וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרות של גדולים: למה יותר ויותר ילדים חולים בסוכרת מבוגרים?

ד"ר זוהר לנדאו

16.5.2018 / 6:26

בשנים האחרונות, שומעים יותר ויותר על סוכרת מסוג 2 בקרב ילדים ומתבגרים, מהי סוכרת מסוג 2 בקרב ילדים? מהו הטיפול הנכון? והאם ניתן למנוע זאת? כל התשובות בפנים

ילד שמן. ShutterStock
נתונים מדאיגים על השמנת ילדים/ShutterStock

בעבר, היה נדיר מאוד לשמוע על ילדים עם סוכרת מבוגרים, כזו המכונה סוג 2 והיה מקובל לחשוב שילדים חולים רק בסוכרת מסוג 1, שאף קיבלה את השם "סוכרת נעורים". ארגון הבריאות העולמי פרסם לאחרונה נתונים חדשים ומדאיגים המצביעים על עלייה משמעותית בשיעור השמנת ילדים ברחבי העולם. התוצאה היא שיותר ילדים סובלים היום ממחלות שנחשבו בעבר מנת חלקם של מבוגרים, בהן יתר לחץ דם וסוכרת מסוג 2.

הממצאים החדשים כללו ניתוח נתונים על אודות יותר מ-130 מיליון אנשים ברחבי העולם בגילאי חמש ומעלה. על פי הידוע, זהו המחקר המקיף ביותר שנערך בנושא אי פעם, בו השתתפו מעל 1,000 חוקרים. הסטטיסטיקה בישראל אגב מדברת על כך ששליש מהמתבגרים סובלים מהשמנת יתר, והדבר מתבטא בעלייה בשכיחות סוכרת מסוג 2 בקבוצת גיל זו.

כמו אצל מבוגרים, סוכרת מסוג 2 פוגעת יותר בילדים עם השמנה בטנית (גוף בצורת תפוח) והיא מתבטאת באופן אגרסיבי יותר אצל מתבגרים מאשר אצל מבוגרים, נתון המצביע על העובדה על סיבוכים אפשריים בשלב מוקדם יותר של החיים.

עוד בנושא:
פעוטה בת 3 אובחנה כחולת "סוכרת המבוגרים" הצעירה בעולם
מגפת הסוכרת לא מדלגת על ילדים
מחולי סוכרת לחולי סוכרת: 11 טיפים שיעזרו לכם להתמודד

בדיקת סוכרת לילדה. ShutterStock
יש צורך בהדרכה לילד ולהוריו. בדיקת סוכר לילדה/ShutterStock

הצעד הראשון הוא פנייה לעזרה רפואית מקצועית. הרופא יוכל לומר האם ילדכם הוא בעל עודף משקל, בהתבסס על גילו, משקלו, וגובהו. בנוסף, בדיקת דם לסוכר תוכל לקבוע האם הילד הוא במצב של טרום סוכרת או סוכרת של ממש. אם אובחנה סוכרת, ינקטו עוד מספר צעדים כדי לוודא האם זאת סוכרת מסוג 1 או סוכרת מסוג 2.

עד לתום הברור, ייתכן שיידרש טיפול באינסולין. לאחר קביעת האבחנה של סוכרת מסוג 2, יידרשו גם לערוך שינויים בסגנון החיים. ייתכן גם שהרופא ימליץ על מתן מטפורמין. אינסולין ומטפורמין הן התרופות היחידות שמאושרות לטיפול בילדים ובבני נוער עד גיל 18, אולם נבדקות גם תרופות אחרות ויתכן שבעתיד הקרוב יוכנסו לשימוש. בדיקה הכרחית נוספת היא בדיקת המוגלובין מסוכרר (HbA1c) הנערכת בכל שלושה חודשים ומראה את ממוצע רמות הסוכר בדם בשלושת החודשים שקדמו.

הצוות הרפואי ידריך את הילד/המתבגר ואת בני משפחתו למדוד רמות סוכר בדם וגם ינחה אותו בדבר עיתוי הבדיקות ומספרן. ניתן להשתמש במד סוכר רגיל עם דקירה מהאצבע או במד סוכר באמצעות סריקה של חיישן על הזרוע וללא דקירות. כמו כן, יידרש גם ייעוץ דיאטני והתאמת תזונה אישית. מומלץ ביותר לעסוק בפעילות גופנית קבועה לפחות 60 דקות בכל יום, ולהפחית עד למינימום את משך הצפייה בטלוויזיה או הישיבה ליד מחשב.

עוד באותו נושא

אמא, לא בא לי סוכרת יותר

לכתבה המלאה
ילד אוכל מהצלחת. ShutterStock
לשנות את הרגלי התזונה של כל המשפחה. ילד אוכל/ShutterStock

צעדי מניעה

ניתן למנוע את הופעת הסוכרת, או לפחות לדחותה, על ידי נקיטת שני צעדי מנע: הפחתה בכמות הקלוריות הנצרכת ועיסוק בפעילות גופנית יום יומית. מחקרים מוכיחים שלפעילות גופנית יש השפעה דרמטית על הפחתת התנגודת לאינסולין. ילדים, ובפרט בני נוער, עלולים להגיב בצורה קשה על ההכרח לבצע שינויים באורח חייהם למניעה או לטיפול בסוכרת מסוג 2 מספר עצות שתאמצו יוכלו להקל עליכם ועל ילדכם:

• נסו שלא להפריד את הילד משאר בני המשפחה. מומלץ שכל המשפחה תעבור לתזונה בריאה ולעיסוק בפעילות גופנית. בצורה זו הילד לא ירגיש שונה או חריג - מה שעלול להגביר את הלחץ עליו וגם תוכלו רק להרוויח מזה עוד בריאות ועוד לכידות משפחתית.

• הכניסו את השינויים בהדרגה. יידרש זמן להתרגל למכלול השינויים שתעשו לכן אין מה להילחץ אם לא הכל עובד לפי הלוז שקבעתם.

• השתדלו לעסוק בפעילות אהובה על ילדכם. הקטינו את משך הזמן בו המשפחה צופה בטלוויזיה או משחקת משחקי מחשב והעדיפו פעילויות שונות מחוץ לבית הכוללות פעילות פיזית.

• אם ילדכם מסרב לקבל את השינוי, נסו לברר מה מקור סרבנותו. בני נוער, למשל, מתמודדים גם עם שינויים הורמונליים, עם לחצים בבית הספר, עם לחצים חברתיים, ודברים אחרים נראים להם חשובים יותר מאשר הקפדה על תזונה נכונה ופעילות גופנית.

• קבעו מטרות קטנות, ברות השגה. תכננו גם מערכת תגמול כאשר ילדכם מגיע למטרה. ואז המשיכו בקביעת מטרות נוספות.

• שוחחו עם אנשי מקצוע. כדאי להתייעץ עם הרופא, הדיאטנית וחברי צוות מטפל אחרים כדי לשאוב מהם רעיונות ודרכים שיסייעו בידכם ובידי הנער להגיע לאיזון.

ד"ר זוהר לנדאו היא רופאה פנימית המתמחה בסוכרת בקרב ילדים ופעוטות מהמרכז הרפואי איכילוב ת"א ומרכז DMC לטיפול בסוכרת

  • עוד באותו נושא:
  • סוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully