וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשים שמעשנים סיגריות אלקטרוניות במקביל לרגילות בסיכון כפול לשבץ

לא מעט אנשים מנסים להפסיק לעשן באמצעות שימוש בסיגריות אלקטרוניות, אבל מחקר חדש מגלה שעישון במקביל של סיגריות אלקטרוניות ורגילות עלול להיות מסוכן. הנה כל הפרטים

מה סיגריות אלקטרוניות עושות לגוף שלכם?/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

אנשים צעירים שמעשנים סיגריות אלקטרוניות במקביל לעישון סיגריות רגילות נמצאים בסיכון כפול ללקות בשבץ, ביחס לאנשים שמעשנים רק סיגריות רגילות, ובסיכון גבוה פי שלושה ביחס ללא מעשנים. זו המסקנה של מחקר חדש, שפורסם בכתב העת האמריקאי לרפואה מונעת, שבחן את "הסיכון היחסי" (AOR) של מעשנים לעבור אירועים מוחיים, כמו שבץ.

צוות חוקרים מאוניברסיטת ג'ורג' מייסון בדק נתונים מסקר בריאות שנתי שנערך ברחבי ארה"ב בשנים 2016 ו-2017. הם ניתחו כ-160 אלף דיווחים על שימוש בסיגריות וסיגריות אלקטרוניות של משתתפים בגילאי 18-44, רובם גברים. אצל מעשנים הסיכטו היחסי לאירוע מוחי עלה פי 1.59. אצל אנשים שעברו לעישון סיגריות אלקטרוניות מעישון רגיל - פי 2.54. עבור אנשים שעישנו סיגריות אלקטרוניות וסיגריות רגילות במקביל, הסיכון עלה פי 2.91. החוקרים שכללו בבדיקתם גם את תדירות העישון, גורמים דמוגרפיים, מצבים רפואיים כמו לחץ דם, סוכרת וכולסטרול, מדד מסת גוף, פעילות גופנית ושימוש באלכוהול.

"ידוע זמן רב כי עישון סיגריות הוא אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר לשבץ מוחי", אמר ד"ר טרנג פרך, החוקר הראשי של המחקר, "המחקר שלנו מראה כי מעשנים צעירים המשתמשים גם בסיגריות אלקטרוניות מציבים את עצמם בסיכון גדול עוד יותר. זהו מסר חשוב עבור מעשנים צעירים הרואים בסיגריות אלקטרוניות אפשרות מזיקה פחות או אלטרנטיבה בטוחה יותר". הוא הוסיף כי "התחלנו להבין את ההשפעה הבריאותית של סיגריות אלקטרוניות ועישון סיגריות במקביל, וזה לא טוב". לדברי ד"ר פרך "ממצאי המחקר מראים השפעה מזיקה נוספת של סיגריות אלקטרוניות על כלי הדם, הלב והמוח של אנשים מעשנים".

סיגריה אלקטרונית - 13 מאי 2019. ShutterStock
"זהו מסר חשוב עבור מעשנים צעירים". אישה מעשנת סיגריה אלקטרונית/ShutterStock

רבים בוחרים בסיגריות אלקטרוניות כדרך להפסיק לעשן, אולם זו לא המחקר הראשון המצביע על נזקים בריאותיים אפשריים משימוש בהן. מחקרי עבר הראו כי שאיפה של חומרי הטעם שבנוזלי האידוי של סיגריות אלקטרוניות עלולה לגרום נזק בלתי הפיך לריאות, ואף לפגוע קשות בתפקודן. מחקר שפורסם בכתב העת iScienc מצא כי סיגריות אלקטרוניות עלולות להזיק לתאי הגזע של המוח ולהוביל להזדקנות המוקדמת של המוח. המחקר נערך על עכברי מעבדה, אבל לדברי האגודה למלחמה בסרטן תוצאותיו רלוונטיות לכל מי ששוקל לעשות שימוש בסיגריות אלקטרוניות".

בשורה התחתונה, ההשפעות ארוכות הטווח על הבריאות של המשתמשים בסיגריות אלקטרוניות עדיין לא ידועות. הניקוטין כידוע ממכר מאוד ויכול להשפיע על המוח המתפתח ועלול לפגוע בבני נוער ובמבוגרים צעירים. ישנם חומרים שנמצאו באדי סיגריה אלקטרונית שנקשרו לעלייה בסיכון לסרטן. אמנם, לא הוכח כי הסיגריות האלקטרוניות מסוכנות יותר מסיגריות רגילות, אבל יש לראות בהן כדבר שאינו נטול סיכונים בריאותיים. החדשות הטובות הן שאולי לקח שנים רבות להכיר בנזק המשמעותי של סיגריות רגילות, אבל לקח זמן קצר בהרבה להבין שגם סיגריות אלקטרוניות אינן חפות מסכנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully