וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפחיד: סיגריות אלקטרוניות גורמות להזדקנות מוקדמת של המוח

יותר ויותר צעירים בוחרים בשנים האחרונות בסיגריות אלקטרוניות, וסבורים שהם מקבלים החלטה "בריאה יחסית", אבל מחקר חדש שומט את הקרקע מתחת להנחה הזו (שוב). האגודה למלחמה בסרטן: "בני נוער רגישים במיוחד לנזקי הסיגריות האלקטרוניות"

אדם מעשן סיגריה אלקטרונית בטורונטו, קנדה 7 באוגוסוט 2015. רויטרס
בני נוער בסיכון מוגבר. סיגריה אלקטרונית/רויטרס

יצרניות מכשירי האידוי טוענות פעם אחר פעם כי מדובר באלטרנטיבה "מזיקה פחות" לעישון סיגריות, והמסר הזה משפיע על רבים שבוחרים בסיגריות אלקטרוניות במקום רגילות. ואולם, מחקרים מראים פעם אחר פעם כי לסיגריות אלקטרוניות ולמכשירי אידוי יש חסרונות בריאותיים משמעותיים. לפני חודשים מספר פרסמנו כי שאיפה של חומרי הטעם שבנוזלי האידוי של סיגריות אלקטרוניות עלולה לגרום נזק בלתי הפיך לריאות. כעת, מחקר אחר שפורסם בכתב העת iScience והוצג היום על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן, מצא כי סיגריות אלקטרוניות עלולות להזיק לתאי הגזע של המוח ולהוביל להזדקנות המוקדמת של המוח.

עוד בנושא:
טרנד מסוכן: זה מה שלא מספרים לכם על הג'ול
סיגריה אחת ביום מזיקה הרבה יותר מה שאתם חושבים
סיגריה אלקטרונית לא פחות מזיקה מסיגריה רגילה

לפני שנגיע לפרטי המחקר המדובר נבהיר כי הוא נערך על עכברי מעבדה. עם זאת, "תוצאותיו רלוונטיות לכל מי ששוקל לעשות שימוש בסיגריות אלקטרוניות", כך לפי ד"ר דודי ביטון, רופא ורכז הסברה בכיר באגודה למלחמה בסרטן. הוא הוסיף כי "אנחנו מוטרדים במיוחד ביחס לצעירים ובני נוער שאצלם הנזק להתפתחות המוח כבר בוסס מדעית. הם מתפתים להיכנס למעגל העישון ונפגעים מהנזקים קצרי הטווח שכבר ידועים ומהנזקים ארוכי הטווח שטרם נחשפו במלואם".

גבר מעשן סיגריה אלקטרונית. ShutterStock
הכימקלים הנשאפים מגיעים אל המוח דרך מסלולי הריח. גבר מעשן סיגריה אלקטרונית/ShutterStock

תאי גזע (stem cells) הם תאים שעדיין לא עברו תהליכי התמיינות סופיים ויכולים לקבל תפקיד מוגדר ותכונות ייחודיות לתאים ספציפיים, כגון תאי מוח. מדובר בתאים חיוניים להתפתחות איברים שונים בגוף ולחידוש ושיקום רקמות, הן בזמן התפתחות העובר והן במהלך החיים וההתבגרות. בעולם הבריאות ידוע כי תאי גזע רגישים לרעלנים, כגון עשן טבק, הפוגעים ביכולתם להתרבות ולהתמיין. כעת, חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה ביקשו לבדוק כיצד מושפעים תאי גזע במוח מחשיפה לנוזל הניקוטין (ניקוטין ותוספי טעמים כימיים) המצוי בסיגריות אלקטרוניות, לאדים ולתרסיס (אירוסול) הנפלט מהן.

הבחירה בתאי גזע של המוח כבסיס לניסוי קשורה ליכולתם של הכימיקלים הנשאפים להגיע אל המוח דרך מסלולי הריח. כדי לבדוק זאת, החוקרים ערכו סדרת בדיקות מעבדה בהם חשפו תאי גזע של המוח לנוזל, לאדים ולתרסיס של סיגריות אלקטרוניות המכילים ניקוטין בריכוז זהה לזה המצוי בסוג נפוץ של סיגריות אלקטרוניות. תוצאות הניסויים הראו כי החשיפה של תאי הגזע של המוח לניקוטין, המצוי במרבית נוזלי ותרסיסי הסיגריות האלקטרוניות, גרם לתגובת דחק (stress response), שהתבטאה בהפרעה לתהליך סילוק תאים פגומים והחלפתם בבריאים, לעקה חמצונית (מצב בו הגוף מתקשה להתמודד עם הרדיקלים החופשיים ועלול לגרום להתפתחות מחלות שונות) ופגיעה ביכולת התא להתבדל ולהפיק אנרגיה, שהן תופעות הקשורות להזדקנות.

החוקרים מציינים כי במהלך תגובת הדחק של התאים לניקוטין הצטברו בתאים נזקי חימצון, כך שגם לאחר שהניקוטין סולק, יתכן שהשינויים הגנטיים והפיזיולוגיים החריגים בתאים נותרו בעינם. על כן, בחשיפה ארוכת טווח לאדי סיגריות אלקטרוניות יש פוטנציאל להגברת הסיכון להזדקנות מוקדמת ומחלות. עוד מציינים החוקרים, כי לנזק בתאי גזע יש השפעה רבה על התפתחות עוברים ותינוקות וכי חשיפה עוברית לניקוטין משנה נתיבים במוח החיוניים לתפקודים קוגניטיביים ומוטוריים ותגובות התנהגותיות. לדברי החוקרים, לטווח הארוך, החשיפה הישירה או הפסיבית לסיגריות אלקטרוניות, עלולה להוביל בשימוש חוזר ומצטבר להאצת תהליך ההזדקנות ולתחלואה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

בני נוער רגישים במיוחד לסכנות הסיגריות האלקטרוניות

"בכל שבוע מצטברות עוד עדויות מדעיות על הקשר בין סיגריות אלקטרוניות וסיכונים בריאותיים של ממש", דנה פרוסט מקדמת הבריאות באגודה למלחמה בסרטן. לדבריה, "על אף שמכשירי אידוי, איוד, פודים וסיגריות אלקטרוניות לסוגיהן הם טכנולוגיה חדשה יחסית, כבר ידוע לנו שהם מכילים מלבד ניקוטין עוד חומרים ממכרים ומזיקים שחלקם הוכחו כבר כמסרטנים. בני נוער וצעירים רגישים במיוחד, שכן המוח ממשיך להתפתח עד גיל 25 לפחות וחומרים אלו יכולים לגרום להפרעות קשב וריכוז, לכאבי ראש ומיגרנות, להשפיע לרעה על שיקול הדעת, לעודד אימפולסיביות, חוסר איזון רגשי, לגרום לדיכאון וחרדה וכאמור לפגוע בהתפתחות המוח ולפי המחקר החדש, אף לגרום להזדקנותו המוקדמת".

"מחקר מעבדה זה העוסק בהגברת הסיכון להזדקנות מוקדמת של תאי המוח, מצטרף לקשר הידוע לנו כבר בין סיגריות אלקטרוניות להתקפי לב, שבץ מוחי ויתר לחץ דם, שהם גורמי המוות המובילים בעולם", הוסיף ד"ר ביטון, "מחקרים מעודכנים גם הצביעו על שינויים גנטיים המזוהים עם התפתחות גידולים סרטניים בחלל הפה של מעשני סיגריות אלקטרוניות ועל עלייה בסמנים המזוהים עם סיכון להתפתחות גידולים סרטניים בריאות ובשלפוחית השתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully