וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט מייגן מרקל: מה המשמעות של הריון בגיל 37

ההריון המלכותי של מייגן מרקל מעורר עניין והתרגשות רבה ברחבי העולם, אבל להריון בגיל 37 יש משמעויות מורכבות ומאתגרות, ולא תמיד חיוביות. מומחית להריון בסיכון מסבירה

מייגן מרקל. GettyImages
הריון ראשון בגיל 37. מייגן מרקל/GettyImages

הממלכה הבריטית והעולם כולו בציפייה ללידה של הבת או הבן של הנסיך הארי וזוגתו - מייגן מרקל. עיתונאים מסקרים את ההריון מרגע ההודעה עליו, וכל זווית בטנית והורמונלית דווחה בהרחבה.

"נכון שהיום '40 זה ה-30 החדש' בהרבה מאוד היבטים - נפשיים ופיזיים כאחד", מציינת ד"ר רינת גבאי בן-זיו, מנהלת המחלקה להריון בסיכון באגף נשים ויולדות של המרכז הרפואי הלל יפה, "אבל לצערי, לגיל הביולוגי שלנו יש עדיין תפקיד מכריע בכל הקשור להריון וללידה. נכון, הקדמה מאפשרת לנו לעשות הרבה בתחום הרפואה גם בהיבטים של פריון, אבל גם אם זה לפעמים נראה ככה, זה לא אומר שהגוף שלנו באמת עומד בקצב. נשים בנות 40 הן בהחלט צעירות בנפשן אבל קצת פחות צעירות בגופן".

עוד בנושא:
מייגן מרקל חלצה נעליים וחשפה בעיה רפואית מביכה
מה זה היפנובירת'ינג ולמה מייגן מרקל רוצה ללדת ככה?
נשים שיולדות אחרי גיל 30 צפויות לחיות יותר שנים

קייט מידלטון הנסיך וויליאם באפט"א טקס פרסי האקדמיה הבריטית לקולנוע. GettyImages
גם ההריון האחרון שלה היה אחרי גיל 35. קייט מידלטון/GettyImages

הסיכוי להרות החל מגיל 35 הולך ויורד, ואם לדייק את הנתונים - הסיכוי להרות מעל גיל 40 עומד על כ-5 אחוזים למחזור בודד, זאת לעומת סיכוי של 25-30 אחוזים למחזור בודד, מתחת לגיל 35. במקביל, שיעור האי פריון והצורך בטיפולי פריון עולה משמעותית. מומחי פוריות טוענים כי גם בטיפולי הפריה חוץ גופית, עדיין שיעור ההריונות יורד בהדרגה מעל גיל 35, ולא יגיע לכדי זה של אישה מתחת לגיל 35. תוסיפו לזה את העובדה שטיפולי פריון הם לרוב לא פשוטים - לא פיזית ולא רגשית, וכן את הנתון של שיעור גבוה יותר של סיבוכים הקשורים בהריונות מרובי עוברים.

במדינת ישראל, משרד הבריאות מאשר מימון לטיפולי הפריה חוץ גופית לאישה עם ביציות הומולוגיות (שלה) עד גיל 45. מעבר לגיל זה, הוגדר והוחלט כי סיכויי ההצלחה להריון קלושים והסיכון עולה משמעותית. עם זאת, יותר ויותר נשים מבקשות להרות גם מעבר לגיל זה (במקרים אלה מדובר בדרך כלל בהריון שהושג לאחר תרומת ביצית).

עוד באותו נושא

יצאה לה: איך הפכה הבטן של מייגן מרקל מבלתי נראית לבולטת בן לילה?

לכתבה המלאה

באנגלית קוראים לזה 'הריון גריאטרי'

הריון בגיל המבוגר, בפרט אם הוא ראשון, קשור בשיעור גבוה יותר של סיבוכים לאם ולעובר. למעשה, באנגלית המונח המקצועי המתייחס להריון מעל גיל 35 הוא "הריון גריאטרי". "כשמגיעה אליי אישה בתחילת ההריון", מסבירה ד"ר גבאי בן-זיו, "בשלב הראשון, אני בודקת את תקינות ההריון. שיעור ההפלות בשבוע מוקדם עולה משמעותית עם גיל ההרה, בעיקר בשל עליה בשיעור ההפרעות הכרומוזומליות בעוברים, אך גם בשל עליה בסיכון למחלות רקע אימהיות. שיעור זה יכול לעלות על 35 אחוזים מההריונות מעל גיל 40."

לדברי ד"ר גבאי בן-זיו, גם במידה שההריון שורד בהצלחה את השבועות הראשונים, הסיכון להפרעה כרומוזומלית גבוה יותר. כך לדוגמא הסיכון לעובר עם תסמונת דאון הוא כ 1:1500 עבור נשים בגילאי 19-35, והוא עולה ל-1:380 בגיל 35-40, ל-1:106 בגיל 40-44 ובהריונות מעל גיל 45 הוא אף מגיע לסיכון של 1 לכל 30 הריונות. אולם, כאשר מדובר בהריון שהושג מתרומת ביצית, הסיכון ייקבע לפי גיל תורמת הביצית ולא לפי גיל ההרה. וידוא תקינות גנטית של העובר יכול להתבצע בעזרת בדיקות סקר (שקיפות עורפית, תבחין משולש ובדיקת דם אימהית) או על ידי בדיקת הגנום העוברי על ידי דיקור מי שפיר. בכל מקרה יעוץ גנטי הוא חלק מהמעקב השגרתי המומלץ להרה.

תינוק ויולדת בחדר לידה. ShutterStock
שיעור הניתוחים הקיסריים עולה עם גיל היולדת. אישה ותינוק בחדר לידה/ShutterStock

נשים הרות מעבר לגיל 40 חשופות גם לשיעור גבוה של סיבוכי הריון בעיקר הפרעות יתר לחץ דם הריוני (הגורם לרעלת הריון) ולסוכרת הריונית:
- רעלת מעלה סיכון לאם ולעובר, כשעיקר הסכנה לעובר תלויה בנוכחות הפרעה בגדילה התוך רחמית או בצורך ביילוד מוקדם וסיבוכי פגות.
- סוכרת מעלה סיכון לעוברים גדולים, לידות טראומטיות והפרעות מטבוליות לילוד לאחר הלידה.
מחקרים מהשנים האחרונות הראו שלילדים שנחשפו ברחם לרמות סוכר גבוהות או לסיבוכי יתר לחץ דם בהריון יש נטייה גבוהה יותר ללקות בתסמונות מטבולית בהן השמנה, סוכרת ומחלות קרדיווסקולריות בגיל צעיר.

תזונה נכונה, פעילות גופנית ובריאות איתנה יכולות להוריד את הסיכון לסיבוכים בהריון בגיל המבוגר, אך לא למנוע אותו. גם הסיכון לאשפוזים אימהיים, מחלות לב, מחלות בלוטת התריס ואפילו אנמיה עולה עם הגיל.

הסיכונים נמשכים ומשפיעים גם על שלב הלידה, כפי שמסבירה ד"ר גבאי בן-זיו "לידה מעל גיל 35 יכולה בהחלט להיות לידה וגינלית רגילה. עם זאת, עבודות מראות כי שיעור הניתוחים הקיסריים עולה עם גיל היולדת. עיקר הסיבות לכך הן עלייה בשיעור הסיבוכים שמחייבים התערבות ויילוד דחוף וכן החשש האימהי מחוויית הלידה הלא צפויה".

ההתאוששות מלידה בגיל המבוגר קשה יותר, במיוחד אם מדובר בניתוח קיסרי. בהתאם, הסיכון לאירוע פקקת גם הוא עולה ולעיתים יש צורך בנטילת מדללי דם לפרק זמן קצר לאחר הלידה.
"החלק המעודד הוא שעם כל זאת, לא צריך להילחץ", מדגישה ומסכמת ד"ר גבאי- בן זיו, "מחקרים רבים הראו שעיקר התחלואה בהריונות בגיל המבוגר קשורה יותר לתחלואה השכיחה יותר בגיל המבוגר ולא להריון עצמו. שיעור הנשים שיולדות מעבר לגיל 40 הולך ועולה עם השנים ומסתיים לרוב במהלך תקין עם ילד בריא, בעיקר כשמדובר ביולדת ללא מחלות רקע ותחת מעקב הריון קפדני. מה גם שצריך לזכור שלגיל יש גם יתרונות - נשים שמגיעות ללידה בגיל מבוגר יותר הן לרוב מבוססות יותר ברמה האישית, המקצועית והכלכלית ויכולת ההתמודדות שלהן עם ההריון וסיבוכים הקשורים בו עולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully