וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 תופעות הלוואי הכי גרועות שנשארות אחרי הקורונה

זה כבר ברור שנגיף הקורונה הוא מזמן לא רק נגיף נשימתי, אלא כזה שמשאיר אחריו תופעות לוואי מידיות וארוכות טווח בכל חלקי הגוף. הנה הגרועות שבהן

בווידאו: נתניהו בשערי צדק: "מתקדמים למציאת חיסון במכון הביולוגי בנס ציונה"/צילום: רוני כנפו

אם זה לא נחשב לייסורים מספקים לחוות תסמינים כמו צמרמורת, חום, שיעול, קוצר נשימה ואובדן חוש טעם וריח, אנחנו כבר יודעים כיום שאנשים מסוימים שהחלימו מווירוס הקורונה חווים תסמינים קשים שנשארים איתם שבועות, חודשים ואולי אפילו לכל החיים. הנה הגרועים שבהם:

בעיות בלב

מחקר שנערך ב-69 מדינות, במימון קרן הלב הבריטית (BHF), מצא כי 55 אחוזים מתוך 1,261 מטופלים שנבדקו, עברו שינויים חריגים באופן שאיבת הדם בלב שלהם, כאשר אחד מכל שבעה הראה עדויות לפגיעה קשה בתפקוד הלב. הרוב (901 חולים) מעולם לא אובחנו כסובלים מבעיות לב, מה שהוביל את המדענים למסקנה ש- COVID-19 עלולה להשפיע באופן חמור על הלב.

בקרב קבוצה זו, אצל 46 אחוזים סריקות לב שנערכו לא היו תקינות ו-13 אחוזים חלו במחלה קשה. קצת יותר מחצי (54 אחוזים) מכל הסריקות בוצעו במחלקת טיפול נמרץ וסריקות אחרות בוצעו במחלקות כלליות, במחלקות לב וריאות ובמחקר ופיתוח.

ד"ר סוניה באבו-נראיאן, מנהלת רפואית עמיתה בקרן הלב הבריטית וקורדיולוגית יועצת, אמרה כי: "מחלת COVID-19 קשה עלולה לגרום לנזק ללב ולמחזור הדם. אנו זקוקים בדחיפות להבין טוב יותר מדוע זה קורה כדי שנוכל לספק טיפול הולם - לטווח הקצר והארוך כאחד".

מוניטור שבודק את קצב הלב. ShutterStock
למעלה ממחצית מהחולים עברו שינויים חריגים באופן שאיבת הדם בלב שלהם. מוניטור לב/ShutterStock

נזקים לריאות

מידע שהגיע כבר בחודש מרץ מטיפול בחולי קורונה בהונג קונג מצא כי אנשים שמתאוששים לאחר שנדבקו בנגיף עדיין יכולים להישאר עם יכולת ריאה מוחלשת באופן משמעותי, כאשר חלקם גילו שהם עדיין מתנשפים אחרי הליכה מהירה, למרות שהחלימו.

רשות בתי החולים בהונג קונג העלתה את הממצאים לאחר שבדקה את הגל הראשון של החולים שהשתחררו מבית החולים והתאוששו לחלוטין מ-COVID-19. מתוך 12 אנשים בקבוצה, אצל שניים עד שלושה ראו שינויים במצב הריאות.

"הם מתנשמים אם הם הולכים קצת יותר מהר", אמר אוון טצנג טאק-יין, המנהל הרפואי של המרכז למחלות זיהומיות של הרשות, במסיבת עיתונאים, על פי דיווחי South China Morning Post. "חלק מהמטופלים עלולים לסבול מירידה של 20 עד 30 אחוזים בתפקוד הריאות", לאחר ההחלמה המלאה. עם זאת, טצנג הוסיף כי מטופלים יכולים לבצע תרגילי סיבולת לב-ריאה, כמו שחייה, שמשפרים את יכולת הריאות לאורך זמן.

סריקות ה-CT של חולי קורונה מראים מצב של "זכוכית חלבית" (ground glass), תופעה בה נוזל מצטבר בריאות ונראה ככתמים לבנים. הסריקות שנלקחו מחולה בווירוס הקורונה ובוצעו בנקודות זמן שונות, מראות כי אפקט "הזכוכית החלבית" של החולה התבטאה ככל שהתקדמה מחלתו.

נזק לריאות מנגיף הקורונה. sciencedirect, אתר רשמי
חלק מהחולים החלו להתנשף אחרי הליכה מהירה למרות שהחלימו. אפקט "זכוכית חלבית"/אתר רשמי, sciencedirect

נזקים מוחיים

מגיפת הקורונה עלולה לגרום לגל של נזקים מוחיים בקרב מי שנדבקו בנגיף - כך הזהירו בחודש שעבר חוקרים בריטיים מיוניברסיטי קולג' בלונדון. החוקרים תיארו כיצד מחלת Covid-19 גורמת לסיבוכים נוירולוגיים שכוללים: שבץ, נזק עצבי ודלקת במוח שעלולה להיות קטלנית - גם במקרים שבהם החולים לא לקו בתסמינים נשימתיים קשים המזוהים עם מחלת הקורונה.

המחקר, שפורסם בכתב העת Brain, בחן 43 מטופלים שאושפזו וטופלו בשל מקרים חשודים או מאומתים של Covid-19 בחודשים אפריל-מאי 2020. גילם של המטופלים נע בין 16 ל-85 וחומרת התסמינים שלהם נעה בין קלה לחמורה. בקרב קבוצת המדגם מצאו החוקרים 10 מטופלים עם "פגיעה זמנית בתפקודי המוח" והזיות, 12 מקרים של דלקת במוח, 8 מקרי שבץ ו-8 מקרים של נזק עצבי.

מלבד הנזקים המידיים למוח, מומחים מדווחים על אנשים שחלו באורח קשה ואושפזו עם נגיף הקורונה שנמצאו כסובלים מהפרעת דחק פוסט-טראומטית. חברי קבוצת העבודה Covid Trauma Response, שהובילה אוניברסיטת קולג' בלונדון, אמרו כי חולים שהיו בטיפול נמרץ היו בסיכון הגבוה ביותר לחוות פוסט טראומה (PTSD). המומחים אמרו כי יש צורך לערוך בדיקות סדירות ומעקב אחר מחלימים אלה לפחות שנה לאחר ההחלמה.

סריקות מוח של חולי ומחלימי קורונה שסבלו מנזקים נוירולוגיים - מתוך מחקר של יוניברסיטי קולג' בבריטניה. UCL יוניברסיטי קולג' לונדון, אתר רשמי
המחלה עלולה לייצר סיבוכים נויירולוגים. סריקות מוח/אתר רשמי, UCL יוניברסיטי קולג' לונדון

כאבים ועייפות

חולים שהחלימו מקורונה דיווחו גם על כאבי שרירים וגוף. סקר שנערך באוניברסיטת אינדיאנה בארה"ב הראה כי יותר מרבע (26.5 אחוזים) מהנשאלים אמרו כי היו להם תסמינים שגרמו לכאב. לא היה מדובר רק בכאבי שרירים או גוף אלא גם בכאבי פרקים, כאבי ראש, כאבים בחזה, כאבי גרון, כאבי גב תחתון, כאבי עצבים ואפילו כאבים בכליות.

במחקר אחר שפורסם בכתב העת JAMA, יותר ממחצית (53.1 אחוזים) מהמשתתפים דיווחו על עייפות חודשיים לאחר שחלו בקורונה, מה שהופך את תסמין העייפות לתופעת הלוואי הארוכה והנפוצה ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully