וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם ילדים ללא תסמינים יכולים למות מתסמונת הקורונה הזאת

כבר דיווחנו כאן על התסמונת הדלקתית הרב-מערכתית שתקפה כמה מאות ילדים ברחבי העולם וקשורה בנגיף הקורונה, אך יש ממצאים חדשים ומדאיגים אודותיה שהורים ברחבי העולם צריכים להכיר

בווידאו: הודו במקום השני בעולם במניין הנדבקים בקורונה/צילום: רויטרס

לאחר הידבקות בנגיף הקורונה הגוף האנושי זקוק לזמן כדי לנוח ולהתאושש, להחזיר כוחות ולשקם את הבריאות שנפגעה. אך למרבה הצער, זה לא התרחיש שמצפה לחלק מהילדים שנדבקים בנגיף. תסמונת דלקתית חדשה (שכבר דיווחנו עליה בעבר כאן) שמכונה תסמונת דלקתית רב-מערכתית בילדים (או בקיצור MIS-C) כבר פגעה במאות ילדים ברחבי העולם מאז שזוהתה לראשונה לפני כמה חודשים.

מומחים מאמינים שהתסמונת קשורה באופן כלשהו למחלת הקורונה, והיא יכולה לתקוף גם ילדים שחלו ב-Covid-19 בצורה מאוד קלה. לכן, מזהירים כעת, מקרה קל של קורונה או אפילו הידבקות ללא תסמינים כלל אינה ערובה לכך שהתסמונת תפסח על הילד שלכם, הוא עדיין עלול לפתח אותה והיא אף יכולה להיות קטלנית.

"ילדים לא חייבים להציג תסמינים קלאסיים של זיהום בדרכי הנשימה העליונות שאופייני ל-Covid-19 כדי לפתח את התסמונת הזאת, וזה מפחיד", אומר ד"ר אלברו מוריירה, נאואונטולוג מהמרכז למדעי הבריאות באוניברסיטת טקסס בסן אנטוניו. "יש ילדים שאין להם תסמינים כלל, אף אחד אפילו לא ידע שהם חולים בקורונה, ואחרי כמה שבועות הם פיתחו את המצב הדלקתי המוקצן הזה בגוף", אמר.

פעוט מאושפז בטיפול נמרץ ומונשם. ShutterStock
התסמונת גורמת לדלקתיות חמורה במערכות רבות בגוף, בהן: המוח, הלב, הריאות ומערכת העיכול. פעוט מאושפז בטיפול נמרץ/ShutterStock

מוריירה ועמיתיו ביצעו סקירה רחבה של מחקרים שעוסקים בתסמונת MIS-C, כולם חדשים ופורסמו בשנה האחרונה, הם ניתחו 40 מחקרים שונים שכללו 662 מקרים של ילדים שחלו בתסמונת. היא מתאפיינת בדלקתיות חמורה בחלקים שונים של הגוף, בהם הלב, הראיות, הכליות, המוח, העור, העיניים ועוד. התסמינים של התסמונת מזכירים שני מצבים רפואיים אחרים - מחלת קווסאקי ותסמונת ההלם הרעלי, אולם היא נבדלת מהם בכך שרמת הדלקת וההתפשטות שלה ברחבי הגוף חמורות יותר, לדברי מוריירה.

תסמונת מרובת פרצופים

"היא עלולה להיות קטלנית משום שהיא תוקפת מערכות רבות בגוף. בין אם זה הלב והריאות, מערכת העיכול או המערכת הנוירולוגית - יש לה כל כך הרבה פרצופים, שבהתחלה לרופאים היה קשה להבין אותה", מספר מוריירה.

אבל כעת, כמה חודשים טובים מאז פרוץ מגיפת הקורונה, אנחנו מתחילים לקבל תמונה קצת יותר ברורה לגבי תסמונת MIS-C, גם אם נותרו עוד הרבה נעלמים - בעיקר לגבי ההשלכות ארוכות הטווח ותהליך ההתאוששות ממנה.

ילד עם מסיכה. ShutterStock
יש ילדים שאף אחד אפילו לא ידע שהיתה להם קורונה, ואז פיתחו את התסמונת. ילד עם מסיכה/ShutterStock

מבין 662 המקרים שנכללו בסקירה העדכנית, 71 אחוזים מהילדים אושפזו במחלקה לטיפול נמרץ ומשך האשפוז הממוצע עמד על 8 ימים. כל המקרים כללו תסמין של חום ולרובם גם היו כאבי בטן ושלשולים (73.7 אחוזים) וכן, הקאות (68.3 אחוזים). פריחה על העור ודלקת בלחמית העין היו גם הם תסמינים נפוצים יחסית.

11 מהילדים שנכללו במחקר מתו כתוצאה מהתסמונת. אף שזהו שיעור תמותה יחסית נמוך בפני עצמו (1.7 אחוזים מכלל הילדים שנכללו במחקר), הוא גבוה משמעותית משיעור תמותת הילדים מקורונה, שעומד על 0.09 אחוזים בלבד.

"עבור הורה שהיה לו ילד בריא - זו קטסטרופה"

גם במקרים שבהם הילדים התאוששו מהתסמונת, ישנם חששות כבדים לגבי ההשלכות המתמשכות שהיא הותירה בלבם. 90 אחוזים מהילדים שהשתתפו במחקר עברו בדיקות אק"ג, וביותר ממחציתן (54 אחוזים) נמצאו חריגות בתפקוד הלב. בין השאר זוהו שם בעיות כמו הרחבה של כלי דם בלב, ירידה בתפוקת הדם המחומצן שיוצא מהלב. בעשרה אחוזים מהנבדקים נמצאה מפרצת באחד מכלי הדם הלבביים, דבר שמגדיל את הסיכון שלהם לסבול מבעיות קרדיולוגיות בעתיד.

"הילדים האלה יצטרכו להיות בהשגחה רפואית רצינית ובדיקות מעקב שיכללו בדיקות אולטרסאונד חוזרות ונשנות כדי לראות אם הנזק הזה מתקן את עצמו לבד או שזה משהו שהם יצטרכו לחיות איתו כל חייהם", אמר ד"ר מוריירה. "עבור הורה שהיה לו ילד בריא לפני כן, ואז הוא פתאום נופל לסטטיסטיקה של האחוז הבודד או שבריר האחוז של הילדים שמפתחים את התסמונת הזאת - זו קטסטרופה".

אינפוזיה על רק ילד חולה על הידיים של אמו. ShutterStock
עדיין לא ברור אם הנזקים שנגרמים ללב של הילדים שחלו יתקנו את עצמם או ילוו אותם לכל החיים. הורה מחבק ילד חולה/ShutterStock

התמונה שעולה מהסקירה הזאת מדאיגה מאוד: מחלה, שקשורה ב-Covid-19 אבל שעבור ילדים רבים היא חמורה, קשה ומסוכנת הרבה יותר מהנגיף. במקרים, הנדירים אמנם, שבהם יש חשש להתפתחות של התסמונת, טיפול רפואי מהיר הוא הכרחי ויכול להיות מציל חיים.

"ילדים לרוב יתחילו לחוות תסמינים של תסמונת MIS-C 3-4 שבועות אחרי ההידבקות בקורונה ועבור רבים מהם ההתדרדרות תהיה מהירה ותגיע להלם וכשל לבבי ונשימתי" כתבו ד"ר מוריירה ועמיתיו החוקרים. "על המשפחות לפנות לטיפול רפואי מיד, משום שרוב הילדים מתדרדרים מהר למצב שמחייב ניהול של הטיפול בהם במחלקה לטיפול נמרץ. לרוב, הילדים ישרדו את המצב ההיפר-דלקתי הזה בעזרת טיפולי IVIG (טיפולי נוגדנים), סטרואידים והשגחה של צוות רפואי רב-תחומי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully