וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם צריך להשאיר את הילדים בבית בגלל התסמונת החדשה?

18.5.2020 / 7:09

נתחיל בשורה התחתונה - לא. התסמונת שתוקפת ילדים שחלו בקורונה אמנם מדאיגה מאוד, אבל לא נרשמו מקרים כאלה בישראל, וגם אם יהיו מקרים כאלה - יש לכך טיפול. שיחה מרגיעה עם רופא ילדים מומחה

צילום: רוני כנפו ויותם רונן, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בסרטון: מערכת החינוך בישראל חוזרת סוף סוף לפעילות

בשבועות האחרונים דיווחנו כאן על מספר מקרים של ילדים שחלו בקורונה ופיתחו לאחר מכן תסמונת נדירה ומדאיגה. בשבוע שעבר, מספר המקרים הללו עלה משמעותית לאחר שבניו יורק דיווחו על עשרות ילדים שחלו בתסמונת, ולכן החלטנו לבדוק עד כמה המחלה הזו מסוכנת, ממה היא נגרמת ועד כמה הורים בישראל צריכים להיות מודאגים מהתופעה.

לפי הדיווחים מהעולם, מספר ילדים שחלו בקורונה פיתחו תסמונת דלקתית קשה. הילדים שלקו בתסמונת היו בגילאים שונים וחלו בצורה קשה עם תסמינים שכוללים חום גבוה, לחץ דם נמוך, פריחה וקשיי נשימה. לחלקם היו גם תסמינים של מערכת העיכול - כאבי בטן, הקאות או שלשולים וגם מעורבות מסוימת של הלב ותוצאות חריגות בבדיקות דם. מדובר בסימנים שנהוג לראות כאשר הגוף מותקף בכמה חזיתות בו זמנית וכורע תחת הנטל של לחימה בזיהום כלשהו. התסמינים הללו בדרך כלל מופיעים במקרים של תסמונת הלם רעלי או מחלת קוואסקי (מחלת כלי דם).

עוד בוואלה!

ילדים חולים בקורונה אחרת ממבוגרים. זה המידע שיש לנו כעת

לכתבה המלאה
פעוט מאושפז בטיפול נמרץ ומונשם. ShutterStock
הגוף נלחם בנגיף, ולעיתים יש לזה השלכות. פעוט מאושפז בטיפול נמרץ./ShutterStock

פרופ' אפי בילבסקי, רופא בכיר במחלקת ילדים ומומחה למחלות זיהומיות במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת הכללית, מסביר כי עדיין אי אפשר לדעת מהי השכיחות האמיתית של התסמונת, ששמה הרשמי נכון להיום הוא Pediatric inflammatory multisystem syndrome temporally associated with covid-19 או בקיצור PIMS-TS. גם בניו יורק, הוא מסביר, שם ידוע על מספר מקרים רב יחסית, אנחנו לא יודעים מתוך כמה ילדים שנדבקו בקורונה (שכן רבים כלל לא נבדקים) התפתחה התסמונת. לכן, אין באמת דרך לדעת האם מדובר בתסמונת נדירה או שכיחה.

יש לציין כי תסמונות שונות המופיעות אצל ילדים לאחר מחלה וויראלית הן תופעה נפוצה למדי. כך לדוגמה, בהרבה מקרים ילדים סובלים מדלקת בשריר הלב (מיוקרדיטיס) לאחר שהם חולים במחלה זיהומית. "במקרה של התסמונת החדשה, הגוף נלחם עם איזשהו נגיף וכנראה יוצר נוגדנים נגדו, והדבר הזה מתחיל תגובה דלקתית שבסופו של דבר מייצרת תסמונת, שאצל הילדים הקטנים היא כמו קוואסקי - דלקת בכלי הדם שהסיבה שלה היא זיהומים ויראליים, ואצל מתבגרים זה עושה תסמונת שמתבטאת יותר בירידת לחץ דם ודלקת, בדומה לסערת הציטוקינים המופיעה אצל מבוגרים חולי קורונה", מסביר פרופ' בילבסקי.

לדברי פרופ' בילבסקי, "למרות שמדובר בתסמונת 'חדשה', וחדש זה תמיד מפחיד יותר, אנחנו מכירים היטב את שתי התסמונות שעליהן התסמונת החדשה נשענת, ולשתיהן יש טיפול". הוא הוסיף כי הרבה מהילדים שחלו בתסמונת אושפזו ביחידות לטיפול נמרץ ונזקקו לטיפול אנטי דלקתי אינטנסיבי, לרבות נוגדנים וסטרואידים, אולם רוב הילדים השתפרו מאוד אחרי טיפולים אלה.

האם זו סיבה להשאיר את הילדים בבית?

לדברי פרופ' בילבסקי אין דיווח רשמי על אף ילד מתחת לגיל 18 בארץ שאושפז עם תסמינים כאלה. שני ילדים מצפון הארץ אמנם סבלו ממיוקרדיטיס, אבל, כאמור, זו לא התסמונת החדשה, שאמנם גם פוגעת בלב, אבל במנגנון שונה.

מדחום עם טמפרטורה מעל 38 מעלות. ShutterStock
אם הילד סובל מחום גבוה במשך 3 ימים - גשו לרופא. מדחום/ShutterStock

בנוסף, הוא מסביר כי יש תסמונות ומחלות ששכיחות יותר במדינות או אוכלוסיות שונות. תסמונת קאווסקי, לדוגמה, שכיחה יותר אצל אסייתיים, ולכן ייתכן ויש אוכלוסיות שונות שבהן תהיה שכיחות שונה של התסמונת החדשה. "הרושם הוא שיש יותר מקרים באנגליה ובניו יורק, מאשר במקומות אחרים. אם כך, אני מקווה שגם בזה ילדי ישראל יישארו באזור הפחות חולה", הוסיף.

אז האם התסמונת החדשה היא סיבה להישאר בבית ולהיכנס לסגר מחודש? לדברי פרופ' בילבסקי "בוודאי שלא". זו גם לא סיבה לא לשלוח הילדים לבית הספר ולגן כאשר יש מקרים בודדים חדשים כל יום של הדבקה בקורונה בישראל. "האם זו סיבה לגשת עם ילד שיש לו חום גבוה במשך שלושה ימים לרופא? בהחלט כן, אם כי אני מקווה שהורים עשו את זה גם לפני עידן הקורונה", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully