וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הקורונה היא באמת "סתם שפעת"? אולי רק במקרה הזה

מחקר מארה"ב השווה בין אשפוזים של ילדים חולי קורונה וחולי שפעת, והמסקנות שלהם אולי לא יעברו חלק בגרון של חלק מהאפידימיולוגים. ובכל זאת הם בעלי חשיבות גדולה לקראת עונת השפעת

בווידאו: טראמפ על ילדים שחלו בנגיף הקורונה/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

המחקרים על קורונה בילדים אומנם מצביעים על מגמה די דומה, בה ילדים חולים פחות ממבוגרים, אבל הם אינם חד משמעיים תמיד. על פי מחקר חדש, סביר להניח שהדבקה בנגיף הקורונה בקרב ילדים לא תהיה גרועה בהרבה משפעת. ובכל זאת, מחברי המחקר טוענים כי יש להתייחס ברצינות רבה לשתי המחלות, במיוחד בחורף מכיוון שמדינות ברחבי העולם עשויות להיפגע קשה משתיהן.

לפחות 476 אלף ילדים בארה"ב חלו בנגיף הקורונה, על פי האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים ודוח איגוד בתי החולים לילדים שפורסם בשבוע שעבר. בישראל נתוני ההדבקה מראים כי בגילאי 9-0​ נדבקו עד כה בקורונה 13,120 ילדים, שמהווים קצת למעלה מ-10 אחוזים מהנדבקים.

ולמרות שהנגיף החדש מדאיג ומאיים, הדוח של בית החולים הלאומי לילדים מצא כי אין "הבדל מובהק סטטיסטית" בשיעורי האשפוז או הטיפול בין ילדים שחלו ב-COVID-19 וכאלה שחלו בשפעת.

למעשה, ההבדלים הקליניים העיקריים שמצאו בין חולים בשתי המחלות היו סימפטומטיים. ילדים עם נגיף קורונה היו בסיכון גבוה יותר לסבול מחום גבוה, בעיות בעיכול, קלקולי קיבה וכאבים בגוף, בהשוואה לאלה עם שפעת. כמו כן, הסיכויים שילדים יחלו במחלה קשה מכל אחת מהמחלות היו דומים.

כאמור בתחילת המגיפה, הועלו ספקולציות שהופצו בקהילות מדעיות, ואז בקהילות רחבות יותר, כי ילדים יכולים להיות חסינים במקצת למחלה, אבל מאז חלו שינויים. לעומת זאת שפעת היא מחלה מאוד נפוצה שמסוכנת במיוחד לילדים ולקשישים.

בדיקת קורונה של תינוק, מרץ 2020. גיא פרייבס, GettyImages
בדיקת קורונה של תינוק/GettyImages, גיא פרייבס

במחקר של בית החולים הלאומי לילדים שפורסם בכתב העת JAMA Network Open אובחנו יותר ילדים עם שפעת מאשר עם COVID-19. המחקר כלל 315 ילדים חיוביים לקורונה שגילם החציוני עמד על 8.4 ולמעלה מ-1,400 חולי שפעת שגילם החציוני 3.9. חולים אסימפטומטיים שהיו חיוביים ל-COVID-19 במהלך הקבלה או לפני הסינון בבית החולים לא נכללו במחקר.

17 אחוזים מהילדים הסובלים מווירוס הקורונה נאלצו להתאשפז, כמו גם 21 אחוזים מהסובלים משפעת. שיעורי הקבלה ליחידה לטיפול נמרץ היו דומים - ששה אחוזים מחולי COVID-19 בילדים ושבעה אחוזים מחולי שפעת נאלצו לעבור למחלקות לטיפול קריטי. בנוסף, ילדים שחלו בקורונה היו בסיכון גבוה יותר לחלות בצורה קשה ולהזדקק למכונות הנשמה. 1.9 אחוזים מהילדים הסובלים משפעת נאלצו להתחבר למכונת הנשמה, וכמעט כפול - 3.2 אחוזים - מהילדים שחלו מקורונה חוברו למכונות הנשמה.

28 אחוזים מהילדים המאושפזים עם COVID-19 סבלו יותר משלשולים והקאות בהשוואה לילדים שאושפזו עם שפעת. המחקר, שפורסם בשבוע שעבר ב-JAMA Network Open, מצא כי כאבי ראש, כאבי גוף וכאבים בחזה היו שכיחים פי שלושה בקרב ילדים הסובלים מקורונה.

נגיף שפעת תחת המיקרוסקופ. ShutterStock
די דומים סך הכל. נגיף שפעת/ShutterStock

אף על פי שהתסמינים והתקדמותם של שני הזיהומים היו דומים באופן מוחלט, כותבי המחקר קיוו כי ההבדלים הדקים שזיהו עשויים לעזור לרופאים ואחיות לזהות במהירות ובצורה נכונה יותר מבין נגיפי הנשימה, רגע לפני הסתיו, בו בתי החולים יראו עליה בתפוסת החולים משפעת ומקורונה.

"לא ראיתי את זה מגיע כשחשבתי לעשות את המחקר", אמרה ד"ר שיאו יאן סונג, מנהלת תחום בקרת זיהומים ואפידמיולוגיה ומומחית לרפואת ילדים בבית הספר לרפואה ומדעי הבריאות באוניברסיטת ג'ורג 'וושינגטון. "נדרשו כמה סיבובי חשיבה ומעבר על הנתונים כדי לשכנע את עצמי שזו המסקנה". לדבריה, הצעד הבא של החוקרים יהיה "להעריך את ההשפעה הכמותית של סגירת בתי ספר כדי שנוכל לקבוע באיזו נקודה העלות של סגירת בתי ספר ושהייה בבית גוברת על התועלת שבצמצום הדבקת COVID-19 והעומס על מערכת הבריאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully