וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שגל החום עושה לגוף שלכם

באיזה אופן משפיעות טמפרטורות חום קיצוניות על הגוף האנושי, למה זה עשוי להיות מסוכן ועבור מי במיוחד? אספנו כמה תשובות לשאלות הללו. מומלץ להפעיל את המזגן לפני הקריאה

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

בסרטון: עומסי חום כבדים בכל רחבי הארץ

קודם באה המגיפה, אחריה הגיע גל החום. שבוע שלם של טמפרטורות גבוהות וחום יבש ומתיש - זה מה שנגזר עלינו בסדרת המתח התנכ"ית שהפכה להיות חיינו. כשאירוע מזג אוויר כזה מתרחש, אנחנו מתחילים לשמוע אזהרות מפני התייבשות, למי לא מומלץ לשהות בחוץ בימים אלה, אימונים ופעילויות חוץ שונות מתבטלים ועוד. מה בדיוק עושה חום קיצוני לגוף שלנו ולמה זה כל כך מסוכן?

הסכנות המיידיות הן התייבשות, תשישות חום ומכת חום. המצב הרפואי "תשישות חום" מוגדר כאשר חום הגוף עולה ל-38 עד 40 מעלות. עלייה לטמפרטורת גוף של מעל 40 מעלות כבר מוגדרת כמכת חום.

התסמינים של תשישות חום דומים לתסמינים של חום גבוה ממחלה, והם כוללים חולשה, הזעה מרובה, דופק מהיר, כאבי בטן וכאבי ראש. מכת חום, לעומת זאת, גורמת לשינוי במצב ההכרה, ובסופו של דבר עלולה להוביל לפגיעה רב מערכתית ולמוות, מה שהופך אותה למסוכנת יותר. שני המצבים הללו נגרמים יותר עקב שילוב של טמפרטורות חמות עם לחות גבוהה, משום שאז מנגנון הקירור של הגוף שלנו באמצעות הזיעה פועל בצורה פחות יעילה.

עוד בוואלה!

המסיכה עושה שמות בעור הפנים שלכם? כך תמנעו זאת

לכתבה המלאה
גל חום, שרב כבד, צרפת 2018. AP
אישה מנסה לצנן את עצמה במהלך גל החום בצרפת בשנת 2018/AP

כדי לצנן את הגוף הזיעה צריכה להתייבש, באחוזי לחות גבוהים היעילות של המנגנון הזה יורדת והזיעה לא מתייבשת. אז הנה, נקודת אור ראשונה לגבי גל החום הנוכחי, והיא שמדובר בגל חום יבש, ללא לחות גבוהה. אם בכל זאת אתם מרגישים שהחום גורם לכם לתשישות פיזית וחושדים שאתם בדרך לתשישות חום או למכת חום, זה מה שאתם צריכים לעשות: חפשו מקום קריר ויבש לנוח בו, רצוי ממוזג ושתו מים קרים.

רותחים מזעם

מזג האוויר והמזג הכללי שלנו נוטים להיות מתואמים, וכשהטמפרטורות עולות גם העצבים שלנו מתחילים לבעבע. מחקר שנערך בשנת 2017 בארה"ב גילה שעלייה בטמפרטורה פוגעת בהתנהגויות חברתיות. יותר מזה, החוקרים בדקו ומצאו שרק המחשבה על חום הופכת אנשים לעייפים יותר וחסרי סבלנות, באופן שהוא מספיק כדי להשפיע על התנהגותם ולהפוך אותה לאנטי-חברתית. מחקרים אחרים מצאו קשר בין עלייה בטמפרטורות ועלייה באחוזי פשיעה. כך לדוגמה, מחקר משנת 2012 מצא קשר בין חום ובין אלימות והתנהגות תוקפנית.

לא רק ההתנהגות שלנו מושפעת מחום, גם הקוגניציה. מחקרים מראים שחום יוצר מעין ערפול מוחי שמקשה על אנשים לחשוב בבהירות ובחדות. כתוצאה מכך, אנשים תפקדו לאט יותר במבחנים קוגניטיביים שנערכו להם בטמפרטורות גבוהות.

מתרחצים בחוף הים גבעת אולגה. 28 במאי 2020. שלומי גבאי
מתרחצים בחוף הים בגבעת אולגה במהלך גל החום/שלומי גבאי

אבל יש לנו גם חדשות טובות, או לפחות חדשה טובה אחת. למרות שאתם אולי לא מרגישים ככה כרגע, מחקר בדק ומצא שגל חום קיצוני עדיף על גל קור קיצוני. מדובר במחקר ענק שבדק 74 מיליון מקרי מוות בין השנים 1985 ל-2012 ב-13 מדינות שבהן שוררים סוגי אקלים שונים. החוקרים בדקו נתונים של טמפרטורות, שיעורי תמותה ממוצעים וגורמים כגון לחות וזיהום אוויר - שיכולים להשפיע על תמותה. הממצאים הראו כי 7.7 אחוזים ממקרי המוות היו קשורים להשפעה של טמפרטורות "תת-אופטימליות", אך מתוכם 7.3 אחוזים - היו מיוחסים לקור ורק 0.4 האחוזים הנותרים היו קשורים לחום, כך פורסם באתר המדעי The Lancet.

איך לשמור על עצמכם בגל החום?

אישה שותה מים במהלך יום קיץ חם. ShutterStock
אישה בכובע קש שותה מים מבקבוק/ShutterStock

1. הרבו בשתיית מים. גם אם אתם לא מרגישים צמא, הקפידו לשתות לפחות 8 כוסות מים ביום ובימים חמים כמו אלה, רצוי אף יותר.
2. הקפידו על מנוחה. אם אין לכם ברירה ואתם חייבים לשהות בחוץ לצורך פעילות כלשהי, חפשו מקום ממוזג, או מוצל וקריר כדי לנוח בו מעט ולהימנע מהגעה למצב של תשישות. בעת השהות בחוץ הקפידו על אמצעי הגנה מהשמש כגון משקפי שמש, כובע רחב שוליים ומקדמי הגנה.
3. ותרו על פעילות ספורטיבית בחוץ. זה לא היום לצאת לריצה או לאימון בפארק. דחו את האימון ליום אחר שבו הטמפרטורות סבירות יותר או לשעות הערב והלילה, או החליפו אותו באימון במקום סגור וממוזג.
4. הקשיבו לגוף. כאב ראש, סחרחורת או חולשה הם סימנים להתייבשות. אם הם מופיעים, הפסיקו מיד כל פעילות גופנית, הרבו בשתיית מים קרים ותנו לגוף מנוחה במקום מוצל וקריר. אם מופיעים תסמינים חמורים יותר של אחת מפגיעות החום כמו עילפון, טשטוש ראייה, בלבול ועלייה בחום הגוף יש להזעיק את מד"א.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully