וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיטת ההשכמה הזאת תגרום לכם לקום ערניים יותר

לאיזו אסכולת צלצולים בשעון המעורר אתם שייכים - המצפצף המונוטוני או המלודי המלטף? מחקר חדש מצא שסוג הצלצול שלכם משפיע על מידת הפוקוס והחדות שאתה תתעוררו בבוקר. הממצאים עשויים לסייע לאנשים במקצועות שמצריכים התמודדות עם מצבי חירום

colinfurze

בסרטון: מיטת הקפיץ המעוררת שבנה הממציא קולין פארז

האנושות נחלקת לשני סוגים של בני אדם בבוקר: אלה שמזדקפים לישיבה במיטה מיד עם הישמע התו הראשון של השעון המעורר (בהנחה שלא התעוררו כבר לפניו), ואלה שגם אחרי חמש תזכורות "נודניק" נאבקים עם השמיכה, ושעתיים לאחר מכן עדיין נאבקים בתחושת הטשטוש.

אז יש בינינו אנשי בוקר ויש כאלה שפחות, וככל הנראה כך זה יישאר, אבל האם אפשר להקל בדרך כלשהי על הייסורים של ההתעוררות?

לדברי קבוצת חוקרים אוסטרלים, מידת הסבל שלנו בהתעוררות עשויה להיות קשורה לסוג הצלצול המעורר שאנו בוחרים. המחקר שלהם מצביע על כך שככל שמשתמשים בצליל נוקשה, חזק וצורם יותר, חשים יותר מטושטשים וקשה להתפקס. צלצול מלודי עשוי לעזור לכם להרגיש יותר ערניים וחדים.

המחקר, שפורסם בכתב העת PLoS One, כלל 50 משתתפים. לכל אחד מהם ניתן שאלון למילוי באופן אנונימי בבית. הנשאלים נשאלו לגבי סוג הצליל שהם העדיפו להתעורר אתו, איך הם הרגישו בקשר אליו, וכמה הם חשים ערניים או מטושטשים לאחר שהתעוררו.

עוד בוואלה!

האנשים שיכולים לישון מעט מאוד בלילה ועדיין לתפקד

לכתבה המלאה

הסופר הראשי של המחקר - סטיוארט מק'פרלן מאוניברסיטת RMIT, אמר כי הצוות שלו מצא שצלילים שנחשבים "מלודיים" קשורים לאנשים שהרגישו שיותר קל להם להתעורר ולהיות ערניים. על פי מק'פרלן, מה שגורם לטון להיתפס כמלודי הוא נוכחותם של לפחות שני תווים, זמן והרצף בו נשמעות התווים ביחס זה לזה. מנגינה נתפסת כ"יישות שוטפת או ביטוי מוזיקלי" (הוא נתן כדוגמה את ההקדמה לשיר של מדונה "Borderline"). לעומת זאת, מנגינה מעוררת שאינה מלודית היא צלצול של תו בודד שחוזר על עצמו, כמו של שעון מעורר מסורתי, או שעון שמפעיל את תכנית דיבורים בתחנת רדיו.

תיאוריה אפשרית שמציע מקפרלן היא שעלייתם וירידתם של התווים במנגינה מלודית מסייעות למוח למקד את "תשומת הלב שלו". צפצוף מונוטוני יותר עשוי לעורר חרדה ולעודד בלבול.

גיף איש שופך על עצמו קנקן קפה או תה. Giphy
כנראה שהוא כיוון את השעון המעורר על צפצוף מונוטוני. גיף איש שופך על עצמו קנקן קפה/Giphy

מק'פרלן אמר ל-healthline: "אם אנו יכולים לנטרל באיזושהי מידה את הסימפטומים של "אינרציית השינה" - אותה תחושת בלבול וטשטוש בהתעוררות - באמצעות בחירת צלילי השעון המעורר שלנו, זה יהיה יתרון גדול עבור רבים". לדברי מק'פרלן, טשטוש כזה נמשך בדרך כלל כחצי שעה, אך לפעמים בין שעתיים לארבע שעות. הוא עלול לפגוע באופן זמני ביכולת שלנו לחשוב, לזכור ולהגיב, וזה נתון רלוונטי מאוד למחקרים שעוסקים באינרציה של שינה וההשלכות שלה על אנשים שצריכים להתמודד עם מצבי חירום כמו טייסים ואסטרונאוטים, שחייבים להיות מסוגלים לתפקד היטב ברגע שהם מתעוררים. זה גם יכול לעזור לאדם עם תפקיד פחות מחייב, שצריך להתעורר במהירות ולהיות ערני.

מק'פרלן חוזה שבאמצעות מחקרים נוספים ניתן יהיה לתכנן צלצולי השכמה שניתן להפיק מהם תועלת במגוון תעשיות ועבור הקהל הרחב. לכל הפחות, יהיה אפשר ליצור הנחיות לשיטות עבודה מומלצות לעיצוב צלילים מלודיים יותר, שיסייעו להפחתת האינרציה של השינה.

ד"ר ג'ניפר דורינג מהאוניברסיטה של ויסקונסין-מילווקי לסיעוד, הביעה הסתייגות מסוימת מהמחקר והזהירה כי הוא כלל רק מדגם קטן של אנשים, החוקרים לא בדקו הפרעות שינה ולא היו שום בקרות. לדבריה, זה מקשה על היכולת להסיק מסקנות לגבי המשמעות האמתית של המחקר.

עוד כמה המלצות להשכמה רעננה יותר בבוקר:

1. שתו מים מיד כשאתם מתעוררים. זה יניע את המטבוליזם שלכם על הבוקר ובעיקר יסייע לכם להרגיש רעננים יותר אחרי לילה ארוך עם גרון יבש.

2. מקמו את השעון הרחק מהמיטה שלכם, כך שברגע שיגיע הזמן לקום לא תוכלו להשתיק אותו בקלות ותאלצו לקום מהמיטה כדי לעשות זאת.

3. לפני שאתם נשכבים לישון, פתחו את התריסים כדי שהשמש תוכל לעשות את שלה בבוקר. נכון, האור המסנוור שלה מציק, אבל ייתן לשעון המעורר בוסט נוסף שיעורר אתכם לגמרי.

4. כשנרדמים טמפרטורת הגוף יורדת, אז אם תגדירו מראש את טמפרטורת חדר השינה שלכם (האידיאל הוא בין 20 ל-22 מעלות צלזיוס), תוכלו להירדם בקלות יותר ולישון טוב יותר, וכתוצאה מכך לקום רעננים יותר.

5. מעדיפים להתקלח בערב? עשו זאת לפחות שעה לפני הכניסה למיטה. מקלחת חמה בצמוד לשינה לא תרגיע אתכם אלא תעשה בדיוק את האפקט ההפוך. מאחר שטמפרטורת הגוף שלכם יורדת בשינה, המים החמים מהמקלחת למעשה יעלו אותה ותאלצו להמתין זמן רב יותר עד שחום גופכם ירד.

6. ואם אתם מאלה שמעדיפים להתקלח בבוקר, חוקרים בריטים מצאו שמקלחת בת 90 שניות תגרום לכם להיות ערניים לכל אורכו. זה הולך כך: מתקלחים במים קרים למשך 30 שניות. לאחר מכן נשטפים במשך 30 שניות במים חמים ולבסוף מחזירים את המים הקרים ל-30 שניות נוספות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully