וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר גדול מאשר: מרבית הילדים לא סובלים מתסמיני קורונה קשים

נגיף הקורונה מרים את ראשו ברחבי העולם, אבל החדשות הטובות הן שילדים הם לא בין הקורבנות הישירים שלו. מחקר אירופי חדש מאשש את הממצאים שילדים חולים פחות ממבוגרים, זאת למרות השינוי הדמוגרפי שאנחנו חווים בגל השני

צילום: רויטרס

מצב הקורונה בארץ ובעולם ממשיך להחמיר, אבל לפחות יש קצת חדשות טובות. מחקר אירופי גדול מאשר כי מילדים נחסכות לרוב ההשפעות הגרועות ביותר של מחלת ה-COVID-19.

המחקר, שפורסם ב-25 ביוני ב- Lancet Child & Adolescent Health, טוען כי פחות מאחוז אחד מהילדים שיחלו ב-COVID-19 בצורה קשה ימותו, והרוב המכריע לא יזדקקו כלל לטיפול נמרץ. לעומת זאת, בכמה מהמדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר, אומדן שיעורי התמותה של מבוגרים (גם אם משתמשים בנתונים ראשוניים) גבוה מ-10 אחוזים.

המחקר החדש ניתח נתוני מקרים של כמעט 600 ילדים חולי COVID-19 מ-21 מדינות אירופיות שונות. הילדים נעו מגיל שלושה ימים עד גיל 18, והבנים היוו קצת יותר ממחצית מהקבוצה. ל-75 אחוזים מהילדים לא היו מחלות רקע.

החוקרים מצאו כי יותר ממחצית הילדים אושפזו בבית חולים, אולם רק 8 אחוזים נדרשו לטיפול נמרץ. ארבעה ילדים חולים מתו ממחלתם. זה מסתכם בשיעור תמותה של 0.69 אחוזים. בקרב אוכלוסיות שלמות, ככל הנראה השיעור בפועל נמוך בהרבה, כך כותבים החוקרים, מכיוון שילדים רבים שנדבקו ב- COVID-19 הם בעלי מקרים כה קלים או א-סימפטומטיים, שהם לא נזקקים לטיפול רפואי מלכתחילה, על אחת כמה וכמה שצריך לאשפז אותם בבית חולים. לדוגמא, 16 אחוזים מהילדים במחקר מעולם לא הראו תסמינים של COVID-19 ורבים מהם נבדקו רק מכיוון שנחשפו לאדם נגוע.

רופא בבית החולים לילדים שחלו בקורונה בווהאן, סין. 10 מרץ 2020. רויטרס
רופא בבית החולים לילדים שחלו בקורונה בווהאן, סין/רויטרס

החוקרים מצאו כי תינוקות מתחת לגיל חודש היו בעלי סיכוי גבוה יותר מילדים גדולים יותר להגיע לטיפול נמרץ - אך באופן מעניין, ארבעת הילדים החולים במחקר שמתו היו מעל גיל 10. שניים מהילדים שמתו סבלו ממצבים רפואיים שהיו קיימים לפני כן - גורם סיכון ידוע למחלה קשה יותר. בדומה למבוגרים, סביר להניח כי בנים מגיעים לטיפול נמרץ יותר מבנות.

נראה כי "זיהום משותף" בנגיף אחר - כמו שפעת או זן אחר של נגיף קורונה - מגביר את חומרת מחלת הילד, שלדברי החוקרים "למצב זה עלולות להיות השלכות על תקופת החורף 2020-21, כאשר שכיחותן של מחלות נגיפיות אחרות וזיהומים בדרכי הנשימה עלולים להתגבר".

נתוני המחקר נאספו מה-1 באפריל ל-24 באפריל, לפני ששורה של דיווחים הציעה קשר אפשרי בין COVID-19 לבין מצב דלקתי בילדים הדומה למחלת קוואסאקי. מצב זה, שיכול להוביל להלם ולנזק קטלני בלב, נותר נדיר מאוד, והחוקרים עדיין מנסים לקבוע בדיוק כיצד, אם בכלל, הוא קשור לנגיף הקורונה.

המחקר החדש מגיע כאשר הגיל החציוני של חולי COVID-19 נמצא במגמת ירידה בארה"ב. נראה כי השינוי בדמוגרפיה מונע בעיקר על ידי מבוגרים צעירים יותר - לא ילדים - שנדבקים במספרים גדולים יותר וכן פרוטוקולי בדיקה טובים יותר. מחקרים בארה"ב ומחוצה לה עדיין מצביעים על סיכוי נמוך בהרבה של ילדים מהמבוגרים לפתח מקרים חמורים של נגיף קורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully