וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לתינוקות IVF יש סיכון גבוה יותר למוות בשנה הראשונה לחייהם

על פי מחקר חדש, תינוקות שנולדו לאחר טיפולי הפריה והתערבויות בהליך ההתעברות הם בסיכון כפול למות בשבועות הראשונים לחייהם לעומת תינוקות שנולדו כתוצאה מהיריון טבעי. להערכת החוקרים, זה כנראה בגלל שרובם נולדים פגים

מערכת וואלה!

בסרטון: סיפור בדקה - אישה איבדה 12 עוברים מוקפאים

בישראל, שבה לא נותנים לזוג לשכוח לרגע שעדיין אין לו ילדים, האפשרויות להפוך להורים מנוצלות באופן מקסימלי. בתחום ההפריות החוץ גופיות המדינה הקטנה שלנו נחשבת מעצמה - עם יותר מ-7000 "תינוקות מבחנה" שנולדים מדי שנה, שהם יותר מארבעה אחוזים מכלל התינוקות שנולדים בישראל (לעומת אחוז וחצי עד שניים בלבד במדינות אחרות במערב), ומערך פריסה מרשים לאורך הארץ של כמעט 30 יחידות להפריה חוץ גופית. בנוסף, ישראל היא המדינה היחידה בעולם שמממנת באופן מלא, על פי חוק, טיפולי הפריות לבני זוג עם פחות משני ילדים.

לצד ההצלחות הגדולות בהעלאת שיעור ההריונות והלידות, מחקרים רבים נעשו ונעשים לבדיקת ההשפעה של צורת ההפריה על בריאות העובר. מחקר גדול ביותר שנערך לפני כמה שנים בארצות הברית על ידי המרכז למניעת מחלות (CDC) וכלל מעקב אחר כ-4 מיליון יילודים ש-50 אלף מתוכם נולדו באמצעות הפריה חוץ גופית, העלה שקיימת עלייה של עד פי שניים במומי לב, בשיעור הופעת שפה שסועה ובבעיות בהתפתחות הוושט ומערכת העיכול, וכן עלייה בתסמונות נדירות הכוללות צירופי מומים (עדיין, מבחינה מספרית שיעור הופעת המומים מאוד נדיר ובוודאי לא מצדיק ויתור על התהליך). מחקרים אחרים לגבי הריונות IVF מצאו שיש עלייה מסוימת בשיעור רעלת היריון, סוכרת היריון, משקל לידה נמוך, לידות מוקדמות, וניתוחים קיסריים.

עוד בוואלה!

5 דרכים מפתיעות בהן הגוף מאותת על בעיות פוריות

לכתבה המלאה

מחקר חדש ענק שנערך בשבדיה הראה שתינוקות IVF הם בסיכון כפול למוות בחודשים הראשונים לחייהם מאשר תינוקות שנולדו כתוצאה מהיריון טבעי. החוקרים במכון קרולינסקה בשבדיה ניתחו נתונים של 2.8 מיליון ילדים שנולדו בשבדיה במשך 30 שנה. כ-43,500 מהם נולדו כתוצאה מהפריה חוץ גופית. בסך הכל מתו 7,236 ילדים לפני שהגיעו לגיל שנה, מתוכם 114 נולדו באמצעות IVF. לאחר שהחוקרים בודדו גורמים כמו גיל האם היולדת ועבר קודם של בעיות פוריות, הם מצאו שלילדים שנולדו באמצעות הפריה היה סיכון גבוה יותר ב-45 אחוזים למות לפני יום הולדתם הראשון, בהשוואה לילדים האחרים.

אילוסטרציה. ShutterStock
החוקרים מעריכים שתוצאות המחקר נובעות מאחוז גבוה של יילודים פגים. פג באינקובטור/ShutterStock

רמת הסיכון השתנתה בהתאם לסוג הטכניקה המסייעת להתעברות שבה נעשה שימוש, וביחס למספר הימים שחלפו מאז הלידה. במהלך השבוע הראשון לחייהם, התינוקות שנולדו באמצעות העברת עובר קפוא היו בסיכון גבוה פי שניים למוות. עם זאת, הנתון הזה התבסס רק על מדגם קטן של ילדים שנולדו כתוצאה מטכניקה זו.

כעבור שבוע, כלומר שבועיים לאחר הלידה, הסיכון ירד והשתווה לזה של תינוקות שנולדו כתוצאה מהיריון טבעי. תינוקות שנולדו בטכניקה של העברת עובר טרי או בעזרת מיקרו מניפולציה (הזרקת זרע לציטופלסמה של הביצית, ICSI) לא נמצאו בסיכון גבוה יותר למוות. הסיכון ירד בהדרגה לאחר השבועות הראשונים לחיי התינוקות. מעבר לגיל שנה, הסיכון לתמותה היה דומה אצל כל התינוקות, ללא קשר לשיטת ההתעברות.

שיטת ההתעברות עשויה לעשות את ההבדל

"התוצאות שלנו מצביעות על כך ששיטת ההתעברות עשויה לעשות את ההבדל, ולכן חשוב לחקור עוד מה הגורמים או המנגנונים העומדים מאחורי הסיכונים", אמרה המחברת הראשית הבכירה במחקר, פרופסור אנסטסיה ניימן אילידו, "הן גם מראות את הצורך בתשומת לב יתרה ובטיפול בילדים שנולדו באמצעות הפריה חוץ גופית, במיוחד בשבוע הראשון לחייהם".

הפריה חוץ גופית. ShutterStock
תינוקות IVF הם בעלי סיכון כפול למוות בשבועות הראשונים לחייהם. הפריה חוץ גופית/ShutterStock

לטענת הצוות, סיבה אפשרית לתוצאות שהתקבלו היא ש"תינוקות מבחנה" לרוב נולדים פגים וזה יכול להחליש את המערכת החיסונית שלהם, וזה כשלעצמו יכול להיות בעל השלכות שליליות. אחד הסיכונים העיקריים של תינוקות שנולדו פגים (לפני שבוע 37) הוא קשיי נשימה. יש להם גם מערכת חיסון לא מפותחת, וזה מקשה עליהם להילחם בזיהום.

הגורמים המובילים לתמותת תינוקות בקרב יילודים מהריון בסיוע טיפולי פוריות כוללים מצוקה נשימתית, התפתחות חלקית של הריאה, זיהומים ודימום, שהם תנאים הקשורים לעיתים קרובות לפגות. מחקרים קודמים מראים כי גם הריונות IVF מגיעים עם סיכון מוגבר למשקל לידה נמוך וליקויי לידה, כמו פגות. סיכונים אלה נקשרו בחלקם לעליית ההסתברות ללידות תאומים לאחר טיפול IVF, אך המחקר הנוכחי בחר רק תינוקות יחידים. לדברי הצוות, יתכן גם שהגורם הבסיסי לבעיות בפוריות אצל האם או האב מוביל לסיכון גבוה יותר לסיבוכים.

עדיין מדובר במספרים נמוכים

החוקרים ביקשו להדגיש שהסיכון למוות עדיין היה קטן מאוד עבור תינוקות בכל הקבוצות. לדברי פרופסור קני רודריגז-וולברג, ממחברי המחקר האחרון: "חשוב לציין כי גם אם ברמה הקבוצתית אנו יכולים לראות סיכון מוגבר במקצת לתמותת תינוקות לאחר הפריה חוץ גופית, הסיכון המוחלט עבור כל אדם הוא עדיין קטן מאוד. זה גם מרגיע לדעת שאין סיכון מוגבר לתמותה באוכלוסייה זו מעבר לשנת החיים הראשונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully