וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התופעה המוזרה שיכולה לקרות אחרי מחלות חורף

20.11.2020 / 6:58

מחלות חורף בדרך כלל באות והולכות בלי שנתרגש מהם יותר מדי, בעיקר אצל ילדים שחולים בממוצע 10 פעמים בשנה, אבל יש מקרים בהם הווירוס יכול להשאיר אחריו תסמינים מוזרים שחשוב להכיר

כל מה שצריך לדעת על מחלות חורף/מערכת וואלה! NEWS

הרבה דובר לאחרונה על תסמינים שנמשכים גם לאחר חלוף המחלה החריפה של נגיף הקורונה. לפי דיווחים של מטופלים ומספר מחקרים שפורסמו בנושא עולה כי אצל מחלימים מסוימים עשוים להופיע תסמינים ארוכי טווח מסוגים שונים. תסמינים אלה זכו לכינויים שונים, בין היתר "תסמונת שלאחר COVID חריף", שיכולים להופיע אצל אנשים שחוו מחלה קלה או קשה כאחד. עדיין לא ידוע מהי השכיחות האמיתית של הבעיה כמו גם מה המהלך הטבעי של התופעה וההשלכות שלה לטווח הארוך.

במחקר שעקב בשיחות טלפון אחר 150 מטופלים שעברו זיהום בקורונה חודשים לאחר הופעת התסמינים, שני שלישים מהם תיארו תסמינים שנמשכו לרבות אובדן חוש ריח, קוצר נשימה ותחושת חולשה . במחקר נוסף שעקב אחר כ-100 מטופלים שלושה חודשים לאחר המחלה החריפה, 55 אחוזים דיווחו על חולשה ומעל 40 אחוזים על קוצר נשימה שנמשך, ושליש דווחו על פגיעה בריכוז ובזיכרון.

האם מדובר בתופעה ייחודית לנגיף הקורונה?

לא. תסמונת פוסט-נגיפית, שלעיתים מכונה עייפות פוסט-ויראלית, מתארת תחושת עייפות וחולשה שמתרחשת אחרי שאדם חלה בזיהום נגיפי. התסמונת יכול להתרחש גם אחרי זיהומים שכיחים, כמו נגיף השפעת או EBV, וכיום גם נגיף הקורונה.

עוד בוואלה!

להמון ילדים יש נוגדנים לקורונה - וזו הסיבה

לכתבה המלאה

אנשים שחלו במחלה נגיפית עלולים לחוות תסמינים פוסט-ויראליים כמו למשל עייפות, שנמשכת לאורך שבועות או אפילו מספר חודשים לאחר שהתרחש הזיהום. למרות המילה "עייפות", הסימפטומים של תסמונת פוסט-נגיפית יכולים להיות רחבים יותר מאשר עייפות פשוטה. התסמינים יכולים לכלול כאבי גרון, כאבים במפרקים או בשרירים, שינויים בלחץ הדם, כאבי בטן ושינויי בהרגלי היציאות בדומה לתסמונת מעי רגיש, כאבי ראש, הפרעות שינה, דיכאון ותלונות נוירולוגיות לא ספציפיות.

תסמינים נוירולוגיים חמורים דווחו לעיתים, אך הם נחשבים נדירים באופן יחסי. בהקשר הספציפי של נגיף הקורונה, אובדן של ריח וטעם נחשב שכיח יחסית ומאפיין ייחודי לזיהום זה.

האם אפשר לסבול מהתסמונת גם אחרי צינון קל?

תסמונת פוסט-נגיפית עשויה להופיע גם לאחר מחלה לא קשה. היא יכולה להופיע לאחר שפעת קלה, הצטננות, הרפס או קורונה עם תסמינים מינימליים שלא הצריכו אשפוז או טיפול. הרושם הוא שתסמונת פוסט-נגיפית שכיחה יותר בקרב אנשים עם מערכת חיסון מוחלשת.

תרופות לטיפול בצינון ושפעת. ShutterStock
זה יכול לקרות גם אחרי מחלה "רגילה". תרופות נגד צינון/ShutterStock

למה זה קורה?

בקהילה הרפואית אין הסכמה חד משמעית באשר לסיבה להופעת הסימפטומים. בכתב העת Frontiers in Pediatrics פורסם כי ייתכן שהדבר נובע מההשפעות המתמשכות של הנגיף כאשר הגוף ממשיך לנקות אותו. מחברי המחקר מציעים כי תסמין העייפות לאחר זיהום נגיפי נובע מהשפעת המצב הדלקתי על המוח. .

תוך כמה זמן זה עובר?

זמן ההחלמה של אנשים עם תסמונת פוסט-נגיפית משתנה מאדם לאדם ואינו אחיד, ולכן קיים קושי אמיתי לנבא את פרק הזמן שיחלוף עד לשיפור בתסמינים.

איך בכל זאת אפשר להקל על הגוף במצב הזה ולסייע להחלמה?

ישנן מספר דרכים על מנת לשפר תסמינים של תסמונת פוסט- נגיפית. בין היתר שינה טובה, של לפחות 7 שעות בלילה ואם מתאפשר לישון תנומה קצרה במהלך היום. מבחינת תזונה חשוב להקפיד על שתיה מרובה, אכילת מזונות המכילים נוגדי חמצון כמו פירות וירקות והימנעות ממזון מטוגן. פעילות גופנית קלה ולא מאומצת, היא כלי עזר חשוב ובריא לשיפור התסמינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully