וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אכילת ירקות יכולה באמת לעצור סרטן? למחקר הזה יש תשובה

לא מעט מחקרים קושרים בין תזונה ובין עיכוב מחלות סרטניות. כעת מחקר קליני של מכוני סרטן נחשבים מצא כי צריכת ירקות מוגברת לא תעזור לעכב את התפתחות סרטן הערמונית בקרב גברים שכבר חולים במחלה. אבל מה זה כן יכול לעשות?

IFB פרופ' פייר זינגר, מנהל המכון לחקר התזונה בבי"ח בילינסון, על צריכת בשר מעובד/צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

בוודיאו: ארגון הבריאות העולמי מודיע שבשר אדום זה מסרטן

ההנחיות הלאומיות ממליצות לגברים הסובלים מסרטן הערמונית לאכול תזונה עשירה בירקות, מפני שהיא עשויה להפחית את התקדמות הסרטן, שעלול להוביל גם למוות. למרות ההנחיות הללו, בניסוי קליני שנערך בחולים בסרטן הערמונית שנתבקשו לאכול שבע מנות של ירקות ופירות מדי יום, לא נצפתה הגנה נוספת.

"נתונים מהמחקר שלנו מצביעים על כך שלמרות דעת הקהל הרווחת והמדעית, אכילת ירקות נוספים לא תשנה את מהלך התפתחות סרטן הערמונית. למיטב ידיעתנו היא לא תדכא או תרפא אותו", אמר פרופסור ג'יי קלוג פרסונס, אורולוג בכיר מבית הספר לרפואה ומרכז הסרטן מוריס באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו, ומי שערך את המחקר. "עם זאת, בעוד שתזונה בריאה ועשירה בפירות וירקות ופעילות גופנית לא ירפאו את הסרטן, הם עשויים לשמור על הגוף חזק ובריא יותר, מה שיכול לעזור לחולים לעבור את טיפולי הסרטן הקשים בצורה יותר טובה".

המחקר שנקרא "גברים אוכלים וחיים" (MEAL), שפורסם ב-14 בינואר 2020 בכתב העת של האיגוד הרפואי האמריקאי והובל על ידי מרכז Moores לחקר הסרטן בסן דייגו וחוקרים מהמכון רוזוול פארק לחקר הסרטן, בדק 478 גברים בגילאי 50 עד 80 שנים ב-91 מקומות בארצות הברית. החולים אובחנו כחולים באנדנוקרצינומה של הערמונית (סרטן שהמקור שלו בתאי בלוטה) ונרשמו לתכנית פיקוח פעילה.

עוד בוואלה!

מחקר חדש: 90% ממקרי הסרטן ניתנים למניעה

לכתבה המלאה

סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים בישראל, כאשר מדי שנה מתגלים כ-2,500 מקרים חדשים של תחלואה בסרטן. רוב החולים בו הינם גברים מעל גיל 50. לפי נתונים של האגודה למלחמה בסרטן, כיום חיים בישראל יותר מ-16 אלף גברים החולים במחלה. מלבד תורשה, גורמים נוספים המשפיעים על תחלואה בסרטן הערמונית כוללים השמנת יתר והיעדר פעילות גופנית.

מחקרי עבר, שחלקם אף פורסמו פה, הראו כי צריכת מרכיבים תזונתיים מסויימים שמקורם בפירות וירקות, כמו עגבניות וענבים, עשויה לסייע לגברים למנוע את התפתחות סרטן הערמונית ואף לכווץ גידולים ממאירים.

עגבניות מרוסקות. ShutterStock
יכולות לעכב התפתחות סרטן? עגבניות/ShutterStock

המטופלים חולקו באקראי לקבוצת ביקורת שקיבלה מידע כתוב על הקשר בין תזונה וסרטן הערמונית ולקבוצה שלקחה חלק בתכנית להתערבות התנהגותית טלפונית שעודדה את המשתתפים לאכול מאכלים עשירים בקרוטנואידים, כמו ירקות עליים, גזר ועגבניות, וירקות מצליבים כמו ברוקולי וכרוב. שתי הקבוצות היו במעקב במשך שנתיים.

"נתונים אלה אינם תומכים בקביעות ובהנחיות הקליניות שדיאטות עשירות בירקות ובפירות משפרות את התוצאות אצל חולי סרטן הערמונית", אמר ד"ר ג'יימס מרשל מהמחלקה למדעי הסרטן והאוכלוסייה במכון רוזוול פארק, ואחד ממחברי המחקר. המחקר הוא המחקר הקליני האקראי הראשון שבדק את השפעת ההתערבות התזונתית על סרטן הערמונית.

"השאלה הנפוצה ביותר שאני מקבל מגברים במעקב פעיל היא 'האם אוכל להפחית את הסיכוי שאצטרך טיפול בסרטן הערמונית על ידי שינוי התזונה שלי?' ובכן כעת יש לנו עדויות טובות לכך שתזונה עשירה בפירות וירקות ונמוכה בבשר אדום לא תשפיע על הצורך בטיפול", אמר מחבר נוסף של המחקר, ג'יימס מוהלר, ד"ר ומרצה לאונקולוגיה במחלקת האורולוגיה של מכון רוזוול פארק. "אבל המחקר הזה לא נותן הצדקה לאכילת כל מה שאתה רוצה. היתרונות הבריאותיים הכלליים של תזונה דלה יחסית בשומן ועשירה בפירות, ירקות ודגנים בריאים הם מבוססים".

תא סרטן. ShutterStock
לא יכול להלחם בגידולים. תא סרטן/ShutterStock

השפעת התזונה על מחלות היא דיון מתמשך בין חוקרים מתחומים שונים. מחקרים מדעיים אכן זיהו תפקיד משמעותי בשינוי התזונה לשיפור התוצאות בסוכרת ובמחלות לב וכלי דם, אך לא בסרטן", אמר פרופסור פרסונס. למרות שמחקר ה-MEAL לא חשף השפעה חיובית על סרטן הערמונית, הוא אכן הדגים כי שינוי התנהגותי יכול לגרום לחולים לבצע בחירות מזון בריאות יותר", הוסיף.

"תכננו תוכנית פשוטה וזולה שהוכיחה שאנו יכולים לשנות את התזונה של אנשים לטובה. קיווינו שדרך התזונה נוכל לשנות את תוצאות המחלה ואז להשתמש בנתונים אלה כדי לבנות רשת של יועצי תזונה כדי לעזור לגברים עם סרטן הערמונית לאכול יותר ירקות", אמר פרסונס. "למרות התוצאות זה עדיין מאמץ שכדאי לקחת בחשבון, אבל אולי בחולים עם סרטן ערמונית מתקדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully