וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תינוקות שנולדו בלידה מוקדמת נמצאים בסיכון מוגבר לחלות בסוכרת

מחקר חדש מצא שפגים נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח סוכרת מסוג 1 או סוג 2. לטענת החוקרים, אם רופאים יקבלו גם את נתוני היסטוריית הלידה של החולים שלהם כחלק מהתיק הרפואי, האבחון יהיה מהיר ומדויק יותר

מערכת וואלה!

בסרטון: הילדה שאובחנה כחולה הצעירה ביותר בעולם ב"סוכרת של מבוגרים"

מחלת הסוכרת נחשבת אחד האיומים הגדולים ביותר על בריאות הציבור כיום. בישראל מספר החולים נאמד בכ-400 אלף ועל פי ההערכות, ב-2030 צפויים להיות בה מעל מיליון איש המתמודדים עם המחלה. בנוסף, על פי ההערכות, בעולם חיים כחצי מיליארד בני אדם הסובלים מסוכרת. התחזית היא שבשנים הקרובות הנתון אף עלול לטפס ל-600 עד 700 מיליון בני אדם.

מחקרים כבר הראו קשר בין לידה מוקדמת (שמתרחשת לפני שבוע 36) לסוכרת. מחקר שנערך בשנת 2007 בפינלנד, למשל, הגיע למסקנה שלתינוקות פגים יש בעיות סוכר בדם הכוללות טרום סוכרת, עמידות לאינסולין וסימני אזהרה מוקדמים לסיכון לסוכרת. עד לאחרונה, אף מחקר לא בדק סיכונים לסוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2 בקרב נשים וגברים בוגרים שנולדו בלידה מוקדמת, לפחות לא מחקר מקיף בסדר גודל משמעותי. עכשיו פורסמו בכתב העת Diabetologia ממצאי מחקר שעשה בדיוק את זה.

עוד בוואלה!

מבהיל: 1 מ-5 בני נוער מארה"ב סובלים מטרום סוכרת

לכתבה המלאה

המחקר החדש בדק 4,193,069 תינוקות שנולדו כפגים בשבדיה בין השנים 1973-2014, ועקב אחריהם במשך 23 שנים בממוצע, ולעתים אף 43 שנים. החוקרים רצו לראות כמה מהנבדקים פיתחו סוכרת מסוג 1 או סוג 2, על סמך אבחונים רפואיים ונתוני בית מרקחת בפריסה ארצית עד סוף 2015. במקביל, החוקרים ביצעו הערכה של אחיהם ואחיותיהם של הנבדקים במטרה להבין אם הסיכון לסוכרת היה קשור באופן ספציפי ללידה מוקדמת, או אולי לגורמים גנטיים או סביבתיים המשותפים לכל האחים במשפחה. המחקר לקח בחשבון גורמים כמו גיל האם, השכלה, מדד מסת הגוף, עישון, סוכרת במהלך ההיריון וגורמים נוספים.

על פי תוצאות המחקר, כ-27,512 מכלל הנבדקים נמצאו חולים בסוכרת מסוג 1 ו-5,525 תינוקות חלו בסוכרת מסוג 2. כלומר, תינוקות שנולדו בטרם עת נמצאו כבעלי סיכון יחסי של 21 אחוזים לסוכרת מסוג 1 וסיכון מוגבר של 49 אחוזים לסוג 2. החוקרים מצא קשר חזק באופן משמעותי בין לידה מוקדמת לסוכרת מסוג 2 בקרב נשים.

פגים. ShutterStock
מרבית הפגים מצליחים לחיות חיים תקינים, אך הם נמצאים בסיכון מוגבר להפרעות שונות. תינוק פג/ShutterStock

"מרבית הילדים שנולדו כפגים מצליחים עם הזמן לחיות חיים בריאים ותקינים, אך הם נמצאים בסיכון מוגבר להפרעות שונות. כילדים וכמבוגרים הם עשויים להזדקק לניפוי ואבחון מוקדם יותר, למעקב קליני אחר סוכרת ולהתערבויות אגרסיביות יותר באורח החיים כדי לסייע במניעתה", אמר הכותב הראשי של המחקר, ד"ר קייסי קרומפ, פרופסור לרפואת משפחה מבית הספר לרפואה הר סיני בניו יורק.

יש להכיר בלידה מוקדמת כמצב כרוני

החוקרים טוענים כי שורה של מנגנונים עשויים להסביר את הקישורים הללו, כולל השפעת הלידה המוקדמת על הפרעה והגבלת ייצור תאי בטא בלבלב המייצרים אינסולין; השפעות על מערכת החיסון; ההשפעה של תרופות ונהלים בטיפול נמרץ בתקופת הלידה, ואז הבדלים בגורמי סיכון אחרים כמו תזונה, פעילות גופנית והשמנת יתר.

החוקרים הוסיפו: "לעיתים רחוקות בודקים הרופאים את ההיסטוריה של החולים הבוגרים שלהם, וכך לידה מוקדמת עשויה להישאר גורם סיכון 'מוסתר'. רישומים רפואיים של חולים בכל הגילאים צריכים לכלול באופן שגרתי את ההיסטוריה הזו, כולל גיל ההיריון, משקל לידה וכל סיבוך שהתרחש במהלך הלידה או אחריה. מידע כזה יכול לסייע בזיהוי בטרם עת ולהקל על סינון ופעולות מניעה מוקדמות, כולל ייעוץ לחולים לקידום מניעת אורח חיים של סוכרת. כיום יש להכיר בלידה מוקדמת כמצב כרוני העומד מראש להתפתחות סוכרת לאורך כל החיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully