וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתווה האמיתי: כך תעזרו לילדים שלכם להתמודד עם החזרה לגן

10.5.2020 / 6:42

החזרה לשגרה (בערך) של ילדי הגנים עלולה להיות לא קלה בכלל. הילדים שלכם יצטרכו להתרגל לסוג חדש לגמרי של גן וללמוד להיפרד מכם אחרי חודשיים בבית. הנה כמה כלים שיקלו עליהם

צילום: יותם רונן, עריכה: אביחי ברוך

ילדי הגנים והמעונות חזרו היום למסגרות, בסוג חדש לגמרי של שגרה שעדיין מבלבל את ההורים, את הגננות ואת הילדים עצמם. מתווה החזרה לגנים אינו מושלם, וגם אנחנו כאן כתבנו על החסרונות שלו עבור ילדים בגיל הרך, אבל כרגע זה מה שיש. זה אומר שהאחריות על תיווך המציאות המבולבלת הזו לילדים מוטלת עלינו.

כפי שרוב ההורים כבר יודעים, הגנים שבים לפעילות בחלוקה לשתי קבוצות, כך שכל קבוצה תימצא לסירוגין בגן במשך שלושה ימים. הקבוצה שבגן תחולק גם היא לשתי קבוצות שיפעלו בנפרד, כאשר הגננות עם מסיכות ומיגון פנים והילדים מתבקשים לשמור על מרחק ועל כללי ההיגיינה. כן, גם ילדים בני 3.

הנה כמה כלים שיעזרו להם, וגם לכם, לעבור את השבועיים הקרובים בקלות יחסית.

1. שדרו ביטחון

רוב ההורים חוששים מאוד לשלוח את ילדיהם לגנים במתווה הנוכחי. אבל אם החלטתם לשלוח בכל זאת - היפרדו מהספקות ושדרו לילד ביטחון שיהיה לו טוב בגן. אל תדברו מעל הראש של הילד על אי המוכנות של מערכת החינוך, והימנעו משיחות מבוהלות בשער הגן עם הגננת או עם הורים אחרים. קחו נשימה עמוקה, ותנו לילד את התחושה שהוא חוזר למקום מוכר שבו אוהבים אותו ויטפלו בו היטב.

הכנה רגשית

"אמא, בגן אין קורונה?": כך תכינו את הילדים שלכם לחזרה למסגרות

לכתבה המלאה

2. הורידו ציפיות

החזרה לשגרה צפויה להיות קשה להרבה מאוד ילדים, ולכן כדאי להוריד ציפיות ולהיערך נפשית לרגרסיות. בתקופה הקרובה כנראה שלילדים יהיה קשה לקום בבוקר, להתארגן בזמן קצוב להיפרד בשער הכניסה לגן. הם גם עלולים להיות עייפים או עצבניים אחרי שתאספו אותם, ממש כמו בתחילת שנה. לכן, תנו להם זמן להסתגל מחדש, וגלו סבלנות כדי להפחית אכזבה, מתח ותסכול מיותרים.

ילד בוכה. ShutterStock
הכינו את עצמכם לזה, זה יעזור. ילד בוכה/ShutterStock

3. דברו עם הילדים על התחושות שלהם

הילדים שלכם מתמודדים לראשונה עם גן שמחולק לשניים, עם ניתוק מחלק מהחברים ועם גננות שלא יכולות לחבק ולנחם אותם. זה לא פשוט. דברו על זה עם הילדים בבית, בהתאם לגיל ולמסוגלות שלהם. אם הילדים לא משתפים, נסו לספר להם על התחושות שלכם - על כמה מוזר לכם לא לראות את כל החברים מהעבודה, או ללכת עם מסיכה, או כל דבר אישי אחר שמתייחס למורכבות התקופה (באופן תואם גיל, כמובן). שיח פתוח כזה עשוי לעודד אותם לדבר על הרגשות שלהם, וגם אם לא - הוא ייתן לילדים שלכם את התחושה שהם לא לבד ושהתחושות שלהם לגיטימיות.

4. מזכרת נעימה מהבית

גם בגנים בהם הייתה הזנה עד עכשיו, הילדים יצטרכו להביא עכשיו אוכל מהבית. העובדה הזו מבאסת הרבה הורים, אבל ניתן להשתמש בה כדי להקל על הילד את השהות בגן - הקדישו זמן בבוקר לתכנן עם הילד את קופסת האוכל שלו, הכינו ביחד מאכלים שהוא נהנה לאכול בבית בתקופת ההסגר, הכניסו לקופסה פתק נחמד או מדבקה שתשמח אותו, והפכו את הפסקת האוכל לחוויה נעימה. בהקשר זה כדאי לציין כי הילדים שלכם יחזרו בשתיים הביתה (כי כרגע אין צהרונים), וסביר שהם יהיו רעבים במיוחד. מומלץ שתחכה להם ארוחה מוכנה, כזו שתשמח אותם.

מלבד מזון, אם בגן שלכם מאשרים להביא צעצוע או ספר מהבית - גם זה יכול להקל על המעבר.

5. שימרו על שיגרה

בימים בהם הילדים לא בגן, נסו לשמור על סדר יום הכולל השקמה בשעה הרגילה וארוחות בשעות התואמות לגן. בנוסף, כדאי לחבר אותם לפעילות הלמידה מרחוק או לארגן להם סדר יום שדומה לשגרת הגן. עם זאת, אם הילד שלכם מתנגד מאוד - אל תכריחו אותו. המטרה העיקרית היא ליצור אצלו חוויה טובה של השגרה החדשה, וזה לא הזמן למלחמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully