וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדים שנולדו ב-IVF מצויים בסיכון גבוה לסבול ממחלות לב כבר בגיל 16

5.9.2018 / 8:07

מחקר חדש מזהיר מפני השימוש הנרחב בהפריות חוץ גופניות שעשויות "לגבות מחיר כבד" מילדים שנולדו בתהליך ונמצאים בסיכון מוגבר לחלות במחלות לב ולחץ דם גבוה בגיל צעיר מאוד

אמא ותינוק. ShutterStock
סיכון גבוה לסבול מבעיות לב וכלי דם חמורות. תינוק ואימו/ShutterStock

מחקר חדש שמתפרסם בכתב העת של הקולג' האמריקני לקרדיולוגיה מגלה שילדים שנולדו בהפריה חוץ גופית (IVF) עלולים להיות בסיכון גבוה לסבול מבעיות לב וכלי דם חמורות. החוקרים מצאו סימנים להזדקנות מוקדמת של כלי הדם אצל ילדים בני 11 שנולדו כתוצאה מטיפולי פוריות. בגיל 16 הם כבר היו בסיכון גבוה פי ששה לפתח לחץ דם גבוה, גורם סיכון עיקרי להתקפי לב ולשבץ.

הסיבה לכך היא ככל הנראה העובדה שהעוברים המופרים עוברים שינויים גנטיים המשפיעים על הלב ומערכת הדם שלהם לפני שהם מושתלים בחזרה לתוך הרחם של אמם.

עוד בנושא:
למה מסתירים מאיתנו את כל הנתונים על טיפולי ההפריה בישראל?
דיקור לא מגדיל את הסיכוי להכנס להריון
למה נשים מאמינות שטיפולי פוריות יעבדו, גם כשדעת הרופאים הפוכה?

הפריה חוץ גופית. ShutterStock
כבר בגיל 16 הילדים עשויים לסבול מבעיות של לחץ דם גבוה. הפריה חוף גופית/ShutterStock

החוקרים מבית החולים האוניברסיטאי בברן שבשוויץ עקבו במשך חמש שנים אחר 54 ילדים שנולדו בעזרת הפריה חוץ גופית והשוו את מצבם הבריאותי ל-43 ילדים שנולדו באופן טבעי.

הם מצאו שבגילאי 11 ו-12 הילדים שנולדו בתהליך IVF היו בעלי עורקים צרים יותר ב-25 אחוזים בכלי הדם העיקריים בזרוע. בגיל 16 ו-17 הילדים סבלו מבעיות של לחץ דם גבוה. לחץ הדם שלהם עמד בממוצע על 120/71, לעומת 116/69 בקרב בני הנוער שנולדו באופן טבעי. שמונה ילדים שנולדו בהפריה חוץ גופית אפילו סבלו מ"תר לחץ דם שעמד בממוצע על ערכים של יותר מ-130/80.

עוד באותו נושא

מחקר: גיל הגבר משפיע על הצלחת טיפולי הפריה

לכתבה המלאה

IVF עשויה לגבות מחיר כבד

המחקר המדאיג מחזק תוצאות של מחקרים קודמים שהוכיחו שעכברים שנולדו לאחר IVF סבלו מבעיות לב. "טכנולוגיית בתחום הרבייה אפשרה למיליוני זוגות לא פוריים להביא ילדים לעולם, אך עם זאת, ההצלחה הזו עשויה לגבות מחיר", טוענים החוקרים השוויצרים. כדי לחזק את מסקנותיהם הוסיפו שלקחו בחשבון גם את מצבה הבריאותי של האם במהלך ההיריון, ולכן הם מאמינים שהשינויים בבריאות הלב קשורים רק להליך ההפריה עצמו.

אישה בהיריון. ShutterStock
הסיכון לחלות במחלות לב לא קשור לבריאות האם. אישה הרה/ShutterStock

המדענים ממליצים לרופאים שמובילים את תהליך ההפריה לשים לב למסקנות המחקר כדי למנוע סיכון קרדיווסקולרי במיליוני הילדים העתידיים הצפויים להיוולד בעזרת שיטות אלה ולעודד אותם לעשות יותר פעילות גופנית, להקפיד על תפריט בריא או לשקול מתן סטטינים ותרופות לב אחרות כבר מגיל צעיר.

"אסור להתעלם מהסימנים הברורים לסיכון קרדיווסקולרי מוקדם"

"עד עכשיו הראיות הצביעו בבירור שהפריה חוץ גופית שינתה את כלי הדם של ילדים שנולדו בעזרת התהליך, אך התוצאות לטווח הארוך עדיין לא היו ידועות, כעת אנחנו יודעים שזה מציב את הילדים בסיכון גבוה פי ששה ללקות ביתר לחץ דם לעומת ילדים שנולדו בתהליך טבעי", אומרת מנהלת המחקר, ד"ר אמרוש רקסהג', "מדובר באוכלוסייה שגדלה במהירות ובילדים שנראים לכאורה בריאים אך אסור להתעלם מסימנים ברורים לסיכון קרדיווסקולרי מוקדם, במיוחד כשמדובר ביתר לחץ דם עורקי".

בית יולדות. ShutterStock
אוכלוסיית הילדים שנולדים בהפריות רק הולכת וגדלה. תינוקות בבית החולים/ShutterStock

מומחים נוספים התייחסו למסקנות המחקר. הקרדיולוגית ד"ר יוטנג וואנג, מאוניברסיטת הפדרציה באוסטרליה, אמרה: "טכנולוגיית הרבייה המודרנית כרוכה בהתערבות במצבם של עוברים בזמן שהם עלולים להיות פגיעים במיוחד להפרעות חיצוניות. לכן, זה לא מפתיע שהתהליך עשוי להגביר את הרגישות של הוולד. מחקרים עתידיים יוכלו להגיד לנו אם IVF מגביר מחלות לב וכלי דם לטווח ארוך כמו שבץ והתקף לב, ומחקרים על שיטות למזעור סיכונים אלה נחוצים לנו בדחיפות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully