וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הפריה חוץ גופית מזיקה לעובר?

פרופ' עופר פאינרו

11.11.2014 / 9:13

טיפולי הפריה חוץ גופית הופכים להיות שכיחים יותר ויותר, והעובדה הזו מעלה את השאלה החשובה: האם הפריה חוץ גופית משפיעה לרעה על התפתחות העובר?. פרופ' עופר פאינרו עם כל התשובות

אישה בהיריון. ShutterStock
אישה בהיריון/ShutterStock

כ-15 אחוזים מהזוגות שמנסים להרות נתקלים בקושי ונזקקים לטיפולי פוריות. רבים מהם מגיעים בסופו של דבר להפריה חוץ גופית - הטיפול היעיל ביותר להשגת הריון. טיפולים אלה הביאו עד כה שמחה ואושר לזוגות רבים בכל העולם, ולא בכדי זיכו את ממציא השיטה בפרס נובל. גם בישראל, 4 אחוזים מכלל הלידות הן כתוצאה מהפריה חוץ גופית, ומספר הטיפולים נמצא במגמת עליה. זוגות רבים שואלים את עצמם, ובצדק, האם הטיפול בטוח לעובר? האם התינוק הנולד נמצא בסכנות מיוחדות?.

עלייה של עד פי שניים במומי לב

ראשית, השאלה המטרידה ביותר היא האם טיפולי הפריה חוץ גופית מעלים את שיעור המומים המולדים. המחקר הגדול ביותר שבדק זאת נערך בארצות הברית על ידי המרכז למניעת מחלות (CDC) וכלל מעקב אחר כ-4 מיליון יילודים ש- 50 אלף מתוכם נולדו על ידי הפריה חוץ גופית. המחקר העלה כי קיימת עלייה של עד פי שניים במומי לב, בשיעור הופעת שפה שסועה ובבעיות בהתפתחות הוושט ומערכת העיכול. בנוסף הודגמה עלייה בתסמונות נדירות הכוללות צירופי מומים. יש ציין כי מחקר זה מוגבל במדיה מסוימת, שכן ייתכן שנטיית היתר למומים אלה קשורה לא בטיפולים אלא באוכלוסייה המטופלת, שהינה מבוגרת יותר. כמו כן ייתכן שסיבת אי הפריון עצמה אף היא יכולה לגרום לנטייה למומים, ללא כל קשר לטיפול.

מחקר גדול נוסף סקר 25 מחקרים שכולם בדקו שאלה זו, וסיכם את תוצאותיהם. נמצא שטיפולי הפריה חוץ גופית מעלים את שיעור המומים ב- 30-40 אחוזים. גם עבודה מחקרית זו סובלת מליקויים מתודיים דומים, וכאן נוספות גם טעויות הנובעות מאיחוד נתונים של עבודות שנעשו במקומות שונים ובתנאים שונים.

האם הפריה חוץ גופית מעלה את הסיכון לאוטיזם?

חשש נוסף שעולה שוב ושוב, הוא האם טיפולי הפריה חוץ גופית מעלים שכיחות אוטיזם, והבשורות הטובות הן שלא נמצא קשר. מחקר גדול מאוד בשבדיה בחן 31 אלף יילודים מטיפולי פיריון, בהשוואה ל 2.5 מיליון יילודים מלידות ללא טיפול. המחקר גילה כי לא הייתה כל עליה בשכיחות אוטיזם. גם העלייה המזערית שנצפתה בהפרעות אינטלקטואלית נעלמה כאשר הוציאו מחשבון הריונות מרובי עוברים.

עוד באותו נושא

הפריה חוץ גופית: כל מה שצריך לדעת

לכתבה המלאה

לגלות את הבעיות לפני ההיריון

לגבי הפרעות כרומוזומליות (עודף או חוסר במספר הכרומוזומים) נמצא שהפריה חוץ גופית עם הזרקת הזרע אל תוך הביצית העלתה את שיעור הפרעות אלה מ-0.45 ל-3 אחוזים, בעיקר בכרומוזומי המין X ו-Y. תקלות אלה היו קשורות במידה רבה לאיכות הזרע וניתן לגלות אותן בשלבים שונים, עוד טרם ההיריון באבחנה טרום השרשתית, בדיקת DNA עוברי בדם האם, דיקור מי שפיר וכדומה.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

שאלות נוספות וחשובות לא פחות קשורות בתוצאות ההריונות המושגים בהפריה חוץ גופית. נמצא כי בהריונות אלה שיעור גבוה יותר של הריונות הם מרובי עוברים. זוהי תוצאה צפויה היות שהנטייה היא להחזיר יותר מעובר אחד לרחם בכדי להעלות את שיעורי ההריונות. בשנים האחרונות מגמה זו נמצאת בירידה הודות להנחיות ברורות של האיגוד לגינקולוגיה ומיילדות המגבילות את מספר העוברים המותרים להחזרה. נמצא גם שישנה עלייה מסוימת בשיעור רעלת היריון, סוכרת היריון, משקל לידה נמוך, לידות מוקדמות, וניתוחים קיסריים.

ניתן לסכם ולומר, כי המחקרים עד כה מצביעים על עלייה מסוימת בשיעור המומים ההתפתחותיים, אך יש לזכור שמבחינה מספרית שיעור הופעת המומים עדיין מאוד נדיר. אם הסיכוי למומים בהריון ללא טיפולים הוא כ-3אחוזים אזי העלייה בשיעור המומים בטיפולי הפריה עולה אם בכלל רק לכ-4-5 אחוזים. במילים אחרות, העלייה המספרית היא קטנה ורוב הזוגות לא יבחרו שלא להביא ילדים לעולם רק בשל הירידה בסיכוי של הריון תקין מ-97 אחוזים בהריון ספונטני ל-95 אחוזים בהיריון עם טיפולים.

עוד בנושא:
האישה שלא הסכימה לוותר על החלום להיות אמא
תנו לרפואה הסינית לחמם לכן את הרחם
למה לא מצליח לנו? מילון מקוצר לבעיות פוריות

פרופ' עופר פאינרו, מומחה לרפואת נשים, פיריון והפריה חוץ גופית, ירצה בכנס השנתי של "המרכז הארצי לפריון" בשיתוף פרופ' משיח, שיעסוק במחלוקות מדעיות וכלכליות בטיפולי פריון. הכנס יתקיים בבית החולים תל השומר ב- 27 לנובמבר, והוא פתוח לקהל הרחב. לפרטים והרשמה: www.fertisrael.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully