וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפתיע: זה מה שמעלה את הסיכוי ללדת תאומים

טיפולי ההפריה בארץ ובעולם עלו מאוד בשנים האחרונות, זאת בעיקר בעקבות העליה בגילאי הנשים שמבקשות להכנס להיריון. כעת מתברר שלעליה בגיל יש גם השפעה על כמות העוברים בכל היריון

התגלה מקרה של תאומים שנולדו מאבות שונים/סיפור בדקה

בווידאו: שני תאומים משני אבות שונים

אם חשבתם שריבוי התאומים שאתם רואים ברחוב נובע רק מתהליכי פוריות, מתברר שהוא גם קשור לעליה בגיל היולדות. מחקר חדש מצביע על כך שנשים בשנות ה-30 לחייהן נמצאות בסבירות גבוהה יותר להרות תאומים כ"פוליסת ביטוח" אבולוציונית.

על פי המחקר הבינלאומי נשים נוטות יותר להרות תאומים ברגע שהם שהן מגיעות לעשור הרביעי לחייהן, זאת כתוצאה מתגובה אבולוציונית למלחמה בירידה בכדאיות ובהישרדות העובר. אף שמחקרים כבר הראו שנשים נוטות יותר להרות תאומים באמצע חיי הרבייה שלהן, בעיקר הודות לסיבות הורמונליות, ממצאי המחקר, שפורסמו השבוע בכתב העת Nature Ecology and Evolution, מסבירים את ההיסטוריה האבולוציונית העומדת מאחורי תופעה זו.

פרופסור ג'וזף טומקינס מבית הספר לביולוגיה של אוניברסיטת מערב אוסטרליה (UWA) אמר כי תדירות הביוץ הכפול, שהוא שחרור של שתי ביציות באותו חודש של מחזור הווסת, התפתח כדי לשמור על פוריות הנשים. לדבריו, המחקר מציע כי ההסתברות לשחרור שתי ביציות עולה ככל שנשים מתבגרות עקב תגובה מתפתחת לירידה הקשורה ליכולת של העוברים לשרוד.

עוד בוואלה!

רואים כפול: 8 מפורסמים שלא ידעתם שיש להם אחים תאומים

לכתבה המלאה

"בעזרת בדיקות מלאכותיות ומודלים מתמטיים, הצלחנו להראות שבאוכלוסיות של אבות קדמונים, האבולוציה תעדיף תרחיש לפיו שתי ביציות משתחררות, אך רק ילד יחיד נולד, מה שמציע כי לידות של תאומים הן יותר תוצר לוואי של סלקציה בפוריות, ולא דרך להגדיל את תפוקת הרבייה".

תאומים לא זהים המהווים כ־70 אחוזים מהיריונות התאומים נוצרים בשני שקי היריון שנוצרו משתי ביציות שעברו הפריה. תאומים זהים לעומת זאת נוצרים מביצית אחת שעברה הפריה והתפצלה. במדינות רבות רואים עלייה בתדירות לידות של תאומים לא זהים בעשורים האחרונים כתוצאה מטיפולי הפריה, אך גם בעקבות תזונה משופרת ועיכוב הלידה עד שלבים מאוחרים יותר בחיים.

אילוסטרציה תאומים הריון אולטראסאונד. ShutterStock
אולטרסאונד של היריון תאומים/ShutterStock

ובכל זאת, הסיכוי להרות החל מגיל 35 הולך ויורד והסיכוי להרות מעל גיל 40 עומד על כ-5 אחוזים למחזור בודד, זאת לעומת סיכוי של 25-30 אחוזים למחזור בודד, מתחת לגיל 35. במקביל, שיעור האי פריון והצורך בטיפולי פריון עולה משמעותית. מומחי פוריות טוענים כי גם בטיפולי הפריה חוץ גופית, עדיין שיעור ההיריונות יורד בהדרגה מעל גיל 35, ולא יגיע לכדי זה של אישה מתחת לגיל 35

במחקר הנוכחי על מנת להסביר את דפוס העלייה והירידה של לידות תאומות עם גיל האם, החוקרים מצאו כי רוב הנשים שחררו שתי ביציות במהלך כל מחזור לקראת סוף חיי הרבייה שלהן, אולם רק חלק קטן מההתעברויות הביאו ללידת תאומים. פרופסור טומקינס אמר כי "מחקר זה מציע תובנות חשובות כיצד העבר האבולוציוני שלנו עדיין משפיע על חיינו המודרניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully