להפיץ את הנגיף לתינוק.

עוד בוואלה!

הריון בימי קורונה: האם סטרס מסכן את בריאות העובר?

לכתבה המלאה

במחקר הנוכחי הורשו אמהות ותינוקות לשהות באותו החדר ואמהות יכלו להניק - בעזרת אמצעים כמו לבישת מסכות פנים ושטיפת ידיים תכופות. התינוקות ישנו בעריסה במרחק של שני מטרים ממיטת האם.

אישה בהריון עם מסיכה על הפנים. ShutterStock
אפשר למנוע הדבקה בקלות. אישה בהיריון עם מסיכה/ShutterStock

החוקרים מצאו כי כל 120 התינוקות נמצאו שליליים לנגיף הקורונה בלידה כאשר נבדקו באמצעות בדיקת מטוש. 82 נבדקו שוב כעבור שבוע וכולם היו שליליים. מרבית התינוקות הללו (68) חלקו חדר עם אמהותיהם ולמעלה משלושת רבע מהם ינקו. 72 תינוקות נבדקו שבועיים אחרי הלידה ונמצאו שליליים.

החוקרים מודעים לכך שכמעט שליש מהתינוקות לא עברו בדיקות נוספות לאחר הלידה, בין היתר משום שההורים לא רצו להחזיר אותם לסביבה של בית חולים במהלך המגיפה. אף על פי כן, ד"ר כריסטין סלווטורה, שהובילה את המחקר, אמרה כי "אנו מקווים שהמחקר שלנו יספק איזשהו הרגעה לאימהות טריות שהסיכון בהעברת Covid-19 לתינוקותיהן הוא נמוך מאוד. עם זאת, יש צורך במחקרים גדולים יותר בכדי להבין טוב יותר את הסיכונים של העברת מאם לילד".

פרופ' מריאן נייט, מי שמובילה את המעקב הלאומי בבריטניה על Covid-19 בהיריון, אמרה כי המחקר סיפק ביטחון ותמך בהנחיות הנוכחיות. "יותר מאלף אימהות עם זיהום SARS-CoV-2 ילדו בבריטניה, ורק 1-2 אחוזים מהתינוקות שלהן נמצאו חיוביים לנגיף. נראה כי הנגיף לא גורם למחלה חמורה אצל אלה החיוביים. המחקר האמריקני הקטן הזה גם מצביע כי הדבקה מאם לתינוק היא דביר נדיר יחסית שניתן למנוע בעזרת אמצעי זהירות פשוטים כמו לבישת מסכות פנים".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully