וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ השווה בין קורונה לשפעת. זו הסיבה שהוא טועה (שוב)

את הטיעון ש"קורונה היא סתם שפעת" כבר שמענו לא פעם, אבל כשזה מגיע מנשיא ארה"ב יש חשש אמיתי שמישהו יקנה את זה. אז אספנו את כל ההבדלים בין המחלות

בווידאו: טראמפ שוחרר מבית החולים וחזר לבית הלבן/צילום: רויטרס

בשלב הזה של המגיפה אנחנו רוצים להאמין שאף אחד לא מתייחס ברצינות לאמירות של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לגבי נגיף הקורונה. אבל למקרה שמישהן מאמין לפייק ניוז שלו - באנו לעשות קצת סדר.

לאחר שהתייחס לקורונה במשך חודשים בביטול, קידם טיפולים לא מבוססים, סירב לעטות מסיכות וקיים מפגשים צפופים בחללים סגורים, הנשיא האמריקני בן ה-74 נדבק בנגיף. רופאיו טיפלו בו במהירות בטיפול ניסיוני ולא מאושר, ומצבו (כך אומרים) השתפר במהירות. למרבה הצער, זה לא גרם לו לשנות גישה. יממה לאחר שחררו, הוא פרסם פוסט בו השווה בין קורונה לשפעת והמעיט מחומרת המגיפה.

"עונת השפעת מתקרבת!", הכריז טראמפ, "אנשים רבים מדי שנה, לעיתים מעל 100 אלף, מתים מהשפעת, למרות החיסון. האם אנחנו הולכים לסגור את המדינה שלנו? לא, למדנו לחיות עם זה, בדיוק כמו שאנחנו לומדים לחיות עם COVID-19, שברוב האוכלוסיות הרבה פחות קטלני!!!". הפוסט הזה נחסם בפייסבוק וגם הוסתר בטוויטר בגין הפרת כללי הפלטפורמה לגבי "הפצת מידע מטעה ומזיק שקשור ל-COVID-19". אבל, כצפוי, הנזק כבר נעשה.

טראמפ הוא לא האדם הראשון שמשווה בין COVID-19 לשפעת (היי פרופ' לס), אבל בהתחשב במעמדו - המסר המוטעה שלו עלול להשפיע על הרבה אנשים ולגרום להם להקל ראש בנגיף הקורונה ובמגבלות הנדרשות למיגורו. כדי לנסות למנוע את זה, אספנו את ההבדלים העיקריים בין קורונה לשפעת שאתם חייבים להכיר.

שפעת VS. קורונה - התסמינים

גם COVID-19 וגם שפעת הן מחלות זיהומיות נשימתיות שיכולות להופיע בדרגות חומרה שונות ובמגוון תסמינים שונים - מאנשים ללא תסמינים ועד מחלה נשימתית קשה שדורשת הנשמה פולשנית ועלולה להוביל לתמותה. במקרה של COVID-19 קל, התסמינים אכן עשויים להיות דמויי שפעת, וזה עשוי לבלבל, אך יש כמה הבדלים בין תסמיני המחלות השונות. חום, שיעול, קוצר נשימה, עייפות, כאבי ראש וכאבי שרירים משותפים לשתי המחלות, אך אובדן הטעם או הריח תוארו ב-COVID-19 אך לא בשפעת.

אלה תסמיני השפעת לפי המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (ה-CDC):

  • חום או צמרמורות
  • שיעול
  • כאב גרון
  • נזלת או אף סתום
  • כאבי שרירים או גוף
  • כאבי ראש
  • עייפות
  • הקאות ושלשולים (לעיתים, ובעיקר אצל ילדים)

אלה תסמיני הקורונה לפי המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (ה-CDC):

  • חום או צמרמורות
  • שיעול
  • קוצר נשימה או קשיי נשימה
  • עייפות
  • כאבי שרירים או גוף
  • כאב ראש
  • אובדן חוש טעם או ריח
  • כאב גרון
  • גודש באף או נזלת
  • בחילה או הקאות
  • שלשול

שפעת VS. קורונה - חומרת המחלה

שפעת, בדומה לקורונה, היא מחלה שעלולה להיות קשה ועם השלכות קטלניות (נסו להיזכר בפאניקה שהייתה פה בעונת השפעת הקודמת, שנראית רחוקה כל כך). ובכל זאת, COVID-19 הרבה יותר קטלני משפעת.

טיפול בחולה קורונה בבית חולים בלוס אנג'לס קליפורניה, 29 במרץ 2020. AP
הרבה יותר אנשים מתים מקורונה. טיפול בחולה קורונה בבית חולים בלוס אנג'לס/AP

שיעור התמותה מקורונה גבוה בהרבה משיעור התמותה משפעת, אין חסינות לאוכלוסייה כנגד COVID-19, אין חיסון קורונה כמו שיש נגד שפעת, ואין תרופות שהוכחו כיעילות לחולי קורונה כמו שיש לחולי שפעת. ובשונה מהדברים של טראמפ, כאן מדובר בטיעון מוכח. על פי נתוני ה-CDC, במהלך עונת השפעת 2019-2020 מתו בארה"ב עד 62,000 איש מהמחלה. מנגד, מאז מרץ השנה, למעלה מ-210,000 בני אדם מתו מ-COVID-19 בארה"ב.

בנוסף, שפעת אינה גורמת לתסמינים ארוכי טווח ולנזק לאיברים כמו נגיף הקורונה. כתבנו כאן רק השבוע ש-9 מכל 10 חולים ב-Covid-19 יחוו לפחות תופעת לוואי ארוכת טווח אחת, מצב שלעתים מתייחסים אליו בכינוי "קוביד מתמשך" או "קוביד ארוך". שליש ממחלימי הקורונה אף חוו שינוי במצבם הנפשי והנוירולוגי. כל אלה לא קורים לאחר שחולים בשפעת.

שפעת VS. קורונה - אופן ההדבקה

עוד הבדל בין המחלות הוא המרחק בין מועד ההדבקה להופעת התסמינים. ב-COVID-19, לוקח יותר זמן לפתח תסמינים (5-7 ימים בממוצע) מאשר בשפעת (1-4 ימים מההדבקה). בשתי המחלות אדם עשוי להתחיל להפיץ את הנגיף לפחות יום ולעיתים יותר לפני הופעת התסמינים הקליניים, אך משך ההדבקה של חולי קורונה ארוך יותר משל שפעת.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עוטה מסכה בסיור באוהיו. 6 באוגוסט 2020. AP
דרכי ההדבקה דווקא כן דומות, ובשני המקרים - מסיכה עוזרת. טראמפ עם מסיכה/AP

גם COVID-19 וגם שפעת יכולים להתפשט מאדם לאדם, בעיקר בין אנשים הנמצאים קרוב זה לזה. שני המזהמים מתפשטים בעיקר על ידי טיפות המיוצרות כאשר אנשים חולים משתעלים, מתעטשים או אפילו מדברים. טיפות אלה יכולות לנחות בפה או באף של אנשים סביבם אול אפילו להישאף ישירות לדרכי הנשימה.

עם זאת, למרות דרכי ההתפשטות הדומות, COVID-19 מדבק יותר בקרב אוכלוסיות וקבוצות גיל מסוימות מאשר שפעת, בשל מאפייני הנגיף עצמו ובשל העובדה שרוב האוכלוסייה בעולם אינה מחוסנת כנגדו.

שפעת VS. קורונה - אוכלוסיות בסיכון

קבוצות הסיכון עבור שני הנגיפים - שפעת וקורונה - די חופפות. כך שמי שנמצאים בסיכון גבוה לתחלואה קשה באחד מהם, נמצאים בסיכון גבוה לשניהם. באופן כללי, ישנן ארבע קבוצות סיכון לשתי המחלות: אנשים בגיל 70 ומעלה, ללא קשר למצב רפואי; אנשים בני פחות מ-70 עם מחלות רקע כרוניות; נשים בהריון; אנשים עם מחלות קשות או מצבים רפואיים מורכבים ללא קשר לגיל.

בהקשר זה חשוב לציין כי המקרה היחיד שבו קורונה היא קצת כמו שפעת היא אצל ילדים, שלא מהווים קבוצת סיכון בשתי המחלות. לפי מחקר אמריקני חדש, אין "הבדל מובהק סטטיסטית" בשיעורי האשפוז או הטיפול בין ילדים שחלו ב-COVID-19 וכאלה שחלו בשפעת. למעשה, ההבדלים הקליניים העיקריים שמצאו בין חולים בשתי המחלות היו סימפטומטיים. ילדים עם נגיף קורונה היו בסיכון גבוה יותר לסבול מחום גבוה, בעיות בעיכול, קלקולי קיבה וכאבים בגוף, בהשוואה לאלה עם שפעת. כמו כן, הסיכויים שילדים יחלו במחלה קשה מכל אחת מהמחלות היו דומים.

גם בשפעת אסור לזלזל

אף שהקורונה חמורה יותר, שפעת היא לא מחלה קלה, ומדי שנה אנשים מאבדים את חייהם בגללה. אנחנו קוראים כאן כל שנה מחדש להתחסן נגד שפעת, אולם השנה זה חשוב במיוחד. עלינו לעשות את כל מה שאנחנו יכולים כדי להקטין את הסיכון של תחלואה בו זמנית בשני הנגיפים, שההשלכות שלה עלולות להיות חמורות ואף קטלניות.

נתונים שנאספו על ידי המשרד לבריאות הציבור באנגליה מכ-20 אלף חולים שאושפזו בבתי החולים במדינה עם Covid-19 בין החודשים ינואר ואפריל 2020, עולה שלאלה שחלו במקביל גם בשפעת היה סיכון גדול פי שניים למות, מאשר לחולים שחלו רק בקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully