וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההשפעה המפחידה של מגיפת הקורונה על הדור הבא

חוקרים בחנו נתונים של יותר ממיליון נשים וילדים וגילו כי מתח כרוני במהלך ההיריון נקשר באופן משמעותי למשקל לידה נמוך יותר, הגורם לבעיות בריאותיות ארוכות טווח. מה זה אומר על הדור הבא שלנו?

בווידאו: פרופ' איתמר גרוטו בדיון על פי פתיחת שנת הלימודים בוועדת החינוך/צילום: ערוץ כנסת

אנחנו כבר יודעים שתקופת הקורונה משפיעה על הילדים שלנו. היא משפיעה עליהם רגשית, חברתית, הופכת אותם לשמנים יותר ולפעילים פחות, ומי יודע מה יקרה להשכלה ולחינוך שלהם אם הם ייאלצו להישאר עוד בבית. כעת מחקר חדש מגלה שלא רק אנחנו והילדים שלנו משלמים מחיר על התקופה הזו, אלא גם הדור הבא של תינוקות, אלה שטרם נולדו.

חוקרים בריטים גילו שהמתח הכרוני שנגרם על ידי מגיפת הקורונה יביא לדור של תינוקות שייוולדו קטנים יותר. החוקרים ניתחו שמונה מחקרים שכללו יותר מ-8,200 נשים הרות ומעל מיליון ילדים. הם מצאו שהסטרס במהלך ההיריון היה קשור באופן משמעותי למשקל לידה נמוך יותר - המוגדר כמשקל של פחות מ-2.5 ק"ג, עבור תינוק שנולד בזמן (בשבוע 38-40).

"המסר הבסיסי מסקירה זו הוא שלחץ אימהי מוריד את משקל הלידה", אמרו החוקרים. משקל לידה נמוך עלול לגרום לבעיות ארוכות טווח, והוא נקשר במחקרי עבר לביצועים לא טובים בבית הספר, לעודף משקל בבגרות ואפילו למוות מוקדם יותר.

מה קרה במשברים עולמיים קודמים?

היריון הוא דבר מעורר לחץ בפני עצמו, וכשהוא מתרחש כשבחוץ משתוללת מגיפה שמשבשת את החיים שלנו כולנו - הוא מלחיץ אפילו יותר. הדאגה הבריאותית, דאגות הפרנסה, חוסר בביטחון תעסוקתי והקשיים המשפחתיים שמתעוררים בעקבות כל אלו, עלולות להוביל ללחץ כרוני. זו לא הפעם הראשונה שבה משבר בקנה מידה גדול משפיעה על משקלי הלידה של תינוקות. כך לדוגמא, לאחר המשבר הפיננסי בספרד ב-2008, אותו צוות חוקרים גילה הסיכוי של תינוקות להיוולד במשקל לידה נמוך עלה בשני אחוזים.

עוד בוואלה!

מחקר: "עוברים עלולים להיות רגישים לקורנה כבר בגיל שבועיים"

לכתבה המלאה

פרופ' בארי בוגין, אנתרופולוג ביולוגי מאוניברסיטת לובורו, שהוביל את המחקר החדש, סקר כמה מחקרים קודמים כדי לחזות כיצד Covid-19 עשוי להשפיע על משקל הלידה של הדור הבא. כל מחקר שנבחן היה מחקר ביו-תרבותי - מחקר שבחן כיצד גורמים חברתיים ורגשיים משפיעים על הביולוגיה האנושית.

בתוצאות הסקירה, שפורסמו בכתב העת האמריקני לביולוגיה אנושית, נכתב כי נגיף הקורונה גורם לנשים הרות לנוע בין אושר ושמחה לפחד ודאגה. החוקרים צופים כי 'ייקח שני דורות או יותר' כדי להבין בדיוק כיצד Covid-19 ישפיע על דורות התינוקות הבאים, אבל סבורים כבר עכשיו כי "תהיה עלייה עולמית בלחץ הרגשי האימהי וירידה במשקל הלידה".

אישה בהריון מתקדם הולכת ברחוב עם מסיכה בזמן משבר הקורונה העולמי. ShutterStock
ייקח שני דורות או יותר עד שנבין את עומק ההשפעת של המגיפה. אישה בהיריון/ShutterStock

החוקרים חשפו קשר משמעותי בין חשיפה ללחץ לפני לידה לבין עלייה באחוז התינוקות שנולדים במשקל לידה נמוך. במחקר אחד שפורסם בשנת 2012 נמדד רמות של הורמון הלחץ ברוק אצל 488 אימהות בפיליפינים. תוצאות המחקר הראו כי לאימהות לעתיד עם רמות גבוהות יותר של קורטיזול ברוק בשעות הערב היה סיכוי גבוה יותר ללדת בנים ששוקלים פחות. במחקר זה, בנות לא הושפעו באותה מידה. מחקר אחר בדק תינוקות של 3,360 נשים שנחשפו בדרך כלשהי לפיגועי ה-11 בספטמבר בניו יורק. הם גילו כי "כל סוגי החשיפות הישירות באתר הפיגוע ו-PTSD (פוסט טראומה) נקשרו למשקל לידה נמוך" - גם שנתיים לאחר האירוע.

"הממצאים שלנו נתמכים על ידי מחקרים שדיווחו על ירידה במשקל הלידה בפורטוגל, איסלנד, יפן ויוון במהלך משבר מערכת הבנקאות העולמי ב-2008" כתבו החוקרים.

מהו לחץ כרוני?

המומחים הגדירו לחץ כרוני כחוסר ביטחון הקשור בכסף, דיור או תמיכה חברתית. זה כולל דאגה לאובדן עבודה, אובדן הטבות, אובדן בן זוג או אובדן דיור. כאשר דיברו על מתח בגלל Covid-19, אמרו החוקרים כי "הפחד מהמחלה מתפשט במהירות ובאופן עמוק כמו המחלה עצמה". פחד זה מתבטא במובנים רבים, "מקצוות של פרנויה ואלימות, לשנאת זרים, גבולות סגורים, נפילות כלכליות והתרחקות חברתית".

לחץ כרוני עלול לגרום לשינויים ביולוגיים בגוף, ולשינוי רמות ההורמונים והתנהגות התאים. בנוסף, לחץ אימהי והשפעתו על התינוק עשויים להיות גם כתוצאה מפעולות עקיפות כמו תזונה לקויה, התנהגות ממכרת כמו עישון ועוד. "נשים בהיריון, עובריהן וילדים בכל הגילאים יסבלו אם הן נחשפות למתח רגשי כרוני ורעיל", אמרו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully